Jump to content

Yamaha 70 2t, kan propell fra 90 Yamaha brukes?

Wesling70

Recommended Posts

Hallais!

Prøvde idag min brors stålpropell fra hans tidlig 90 tall Yamaha 90hk på min 70hk fra sent 80. Splinsa passa, men måtte bruke de samme skivene han bruker for å bygge ut litt slik at mutter får press mot propell. 

Er det noe jeg må tenke på videre utover det eller er det bare å kjøre på?

Hadde vært veldig greit å bruke den som en "test" propell for å se hvor mye jeg evt kan tjene på kjørekomfor og toppfart før

jeg eventuelt handler meg en egen stålpropell. Størrelsen på propellen er også like. 13x19"

skal passe om hverandre uten problem. Må ha en Thrustskive som er tilpasset propellen som du ser.    Forskjellig giring på motorene også, 12:28 på 70 og 13:26 på 90 , slik at de ofte kan bruke samme stigning.  

hva slags type stål prop er det?   

Stål 19" er gjerne tyngre å dra enn alu i samme dim.  Men det kan du sikkert kompensere med å heve motoren om den står veldig lavt.   sjekk også hva slags turtall du får.   Jeg ville holdt meg over 5500 iallefall

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Lurer på om det Ballistic, men står ikke noe på den.

Har hørt at 70'n kan ligge noe høyere på turtall også? Har blitt fortalt at det stort sett er mellom 5500 og 5800 som er vanlig, men at denne greit kan gå 6000 ved full pipe. Er dette sant eller hørtes det helt banalt ut?

Båten ligger enda på land da jeg mangler et syrefast beslag til og ha over styrekonsollen. Så fort dette kommer på og alt er montert så skal det prøves med 

diverse løfting :)) 

Videre kan jeg jo nevne at det kommer til å komme en prosjekttråd på Weslingen snart. Kjøpte den for 30 lapper når den så ut som et fugleskremsel på fjorden, begynner å komme seg nå - og er jo veldig gøy å få litt innspill på hva folk syntes er bra og evnt dårlig :giggle:

Åpen wesling eller HT? 

ja, jeg mener du godt kan ligge opp mot 6000 når du kjører alene i båten.  

Ballistic har et særegent utseende, med "kantete" bladutforming og ofte navnet støpt inn i godset.   Du får legge ut et bilde så kanskje noen kjenner den igjen

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ikke ballistic iallefall, kanskje en turbo (som flere mener er bedre. Har ikke prøvd selv så skal ikke si sikkert)  

ser også ut til at motoren ligger helt nedpå, så da kan du sikkert heve 2 hull uten problemer før du setter ut. 

Redigert av ivar (see edit history)

60/70hk går greit uten forsterkning (iallefall så lenge det ikke er skadd på andre måter)  også med litt heving. 

Westermoen selger forresten en tjukk formskåret aluplate som du kan bolte på på utsida. Sjekk med de om de har inne eller skaffer.  Satte det på min da jeg monterte på 80hk. 

Ideelt sett burde det vært støpt inn 2 skikkelige kneplater på innsida

Har vært på westermoen og sett på denne plata, men om jeg skal forsterke tror jeg nok sjansene er store for at det blir på en litt annen måte. 

Litt mer retta mot den ideele løsningen du beskriver. 

Menmen. Jeg får prøve meg litt fram og se. Går den over 35 er jeg godt fornøyd :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...