Jump to content

NMEA utgang/inngang VS NMEA - og + Hva er hva ?


Seileren..

Recommended Posts

Det litt viktig at du oppgir hvilken type Garmin plotter du har, er lettere å gi et korrekt svar.

 

Garmin har en ledning for hver nmea ut/inn port. Du må da ta ledning for nmea 1 ut, f.eks en blå ledning,

om den har det, se i manualen hva det er for nmea 1 ut, koble denne til autopilot nmea inn + og  - kobler

du til båtens jord eller minus, kan og kobles til kartplotter jording, det blir det samme.

Har du et multimeter kan du sjekke om du har nmea signal på ut porten på plotter med meterets pluss ledning og minus

ledning til jord på plotter, da vil du se spenning som varierer mellom 0 og 5 volt.

 

Garmin                    Raymarine Nmea receive/in

Nmea 1 ut ----------- Nmea +

Jord ell. minus ------Nmea -

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Snakk om en Garmin 720s og Raymarine ST2000

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50967/print_screen021.gif

 

Jeg har 2 NMEA innganger på Autopiloten. Hvilke ledninger skal kobles på disse ?

 

jeg skal vel ikke ha jord fra plotteren inn på en av NMEA portene ?, jord og strøm har den fra før...

Redigert av Seileren.. (see edit history)
Link to post

Det er beskrevet over.

Men kan forsøke igjen.

 

Garmin har Nmea 1 port nr 1, blå ledning er Nmea signalet som skal inn på Raymarin Nmea port inn +.

Sort ledning på Garmin står det ground Nmea, denne kan du koble til Raymarin Nmea inn - (minus).

Raymarine har vel en port som mottar (inn) og en som sender (ut). Du skal koble til port som mottar.

Det er merket inn og ut, venstre nmea er inn, høyre nmea er ut. Hver port har + og minus.

Garmin bruker felles ground for power og nmea 0183 som Raymarin kaller -. Defor blir denne koblet til minus på Raymarin.

Vil tro det fungerer da.

Kan hende du ikke trenger å koble ledning fra Garmin sort ledning til Raymarin -, Jeg har Raymarin, men husker ikke i farten

hvordan jeg koblet en plotter av annet fabrikat til autopiloten.

 

Håper det forklarer litt bedre.

Good luck.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

NMEA er ingen absolutt standard for sammenkobling.

NMEA sier bare noe om hvilke telegrammer som finnes og hvordan de ser ut.

Hvordan de sendes sier NMEA ingenting om. De anbefaler likevel en differensiell kommunikasjon.

Da det begynte å flyte av billig elektronikk for båt på 80 tallet valgte produsentene den billigere single-ended løsningen.

Trådstarter spør om forskjellen.

Den øverste tegningen er en single-ended signalering. En leder som går høy/lav rundt jord.

Den nederste tegningen er en differensiell signalering. To ledere som veksler på å gå høy/lav. Jord trenger ikke å bringes med fra apparat til apparat. Apparatene kommuniserer kun med signallederne. De tar ikke hensyn til driftspenning og jord.

Jeg bruker alltid en optoisolator mellom de forskjellige apparatene. Da er de ikke fysisk koblet sammen.

 

Single-ended sender/mottaker er vanligvis merket NMEA GND/in/out.

Er det en differensiell kommunikasjon det er snakk om vil merkingen være NMEA +/- eller NMEA A/B.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...