Jump to content

Nedgradering fra 41fot til liten seilbåt som kan trekkes på henger

hakonrk

Recommended Posts

Jeg har i dag en 2003-modell Bavaria 41 seilbåt, og er fornøyd med den, men jeg vurderer likevel å nedgradere til en mye mindre seilbåt som kan trekkes på bilhenger. Det er to grunner til dette:

1. Jeg vil gjerne være mindre avhengig av hjelp når ting skal gjøres med båten.

2. Hadde vært praktisk å kunne ha båten på land, på egen tomt, om vinteren.

Jeg ønsker fremdeles å ha flere soveplasser og toalett/septiktank, og når dette kombineres med krav om å kunne trekkes på bilhenger, så blir utvalget lite. En av båtene jeg ser på er Diva 24 DC:

Denne båten selges med bilhenger, og båten stikker ikke dypere enn 30 cm når kjølen er vippet opp, så den skal være veldig lett å trekke opp. Får jeg hjelp av én person kan jeg visstnok gjøre alt selv, inkludert rigging.

Er det noen her som har erfaring med disse Diva-båtene, eller tips til noe annet jeg burde se på? Jeg regner med at jeg må kjøpe ny båt fra forhandler, for det ser ikke ut til å være mange bruktbåter som treffer mine kriterier i Norge.

En ny Diva 24 DC vil koste rundt 300 000 NOK, og noe særlig mer har jeg nok ikke lyst til å bruke på en ny båt, for verditapet er vel ekstra stort de første årene? Jeg vet ikke hva jeg kan få for båten jeg har nå, men hvis jeg skal halvere størrelsen, så vil jeg i alle fall ha noen kroner igjen etter byttet. :smiley:

Min erfaring er at det er mye pes med å ha en stor båt på henger. Stiller krav til trekkbil, sted for sjøsetting, rigging osv osv, Jeg ga opp prosjektet nesten umiddelbart og skaffet meg båtplass. Det er så klart kjekt å kunne flytte båten hjem eller innendørs om vinteren, men det er jo sommerbruken som teller. Om du kan heller velge en båt uten boegenskaper blir det jo litt lettere. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har hørt disse har god plass i forhold til størrelsen, men at de ikke seiler så godt. (Men på en så liten båt er det kanskje umulig å få begge deler?)

Dragonfly.dk?

Multihull tror jeg blir et problem der jeg bor, pga. veibredden. (Jeg bor på en øy uten bilforbindelse, med veldig smale "veier", men vi har traktorer her, og de kan trekke båter langs veiene, hvis båten er liten nok.)

Min erfaring er at det er mye pes med å ha en stor båt på henger. Stiller krav til trekkbil, sted for sjøsetting, rigging osv osv, Jeg ga opp prosjektet nesten umiddelbart og skaffet meg båtplass. Det er så klart kjekt å kunne flytte båten hjem eller innendørs om vinteren, men det er jo sommerbruken som teller. Om du kan heller velge en båt uten boegenskaper blir det jo litt lettere. 

Jeg eier båtplass selv, rett ved huset, så jeg sparer omtrent ingenting i kroner på å nedgradere i størrelse. Det er kun det praktiske det går på. Jeg bor alene, og liker ikke å bry venner og familie med båten min, og ville derfor bytte til noe der jeg kan gjøre mest mulig selv. Det er særlig når båten skal på land for stoffing osv at det blir pes. Hvis jeg skal bytte, så er det nettopp for å unngå pes.  :smiley: Diva-båten jeg fant skal være veldig enkel å rigge, to personer vipper masten opp selv, og hvis den ikke stikker dypere enn 30 cm med kjølen oppe, så burde det vel være enkelt å trekke den opp også?

Dragonfly 25.

http://www.multihullsolutions.co.uk/Dragonfly25.html

Veier 1500 kg. med henger.

Bonus er at du seiler fra alt på fjorden.

Det hadde vært morsomt med noe sånt, men de blir nok litt dyre for meg, og så var det dette med bredden. Veiene på øya er rundt 2,5 meter brede, så båten bør ikke være særlig bredere enn det. Jeg er faktisk ikke 100% sikker på at det vil gå selv med en monohull 24 foter, pga noen krappe svinger jeg må gjennom.  :pray:

http://swallowboats.com/range/bay-cruiser-23/

Kan fås med pumpedo og septik, men dette er kanskje uaktuelt for en som kommer fra 40 fot Bavaria.

Seiler knallgodt og veier 700kg i den letteste utgaven.

Absolutt ikke uaktuelt, det viktige for meg er å kunne bruke båten så ofte som mulig, og ha minst mulig stress med båtholdet. Synd at små seilbåter (utenom joller) omtrent ikke selges i Norge lenger.

I tilfelle noen lurer på hvorfor jeg kjøpte så stor båt som jeg har nå: 41-foteren var min første båt (som jeg eide selv), og folk rådet meg til å kjøpe stor båt for å få bedre seileegenskaper og komfort. Det funket bra de første årene, for det var lettere å få med mannskap på tur der jeg bodde før, og båten ble brukt ofte. Der jeg bor nå er jeg nødt til å seile mer alene, og er villig til å gå ned så mye på størrelsen at båtholdet blir enklere.

Redigert av hakonrk (see edit history)

DF er skikkelig tøffe båter, men de koster jo nesten hele skjorta da!

Diva 24 er samme skrog, designer osv som båtene kjent som Campus Fabola. Hadde en slik 22 foter for en del år siden og konseptet er ganske interessant, men;

Å rigge de er greit nok, men ikke så lett som det påstås.

Båten var veldig minimalistisk og alt ombord var akkurat nok, men heller ikke mer. Savnet en halv meter eller litt mer på alt av tauverk og skrogets vekt (og tykkelsen på dekket) har sin pris i form av at det er veldig tynt og man måtte liste seg ombord, helst med en fluevekter, når båten var på land eller enda verre på en henger.

Var ikke bare lei meg da jeg solgte båten og tenkte vel at ok konsept, men for spinkelt. Vet ikke hvordan det er i dag, men ikke veldig mye vekt på en 24 fots båt med 1000 kg total vekt hvorav kjølen veier 300?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tenkte jeg skulle sjekke hva jeg har å rutte med hvis jeg selger, så jeg gjorde et FINN-søk på Bavaria-båter fra 38 til 44 fot, fra 2000-2006. Fikk åtte treff, og de to billigste var to 38-fotere fra 2004, som var priset til ca. 700.000. Tipper min båt (tre fot større, étt år eldre) er i ca. samme prisklasse som disse to, så spørsmålet er hvor fornuftig disse båtene er priset. Vanskelig å vite hva som er riktig pris i et marked med lav omsetning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...