zooper Startet 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2015 Jeg skulle så inderlig ønske at seilbåten hadde halegatt og kryssholdt midskips for enklere å kunne sette spring. Jeg har sett ulike kryssholt som kan skrus fast i selve relingslista (bildesøk toe rail spring cleat) , både sammenleggbare og faste. Ingen av disse kjappe og enkle løsningene ser ut til å gi særlig styrke og jeg legger ingen lit til dem. Å reparere en ødelagt fotlist/relingslist er en kostbar måte å fastlå kvalitet på, og det blir ikke billigere om båten slår i brygga når enten kryssholtet eller relingslista gir etter. Den eneste sikre løsningen slik jeg ser det må være å felle inn en halegatt i relingslista med et kryssholt på dekk. Er det noen som har noen innspill på om og hvordan dette kan løses slik at det blir pent, solid og funksjonelt? Spesielt lurer jeg på dette med å finne halegatter som passer med relingslista. Finnes det noe universalt eller må jeg finne en halegatt fra samme produsent som relinslista? Båten er gammel, så det er ikke sikkert at det er så lett å finne noe som passer. Båten er en 1986 Jeanneau Rush 111 (Sun Shine 36). Takker for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Hvorfor vil du ha halegatt? Jeg mener det er unødvending. Et halegatt utsettes for unødvendig store krefter hvis tauet har en spiss vinkel gjennom gattet, jeg mener det er bedre å ha tauet rett på kryssholtet. Hvis du finner et kryssholt som passer til relingen ville jeg montert en slik. http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/mantag-pulpit/relingslist-aluminium Hvis ikke ville jeg vurdert å sage ut et utsnitt av relingen og sette et kryssholt som passer inn på linje med relingen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Jeg har sånt kryssholt midt på båten. Er veldig glad i det i havn. Hater det når jeg seiler. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Hvor solid er dekket der du skal skru inn kryssholtet? Er det ett distansemateriale der ville jeg gått inn underifra og fjernet distansematerialet og støpt opp skikkelig feste. Utrolig store krefter i ett kryssholt. Mye jobb. Halegatt er jeg enig med Krimart. Kontakt noen som kan glassfiber og styrkeberegning før du gjør noe er mitt tips (men jeg er kanskje litt vel forsiktig). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Det er meget skjelden med kjernemateriale så langt ut mot skutesida. Vanligvis faset ned til enkelt. Legg ut et bilde av fotlista. Det er mest sannynlig ei systemrekke som det finnes fortøyningsgods å få kjøpt til. Jeg har kryssholt som er klipset i rekka og boltet til dekk. Produsent sier jeg kan løfte båten etter rekka. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 (redigert) Jeg er veldig glad i mine midtskips kryssholt som jeg ettermonterte, Seiler dog mest med fokke eller genakker, så sjelden genoa skjøtene hekter.... Jeg bruker kryssholtene som feste for permanent montert preventer også, det var faktisk hovedårsaken til at jeg fikk det ettermontert, men de er gull ved fortøyning også, PGA hovedformålet med dem, altså som anker for preventeren, som da potensielt kan gi stor belastning og kraftige rykk, så var jeg meget nøye med innfestningen. De jeg valgte, passet inn i/under relingslisten, men har to kraftige bolter rett gjennom dekk i tillegg. På undersiden av dekk der boltene kommer gjennom valgte jeg å feste kraftige aluminiums plater, Boltene går altså gjennom både dekk og disse aluminiumsplatene, og så kraftige skiver og muttere under der igjen. Da vil kreftene få større virkeflate enn bare i glassfiberen rett rundt boltene. Mulig jeg overdrev, men heller litt for mye enn litt for lite PS : Mine kryssholdt ble spesial bestilt fra Tyskland for å passe på lista mi samt være like de foran/akter. Tror de het SVB de jeg bestilte hos ?? De hadde online kataliog og stort utvalg, men det ble dyrere enn estimert fordi fortolling kom på toppen. Redigert 6.Mai.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Krimart Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 svb.de Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 (redigert) Mulligan skrev On 6.5.2015 at 19.14: Legg ut et bilde av fotlista. Det er mest sannynlig ei systemrekke som det finnes fortøyningsgods å få kjøpt til.Mulligan,jeg fikk knekt av beinet på ene kryssholtet foran nå i ferien. Ugrei. Sikkert materialtretthet. Klarte meg med den gjenværende, bl.å gjennom kulingen i Stavern siste uka... Jeg ønsker å slifte alle. Båten er en Mamba 29, 1984 modell. Tror du det kan finnes materiell som passer til denne? Redigert 12.Juli.2015 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Mamba? Plastimo (ex. Nordic Yachting) sannsynligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Takk for tipset, skal sjekke med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 (redigert) Sånn ser kryssholtene mine ut. Alle fire er like, én har brukket beinet tvers av, og verken gips eller spjelking antas å hjelpe... Jeg ønsker å skifte alle, men har ikke klart å finne disse noe sted. Ikke hos Plastimo, og systemløsningene hos Hjertmans ligner ikke. Men mulig disse kan brukes likevel? Flak AS har både alu og syrefast. Jeg har trodd at syrefast er best, men skjønner på en annen tråd her at det kanskje ikke er tilfelle? (ser at West System også har disse, de er rett i nærheten av meg...) Dersom jeg ikke får tak i systemløsning som passer til lista vurderer jeg å flytte kryssholtene litt lenger inn på dekk. Synspunkter? Redigert 27.Juli.2015 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.