Too Much Startet 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2015 Har vært å sett på en nyere 38 fots seilbåt i dag. Det er betydelige lekkasje fra oven mye fukt, jordslag og en del fuktskader på innredning. Båten har ligget ute overlatt til seg selv noen sesonger tidligere. Er det sannsynlig at lekkasjer kan komme fra relingslist? Ingen tegn til lekkasje rundt masteinnfestninger, eller deskluker. Rekkestøtter er jo en kjent synder. Var dog mye fukt! /Kjetil Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Hvilken båttype og hvor gammel er båten? Kan du si noe mer om hvor i båten det er fuktskader? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Bilder? Hvis det er jeanneau kan det være fra de limte vinduene. Er det bavaria, så er rekkestøttene sansynlig. Relingslisten på noen båter kan lekke hvis det har vært festet ting i den som den ikke tåler. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Too Much Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Fukt langs skrogside på begge sider noe i baugkabin noe langs med skrog på begge sider og vått i begge akterkabiner, alt er ute i borde. Båten er ca 10 år gammel. Jordslag på madrasser og i tak som er i noe korthåret puse stoff. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 (redigert) Så det er i praksis fukt i hele båtens lengde? Hvis det er snakk om en båt du vurderer å kjøpe er mitt råd å tenke deg om én gang til før du kjøper. Redigert 6.Mai.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Too Much Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Ikke noen av de kjente merkene. men det er jo en del vinduer og luker, ikke noe synlig fukt rundt dem , men vannet kryper vel kanskje rett inn under kledningen og inn under dekket? Selger( Ikke eier) luftet muligheten for at det kunne lekke fra skruene til relinglist. Men det var mye vann... Er litt på om jeg skal prøve meg med et skambud, er jo nesten umulig å finne årsaken før man kan demontere. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 (redigert) Det med å ligge unna er vel et pris spørsmål. Kan man kjøpe en båt med 40% avslag og er handyman så er det vel ikke helt på trynet egentlig. Redigert 6.Mai.2015 av Kjetila (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Som jeg skrev: "...tenke deg om én gang til...", og det har du tydeligvis gjort. Så lenge du er klar over at det blir jobb og kostnader for å fikse en båt som er fuktig og med jordslag er det helt greit. :-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Hva med sammenføyningen mellom dekk og skrog, var det en fuge utvendig? Betydelig kondensering fra fuktig inneluft mot bolter oppunder dollbord er jo også mulig. Var det vann nedi kjølen? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Kan også rett og slett komme av kondens om båten ikke har blitt luftet og tørket på et par år. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Fukt kan krype inn flere steder, men rekkestøtter og vinduer/luker er de typsike synderene. Ukjent merke sier du? Er ikke selvbygget vel? Er det sandwich-skrog med skumkjerne ville jeg sjekke om det er vann i kjernematerialet, er det brunt vann som lekker ville jeg vært noe skeptisk, men alt kan repareres.... Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Mange svar og innspill, takker for det. Har kontaktet taksmann som skal vurdere problemet så får vi se om han finner årsak og ikke minst konsekvenser. Så får jeg sjekket bunnen samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Jommy1 Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Sett inn avfukter i ett døgn eller to, de drar ut mye. Deretter kjør på med vannslange (hvis det ikke regner -) og søk hvor det blir fuktig. Hadde en lekkasje jeg lette etter i to sesonger - fant til slutt en løsnet sikafuge på en vindusramme. Umulig å se, før man pirket ganske godt på den. Fra tiden med trebåter, og leting etter dekkslekasjer, vannlekkasje i båter kan oppheve tyngdekraften og renne oppover....skulle man tro! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Vann kan krype oppover ja: sjekk kapilæreffekt Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Da vet jeg noe mere. Rellingslister er hovedårsaken, disse må av. Popnagler bør byttes, betydelige lekkasjer over mange år. Betydelige fuktskader i innredning og følgeskader på El anlegget. Teakdekket er over sin levetid, noe lekkasjer også fra dette. Konklusjon ikke lønnsomt å reparere. Kontaktperson svarer så langt ikke på henvendelser. Men det kan jo skyldes så mangt. Har gitt et lavt bud som repobjekt så får vi se. I Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Det med å ligge unna er vel et pris spørsmål. Kan man kjøpe en båt med 40% avslag og er handyman så er det vel ikke helt på trynet egentlig. 40% avslag på hva? Ukjent båt, ukjent tilstand = stor risiko, men kan være en god "gamble" ikke minst hvis man er full av pågangsmot og er som du sier hendig. Uansett lykke til og blir det kjøp så er det sikkert mange med meg som kunne tenke seg oppdatering og kanskje en prosjekttråd? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Too Much Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Ønsker ikke å la denne båten bli identifisert, men prisforangled ca 800.000,-. Antatt å være en realistisk prisforlangende for gjeldende båt i ok stand. Takstmanns vurdering ikke lønnsom å reparere. Gir da bud på ca 30% av forlangende pr SMS siden kontaktperson ikke svarer på telefon. Jeg begrunner med info fra vurderingen det lave budet å tilbyr meg å sende over rapporten når denne kommer. ikke noe svar foreløpig. Regner ikke med at det blir noen handel når selger som åpenbart er kjent med tilstanden ( gjenspeiles ikke i annonsen overhode) tror at han skal få solgt med et mindre avslag. For min del er det uaktuelt å ta kosten for at noen har ignorert båten og latt forfallet ture frem over mange år. Jeg fortsetter letingen etter et prosjekt som er realistisk priset, så kan det jo hende at jeg må oppjustere min oppfatning av realistisk underveis. Ellers så blir det nok en prosjekt tråd bare jeg får tak en seilbåt å prosjektere. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Kjetila, jeg skjønner din strategi, den er rasjonell nok i og for seg, gitt at du skal ha minst mulig bry. Men hva om dette er en kynisk selger som opererer under mottoet " A new Fool will be born every Day", da hadde det vært greitt å advare andre. Pluss at det kunne ha bidratt til å realitetsorientere selger om hva den våte dama hans egentlig er verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Er egentlig veldig enig, vurdere å gå ut med denne. Men tenkte at kontaktpersonen skal få et par dager på å svare før jeg deler annonsen. Men ønsker heller ikke å tråkke i baret for egen del med tanke på hva jeg skriver og hvordan selger reagerer. Så hva er en trygg måte å informere om denne på? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Det er sannelig et godt spørsmål. Jeg har ikke jridisk kmpetanse til å gi deg noe faglig råd, men jeg er sikker på at det finnes tråder på BP som takler tilsvarende problem. Sjøl sitter jeg pressa fram til onsdag. Har ikke noen kommet med en løsning før da, skal jeg lete. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.