Jump to content

båtfører prøve barn

båtfyren

Recommended Posts

Båtfører bevis for barn (7 år)

Ungene har omsider fått seg motor til jolla, en 5hk som gir passe fart men gir viktig lærdom. Jeg har sagt at før de slipper å ha meg med om bord skal de ha bestått og mottatt et sertifikat for å vise sine evner.

For min del synes jeg båtførerprøven blir litt voldsom til å starte med så var på jakt etter en ”light” versjon av denne.

Er det noen som kjenner til noe slikt ? RS har ingenting som jeg kunne finne, diverse kurs steder har heller ingenting.

Min tanke var å lage diplom med litt stilige bilder, stempel osv. noe et barn ville vært stolt av.

Eks:

Malin har bestått praktisk og teoretisk båt eksamen.

Har lagt jolle til brygge 5 ganger

Bruker alltid redningsvest

Viser aktsomhet for andre

Kan starte/ stoppe motor

Kan fortøye jolle inntil båt / brygge

Bruker alltid dødmannsknapp

Sjøfartsdirektoratet har gratis materiell for opplæring og fint sjøvettdiplom samt klistermerker med de vanligste sjømerkene som kan settes i båten.

Bra opplegg. Bare å sende en mail så kommer det antallet du ønsker i posten i løpet av etpar dager.

Mons

Island girl, flott tips, skal la barna prøve dette. Praksis skal de få mye av etter hvert :-)

Mons, glimrende, har sent mail til Sjøfartsdirektoratet og spurt etter materiell så får jeg se hva som dukker opp.

Jeg legger merke til at det finnes flere kurs i Oslofjorden tilpasset 14 år og oppover men lite utenom dette. Skulle tro at vi båtfolk på Vestlandet også trengte kurs til barna. (hint til kommersiell aktører)

Takk for tilbake melding

Sjøspeideren har ulike ferdighetsmerker eller sertifiseringer. I min tid brukte vi dette slik at etterhvert som den enkelte speider tilegnet seg ferdigheter så fikk de lov å bruke større båter i utvidet farstområde. du finner dette i Speiderbasen, eks. her: http://www.speiderbasen.no/vis/?id=663

Kanskje du kan tilpasse dette?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Vi kjørte et egenlaget kurs for ungene og nevøer/nieser.  Opplæringen tok vi muntlig over frokostbordet i sommerferien.  De fikk teoriprøve med multiple choice oppgaver, og en praktisk utsjekk med meg som sensor.  Runden de kjørte innebar å legge til/fra og litt presisjonskjøring.  Vi kalte det miniskipper-eksamen.  Etter bestått prøve fikk de lov til å kjøre jolle med 5hk uten foreldre ombord.

Pensumet gikk mest på sjøvett og enkle trafikkregler for småbåter.  Men hovedfokuset var på at de skulle fortsette å lære og når de gjorde noe feil måtte de diskutere seg imellom og med oss så vi sørget for å lære av feilene. 

Jeg fant den skriftlige eksamen de måtte svare på og kan sende deg den så kan du ta utgangspunkt i den hvis du lager en egen eksamen. 

Vi fikk mange morsomme og nyttige diskusjoner basert på denne.

Redigert av ToreSB (see edit history)

Rolf, nå gjorde du meg litt flau. :blush:  Begge ungene går i "vanlig" speider og sjefen driver sjø speider avdeling. Dette burde jeg tenkt på. Det er en glimrende ide med slike merker, kan limes på redningsvest og viser til hele verden at de har fulgt med. Tror sønnen i huset kommer til å slite litt men litt tilpasning så består han og

ToreSB, et slikt kurs du hadde var det jeg også tenkte på med samme mål. Ingen voksne om bord og dette er de veldig motiverte for.  :giggle:

Skal kikke på speiderbasen om det er noen merker de kan få (uten juks).

Jeg har fått mange gode tips inne på BP, takk.

Litt på siden av spørsmålet, men allikevel aktuelt.

Jeg har tidligere hatt ganske mange barn i 12-14 årsalderen med på båtførerkurs. Noen av dem har vært imponerende dyktige og ivrige, og det er tydeligvis stas å gå på kurs sammen med voksne. Men de fikk egentlig ikke lov til å gå opp til prøven før de fylte 14 år   -   og det kan være lenge å vente for en 12-åring. Og så måtte de vente helt til de ble 16 år for å få båtførerbeviset....

Min "løsning" var å lage båtførerbevis til dem, og så gjøre en påtegnelse i margen: "Gyldig fra dddddd", med deres 16-årsdag påført.

Nå skal alle båtførerbevis utstedes fra Norsk Test og når man logger inn med fødselsdato sperres det effektivt fra å forsøke på båtførerprøven før man er 14 år. Men selv når man er 14 og får tatt prøven  -  så må man fortsatt vente til 16 år for å få båtførerbeviset. Disse to årene kan være ulidelig lange for en ivrig 14-åring. :nonod: :nonod: :nonod:

Denne svakheten/skjevheten har man dessverre dratt med seg inn i den nye båtførerprøven ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon

Det er rart ungdom skal "stenges" ute ifra lærdom når de mester samme kravene. For mer høres det litt ut som gammeldagse regler norsk test kjører.

Men, Poseidon båtskole klarte å få meg igjennom og bestå båtførerprøven. Godt jobbet :thumbsup:

Jeg møtte dere som veldig engasjerte og trivelige selv om jeg dere skremte vannet av meg når jeg skulle føre båten deres på natta :wink:

Etter å ha sjekket ut alle tips som har kommet blir dette løsningen for oss i år:

Ukes sommer kurs hos RS hvor de lærer mens de har det moro.  Takk til RS som tar imot min sønn som er kun 7 år.

Jeg vil laste ned og bruke en del av sjøspeiderne og tilpasse dette noe men ikke mer en jeg kan bruke merkene deres. Tøft med slike merker på redningsvest.

Jeg tror med disse 2 kurs sammen med svømmekurs har barna rikelig å ta inn over seg. Det skal jo være kjekt også

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...