Bisse Startet 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2015 Skal bytte olje på gearet. Se bilde: Hva slags olje skal jeg bruke? Hvor mye går på? Har hatt båten i fire sessonger og tenkte det er på tide å bytte. Bør oljen være varm når den byttes? På gearet står det: Newage Coventry 500425 F0061 160LVR2. Sitter i en Tresfjord 29 fra 1981. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
båt 45 Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 det er et prm gear tror det er vanlig motor olje varm olje er en fordel lettere å sugeopp ellers ingen betydning Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Det er et prm 160 gir. de ble senere erstattet av 260. mener det er peilepinne i påfyllinga som man skrur ut. mengde kommer vel an på størrelse på kjøler, men fyll på like mye som du suger opp, og peile. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 15-40 mineral iflg http://www.prm-newage.com/p28-older-models Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
CapD Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Hadde PRM160 for en del år siden. Mener å huske oljen skulle peiles med motoren i gang Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Bisse Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 (redigert) Da kan jeg bruke denne vil jeg tro? Redigert 20.Mai.2015 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 (redigert) Denne da? Redigert 20.Mai.2015 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Får ikke lagt ut bilde. Jeg kjøpte denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Turbodiesel-15W40-2000022970/ Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Husker ikke mengde, og det kommer vel an på kjølerens størrelse også ja. Jeg fylte til maks merke, startet så opp noen sekunder slik at det kom olje opp i kjøleren, stoppet motor og peilte på ny rett etterpå, og etterfylte. Den peilepinnen er vanskelig å bruke da det er nesten umulig å se nivået med ny olje, og pinnen tar borti noe inni der når den føres opp. Jeg brukte et stort elektrikerstrips som er litt ruglete som peilepinne. Da var det lettere å se nivået, og stripset holdt jeg så opp på siden av den originale pinnen for å lese nivået. Oljen skal peiles med løs pinne, og skal altså ikke skrues nedi. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 (redigert) Fikk ikke pumpet ut mer enn en drøy liter. Oljen var sort. Den nye oljen jeg helte på var mere brun-aktig. Blir vel sort med tiden? Jeg har hatt båten i fire sessonger og dette er første gangen jeg byttet. I følge denne linken: http://www.prm-newage.com/p28-older-models Skal oljen peiles med pluggen skrudd helt ned. Redigert 20.Mai.2015 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
index Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Jeg peiler med pluggen helt nede i alle fall. Oljen bør skiftes hvert år. Men jeg må innrømme at jeg jukser litt jeg også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 (redigert) Oljen bli sort med tiden. Det kommer blant annet av slitasje fra chlutchene. Oljen bør byttes minst hvert annet år. Helst hvert år. Sjekk om giret ditt har en plugg nede i bakkant. Denne pluggen kan ha en magnet som fanger opp stålpartikler. Greit å rengjøre denne i forbindelse med oljeskift. Redigert 21.Mai.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Bisse : I følge denne linken:http://www.prm-newag...28-older-models Skal oljen peiles med pluggen skrudd helt ned. Ser den, og da gjorde nok jeg feil så lenge jeg hadde den. Mener bestemt jeg leste at pinnen skulle være løs ved peiling, men jeg har nok blandet med noe annet da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.