Jump to content

Seilbåt 38 fot, er lekkasje fra rellingslist sannsynlig?

Too Much

Recommended Posts

Har vært å sett på en nyere 38 fots seilbåt i dag. Det er betydelige lekkasje fra oven mye fukt, jordslag og en del fuktskader på innredning. Båten har ligget ute overlatt til seg selv noen sesonger tidligere.

Er det sannsynlig at lekkasjer kan komme fra relingslist? Ingen tegn til lekkasje rundt masteinnfestninger, eller deskluker. Rekkestøtter er jo en kjent synder. Var dog mye fukt!

/Kjetil

Ikke noen av de kjente merkene. men det er jo en del vinduer og luker, ikke noe synlig fukt rundt dem , men vannet kryper vel kanskje rett inn under kledningen og inn under dekket?

Selger( Ikke eier) luftet muligheten for at det kunne lekke fra skruene til relinglist. Men det var mye vann...

Er litt på om jeg skal prøve meg med et skambud, er jo nesten umulig å finne årsaken før man kan demontere.

Sett inn avfukter i ett døgn eller to, de drar ut mye. Deretter kjør på med vannslange (hvis det ikke regner -) og søk hvor det blir fuktig.

Hadde en lekkasje jeg lette etter i to sesonger - fant til slutt en løsnet sikafuge på en vindusramme. Umulig å se, før man pirket ganske godt på den. Fra tiden med trebåter, og leting etter dekkslekasjer, vannlekkasje i båter kan oppheve tyngdekraften og renne oppover....skulle man tro! 

Lykke til!

Da vet jeg noe mere. Rellingslister er hovedårsaken, disse må av. Popnagler bør byttes, betydelige lekkasjer over mange år. Betydelige fuktskader i innredning og følgeskader på El anlegget. Teakdekket er over sin levetid, noe lekkasjer også fra dette. Konklusjon ikke lønnsomt å reparere. Kontaktperson svarer så langt ikke på henvendelser. Men det kan jo skyldes så mangt. Har gitt et lavt bud som repobjekt så får vi se.

I

Det med å ligge unna er vel et pris spørsmål.

Kan man kjøpe en båt med 40% avslag og er handyman så er det vel ikke helt på trynet egentlig.

40% avslag på hva? Ukjent båt, ukjent tilstand = stor risiko, men kan være en god "gamble" ikke minst hvis man er full av pågangsmot og er som du sier hendig. Uansett lykke til og blir det kjøp så er det sikkert mange med meg som kunne tenke seg oppdatering og kanskje en prosjekttråd?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ønsker ikke å la denne båten bli identifisert, men prisforangled ca 800.000,-. Antatt å være en realistisk prisforlangende for gjeldende båt i ok stand.

Takstmanns vurdering ikke lønnsom å reparere. Gir da bud på ca 30% av forlangende pr SMS siden kontaktperson ikke svarer på telefon.

Jeg begrunner med info fra vurderingen det lave budet å tilbyr meg å sende over rapporten når denne kommer. ikke noe svar foreløpig.

Regner ikke med at det blir noen handel når selger som åpenbart er kjent med tilstanden ( gjenspeiles ikke i annonsen overhode) tror at han skal få solgt med et mindre avslag.

For min del er det uaktuelt å ta kosten for at noen har ignorert båten og latt forfallet ture frem over mange år.

Jeg fortsetter letingen etter et prosjekt som er realistisk priset, så kan det jo hende at jeg må oppjustere min oppfatning av realistisk underveis.

Ellers så blir det nok en prosjekt tråd bare jeg får tak en seilbåt å prosjektere.

Kjetila, 

jeg skjønner din strategi, den er rasjonell nok i og for seg, gitt at du skal ha minst mulig bry. 

Men hva om dette er en kynisk selger som opererer under mottoet " A new Fool will be born every Day",

da hadde det vært greitt å advare andre.

Pluss at det kunne ha bidratt til å realitetsorientere selger om hva den våte dama hans egentlig er verdt.

Er egentlig veldig enig, vurdere å gå ut med denne. Men tenkte at kontaktpersonen skal få et par dager på å svare før jeg deler annonsen.

Men ønsker heller ikke å tråkke i baret for egen del med tanke på hva jeg skriver og hvordan selger reagerer.

Så hva er en trygg måte å informere om denne på?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...