Jump to content

Optimax 90hk, for stor for skibsplast 490vs?


Sturee

Recommended Posts

Hei! Vurderer kjøp av en 2005 optimax 90hk. Skal isåfall på en skibsplast 490vs. Men er den for stor? Tror ikke vekta er det største problemet, den veier 170kg men det er en ganske stor motor i omfang.

 

Noen som har prøvd motor av lignende størrelse på denne båten? Redd for å ikke få full sving eller at motoren ikke lar seg tilte helt opp...

 

Setter også pris på Erfaringer med motoren og ting jeg bør sjekke! Vet de kun må kjøres på dfi olje og at svingbrakett er utsatt for rust, ellers vet jeg lite om dem.

 

Mvh Håkon

Link to post

jeg tror nok vekta kommer til å merkes, at den blir noe tung i sessen.  Kan jo motvirkes med trimflaps 

 

ang størrelse, har jo hørt om folk som har hatt OMC V4 på skibsplast 14 og 15, da ville jeg trodd at en rekke 3 på en 16' burde gå greit.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Med 110kg bakpå var den iallefall alt for fremtung, måtte trimme langt ut for å få den til å ligge greit med 1-2 pers. Brøytet veldig, spesielt i litt bølger så vekta bekymrer meg ikke så mye. 60kg er en del men jeg mener 110kg var for lite.

 

Er jo en veldig dyp og smal motorbrønn, og til tross for 3 sylindere er det en kraftig sak. Har en 90hk vanlig totakter fra før, 3 sylindret og den er myye mindre, og 50kg lettere...

Redigert av Sturee (see edit history)
Link to post

E-tec 90 burde være mere egnet, veier 145 kg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tohatsuen veier vel ca det samme som E-tec men er lite i omløp på bruktmarkedet. Ble vel ikke solgt så mange av den.

Cirka samme teknologi som Optimax men mindre sylindervolum.

Optimax 75/90 er jo egentlig nedtrimmet fra 115/125 hk, derav den høyere vekta.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her er ikke snakk om kjøp av ny motor, har funnet en optimax til en grei pris og han er villig til å ta min motor i innbytte. Denne motoren er nok ikke perfekt for båten men kan ikke velge og vrake... Om jeg regner med verdien på min motor betaler jeg 37.000 for den, og veldig lite å velge mellom i den prisklassen... Isåfall må du ned på 2000 mod 4 takt og det er jeg mer skeptisk til.

 

Tidligere stått på en Yamaha 60hk, vil bytte ut denne med noe større som bruker mindre drivstoff. To takter er ikke et krav men synes denne så fin ut.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...