Jump to content

Yanmar 4JH-TE vanskelig å få i revers...


Torsen67

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har samme motor og er forøvrig veldig fornøy med den. Dere kan fint hekte av gearwiren på kassa og prøve uten, den sitter lett tilgjengelig. Olja peiler dere ved å skru opp den gule pluggen på girkassa, se rød pil på bildet:

 

bilde

NB: Bildet er ikke av min motor. Tilfeldig utvalgt etter google bildesøk.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Og når det gjelder å peile oljen på girkassen, så sitter peilepinnen fast i undersiden av den gule pluggen. Skru pluggen ut, tørk den ren og sett den nedi uten å skru den til. Da skal det være gearolje opp til en innfrest strek. Er det hypoidolje (noen av disse kassene bruker motorolje), er den klar og vanskelig å se på peilepinnen. Legg da peilepinnen inntil et papirark så ser du oljen bedre der den trekker over i papiret.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Var og så på båten i går. Dette er en båt som skal selges. Det viser seg at det var hull i kalesjen og motorrommet har fylt seg opp med regnvann. Vannet har stått til rett over starteren. Men jeg tok tak i girspaken på girkassa og fikk den i 3 posisjoner. Regner med at den er ok da. Dessverre skjønte jeg ikke at det var peilepinne under pluggen så denne ble ikke sjekket. På motoren ser olja helt fin ut. Vi turte ikke å starte motor da starteren burde gås over før dette gjøres. Motoren burde vel være så tett at vann ikke skal trenge inn?

Link to post

Jeg vil gerne høre lidt med her da jeg har en Yanmar 4JH-4e med præcist samme problem. Båten er på land og har taget regnvann ind i kjølen. Hele akslen har stået under vann og vandet har stået op til ca. midt på gearet - har muligvis stået således i uger/måneder... Starteren var over vand. Jeg vil derfor meget gerne høre med på hvad som bør gøres inden et forsøg på at starte den... Når jeg sjekker olien på pluggen ser den fin ud både i motor og gear. Jeg har vasket den let, og herefter sprayet den godt med vd-40 og starteren med elektrorens.

Link to post

Godt - motor og gear får et par oljeskift!

 

Det næste jeg er i tvivl på er om der er noget der skal gøres i forhold til akslen. Hele denne har jo stået under vann (regnvann) til op over hvor den sidder sammen med gearet. 

 

Det er et fedtsmurt pakhus tættet med talg-snor. Kan pakhus, tætning, hylserør mv klare at stå undervand og er der noget der bør skiftes her før sjøsætning? 

Link to post

Tak - det høres veldig dejligt ud! Det er noget av et sjok at se vann i motorrummet sit - så glædeligt hvis skaderne er begrænsede!

 

Vi købte både i Sortland (vesterålen) for 2 år siden og brugte da høsten på at sejle den ned langs vestkysten til Mandal, tog herfra turen over skagerakt til skagen og endte lidt syd for København hvor vi har båten stående idag. Det var en helt fantastisk flot tur!! 

 

Men som ny båtejer er der så utroligt mange ting at lære om båte:)

Link to post

Vann i motorrummet på min Biam resulterte i at hele motoren måtte ut for å skifte startmotoren.

Giret hadde også fått vann i oljen, noe som lenge var et mysterium. Etter totaloverhaling av gearet med skifte av samtlige kulelagre og simringer, er nå giret i orden og tett. Det viste seg at simringen på girspaken var defekt og resulterte i at vann lekket inn.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...