Jump to content

Finansiering av eldre båt registrert i Skipsregisteret

NovaMan

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer å bytte meg ned til en mindre og da gjerne eldre båt. Da jeg ønsker å finansiere et slikt eventuelt bytte, ser jeg etter båter som er registrert i Skipsregisteret. Flere meglere reklamerer med at slike båter kan belånes med pant slik man kan gjøre med en bolig. Når jeg så snakker med banker og finansieringsselskaper så sier disse at de ikke finansierer båter eldre enn fra ca. 2000, og at båten ikke må være eldre enn fks. 20 år (noen opererer med 30 år) når båten er nedbetalt. Så er det også krav om 35% egenkapital. Er det noen muligheter her som jeg ikke har fått med meg? Jeg kan sikkert forhandle noe på dette med alder og egenkapital, men er det finansieringsselskaper som fks. kan fullfinansiere en tidlig -90 talls båt?

Skipsregisteret er jo bare "infrastrukturen" som gjør at banken kan enkelt tvangselge båten når lånet blir misligholdt. Men det er jo klart at risikoen for banken med en gammel båt er stor. Både markedsrisiko, risiko for skjulte feil, risiko for at evt. tvangsalg koster "mye" i forhold til verdien av båten. Siden banken er ikke noe veldedighetsfond er det meget fornunftig å ikke finansere gamle båter. Jeg tror ikke det finnes finanseringselskaper som finanserer så påss gamle båter.

Uansett ville de måtte dekke inn risikoen med en ekstraordinær høy rente, slik at det ville vært billigere å bruke andre finanseringskilder som å låne opp på huset. Har man ingen andre finanseringskilder og MÅ fullfinansere en 25 år gammel fartøy så bør man jo spørre seg om man har faktisk råd til båten.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Skipsregisteret er jo bare "infrastrukturen" som gjør at banken kan enkelt tvangselge båten når lånet blir misligholdt. Men det er jo klart at risikoen for banken med en gammel båt er stor. Både markedsrisiko, risiko for skjulte feil, risiko for at evt. tvangsalg koster "mye" i forhold til verdien av båten. Siden banken er ikke noe veldedighetsfond er det meget fornunftig å ikke finansere gamle båter. Jeg tror ikke det finnes finanseringselskaper som finanserer så påss gamle båter.

Uansett ville de måtte dekke inn risikoen med en ekstraordinær høy rente, slik at det ville vært billigere å bruke andre finanseringskilder som å låne opp på huset. Har man ingen andre finanseringskilder og MÅ fullfinansere en 25 år gammel fartøy så bør man jo spørre seg om man har faktisk råd til båten.

Helt enig med deg i det du sier, men nå var jo ikke utgangspunktet at man nødvendigvis MÅ fullfinansiere, men mer at jeg undret meg over at meglere kommer med det jeg oppfatter som misvisende informasjon i annonser (med forbehold om at det finnes løsninger jeg ikke kjenner til). Spørsmålet var nettopp derfor OM det fantes andre løsninger. Det kan være mange årsaker til at man ønsker å finansiere en båt, og så får man vurdere de forskjellige tilbudene opp mot hverandre.

Jo enig med deg at det er misvisende når det formuleres slik at bare man har båten i skipsregisteret så kan man få finansering. Det er selvfølgelig feil. Noen gamle båter har til og med problemer å få kaskoforsikring.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ja, jeg kjøpte en 20 år gammel skipsregistrert seiler via SR-Bank for fire år siden. Når lånet er nedbetalt er båten 35 år. Ikke problem ifølge dem (vel og merke for fire år siden), men de krevde 20% i egenkapital. Egenkapitalen kan også dekkes med et lån du har kausjonist på. Så hvis du får kausjonist på 20% av kjøpesummen kan du få lånt hele beløpet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...