Torsen67 Startet 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2015 Hei Spør for en bekjent som ikke har greie på motor. Noen som vet om dette er et problem på disse motorene? Hvordan sjekker man olja på giret? For alt jeg vet så kan det kanskje være kabelen? Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 (redigert) Hei Jeg har samme motor og er forøvrig veldig fornøy med den. Dere kan fint hekte av gearwiren på kassa og prøve uten, den sitter lett tilgjengelig. Olja peiler dere ved å skru opp den gule pluggen på girkassa, se rød pil på bildet: NB: Bildet er ikke av min motor. Tilfeldig utvalgt etter google bildesøk. Redigert 7.Mai.2015 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Og når det gjelder å peile oljen på girkassen, så sitter peilepinnen fast i undersiden av den gule pluggen. Skru pluggen ut, tørk den ren og sett den nedi uten å skru den til. Da skal det være gearolje opp til en innfrest strek. Er det hypoidolje (noen av disse kassene bruker motorolje), er den klar og vanskelig å se på peilepinnen. Legg da peilepinnen inntil et papirark så ser du oljen bedre der den trekker over i papiret. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seasu Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Begynn med å smøre girhendel og wire. Min kasse hadde rød AFT olje. Skal byttes hvert andre/3 år tror jeg. Står i manualen Bare å suge ut og fylle på ny. Kan hende inngrepet må justeres på wire. Kassene er udødelige Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Var og så på båten i går. Dette er en båt som skal selges. Det viser seg at det var hull i kalesjen og motorrommet har fylt seg opp med regnvann. Vannet har stått til rett over starteren. Men jeg tok tak i girspaken på girkassa og fikk den i 3 posisjoner. Regner med at den er ok da. Dessverre skjønte jeg ikke at det var peilepinne under pluggen så denne ble ikke sjekket. På motoren ser olja helt fin ut. Vi turte ikke å starte motor da starteren burde gås over før dette gjøres. Motoren burde vel være så tett at vann ikke skal trenge inn? Sitér dette innlegget Link to post
MagnusPloug Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Jeg vil gerne høre lidt med her da jeg har en Yanmar 4JH-4e med præcist samme problem. Båten er på land og har taget regnvann ind i kjølen. Hele akslen har stået under vann og vandet har stået op til ca. midt på gearet - har muligvis stået således i uger/måneder... Starteren var over vand. Jeg vil derfor meget gerne høre med på hvad som bør gøres inden et forsøg på at starte den... Når jeg sjekker olien på pluggen ser den fin ud både i motor og gear. Jeg har vasket den let, og herefter sprayet den godt med vd-40 og starteren med elektrorens. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Min anbefaling er sug ut så mye olje du får ut av kasse og motor, Ny olje på kasse og motor. Kjøre motor varm og bytte igjen+oljefilter. 10 L 15w-40 på tema koster 399,- + noen kroner i girolje. Billig forsikring. Sause motoren ned med x-5 eller CRC Marin Sitér dette innlegget Link to post
MagnusPloug Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Tak for svaret! Jeg har hørt nogle foreslå at man ved første skift benytter til en såkaldt "skylleolje" som skulle være specielt egnet til at drive utt vann og forhindre rust? Er det noget i har hørt om og vet hvad som er og om det kan anbefales at bruge? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 (redigert) Renseolje er motorolje med diesel i. Noen hevder at dette i noen tilfeller kan rense ut motoren. Vær obs på at motoren kan ruse opp ukontrollert å skjære seg av diesel i olja ! Kjøp heller en qmi eller liknende motoroljetilsetning hvis du vil ta vare på motoren. Hyppige motorolje skift renser mer enn bra nok. Redigert 11.Mai.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MagnusPloug Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Godt - motor og gear får et par oljeskift! Det næste jeg er i tvivl på er om der er noget der skal gøres i forhold til akslen. Hele denne har jo stået under vann (regnvann) til op over hvor den sidder sammen med gearet. Det er et fedtsmurt pakhus tættet med talg-snor. Kan pakhus, tætning, hylserør mv klare at stå undervand og er der noget der bør skiftes her før sjøsætning? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Aksling er i stål med nikkel, og hvis hylserør er i messing tror jeg ikke dette vil gi problem. Fett opp og kjenn på pakkboksen under gange. Ellers er vel medlemskap i Redningskøyta en billig investering hvis du skal ned hele Norskekysten. Sitér dette innlegget Link to post
MagnusPloug Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Tak - det høres veldig dejligt ud! Det er noget av et sjok at se vann i motorrummet sit - så glædeligt hvis skaderne er begrænsede! Vi købte både i Sortland (vesterålen) for 2 år siden og brugte da høsten på at sejle den ned langs vestkysten til Mandal, tog herfra turen over skagerakt til skagen og endte lidt syd for København hvor vi har båten stående idag. Det var en helt fantastisk flot tur!! Men som ny båtejer er der så utroligt mange ting at lære om båte:) Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Vann i motorrummet på min Biam resulterte i at hele motoren måtte ut for å skifte startmotoren. Giret hadde også fått vann i oljen, noe som lenge var et mysterium. Etter totaloverhaling av gearet med skifte av samtlige kulelagre og simringer, er nå giret i orden og tett. Det viste seg at simringen på girspaken var defekt og resulterte i at vann lekket inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.