Seileren.. Startet 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2015 Skal koble min Autopilot til kartplotteren. Kartplotteren ( garmin ) har NMEA utgang og inngang, mens Raymarine autopiloten har NMEA + og -. Hvem skal utgang kobles til.. - eller + ? Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Kan du ta bilde eller linke til koblingsskjema du ser på? Trur nok utgangen og inngangen du snakker om både har + og - Men se om du ikkje får lagt ut koblingsskjema, eller linke til noko online, så blir det lettare å hjelpe. Spesifiser gjerne også hvilken Garmin kartplotter, og hvilken Raymarine autopilot det er snakk om. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Mulligan Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Her er forskjellen. Single-ended eller differential signalering. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 (redigert) Det litt viktig at du oppgir hvilken type Garmin plotter du har, er lettere å gi et korrekt svar. Garmin har en ledning for hver nmea ut/inn port. Du må da ta ledning for nmea 1 ut, f.eks en blå ledning, om den har det, se i manualen hva det er for nmea 1 ut, koble denne til autopilot nmea inn + og - kobler du til båtens jord eller minus, kan og kobles til kartplotter jording, det blir det samme. Har du et multimeter kan du sjekke om du har nmea signal på ut porten på plotter med meterets pluss ledning og minus ledning til jord på plotter, da vil du se spenning som varierer mellom 0 og 5 volt. Garmin Raymarine Nmea receive/in Nmea 1 ut ----------- Nmea + Jord ell. minus ------Nmea - Redigert 7.Mai.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Seileren.. Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 (redigert) Snakk om en Garmin 720s og Raymarine ST2000 https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50967/print_screen021.gif Jeg har 2 NMEA innganger på Autopiloten. Hvilke ledninger skal kobles på disse ? jeg skal vel ikke ha jord fra plotteren inn på en av NMEA portene ?, jord og strøm har den fra før... Redigert 7.Mai.2015 av Seileren.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 (redigert) Det er beskrevet over. Men kan forsøke igjen. Garmin har Nmea 1 port nr 1, blå ledning er Nmea signalet som skal inn på Raymarin Nmea port inn +. Sort ledning på Garmin står det ground Nmea, denne kan du koble til Raymarin Nmea inn - (minus). Raymarine har vel en port som mottar (inn) og en som sender (ut). Du skal koble til port som mottar. Det er merket inn og ut, venstre nmea er inn, høyre nmea er ut. Hver port har + og minus. Garmin bruker felles ground for power og nmea 0183 som Raymarin kaller -. Defor blir denne koblet til minus på Raymarin. Vil tro det fungerer da. Kan hende du ikke trenger å koble ledning fra Garmin sort ledning til Raymarin -, Jeg har Raymarin, men husker ikke i farten hvordan jeg koblet en plotter av annet fabrikat til autopiloten. Håper det forklarer litt bedre. Good luck. Redigert 7.Mai.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
softice Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Som jeg kan se det så skal green pin 5 på ST2000 til batteri minus og white pin 6 forbindes til en NMEA udgang fra 720S. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 (redigert) NMEA er ingen absolutt standard for sammenkobling. NMEA sier bare noe om hvilke telegrammer som finnes og hvordan de ser ut. Hvordan de sendes sier NMEA ingenting om. De anbefaler likevel en differensiell kommunikasjon. Da det begynte å flyte av billig elektronikk for båt på 80 tallet valgte produsentene den billigere single-ended løsningen. Trådstarter spør om forskjellen. Den øverste tegningen er en single-ended signalering. En leder som går høy/lav rundt jord. Den nederste tegningen er en differensiell signalering. To ledere som veksler på å gå høy/lav. Jord trenger ikke å bringes med fra apparat til apparat. Apparatene kommuniserer kun med signallederne. De tar ikke hensyn til driftspenning og jord. Jeg bruker alltid en optoisolator mellom de forskjellige apparatene. Da er de ikke fysisk koblet sammen. Single-ended sender/mottaker er vanligvis merket NMEA GND/in/out. Er det en differensiell kommunikasjon det er snakk om vil merkingen være NMEA +/- eller NMEA A/B. Redigert 8.Mai.2015 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefart Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Kort sagt: Nmea - på piloten kobles til samme minus som spenningen til plotteren har. NMEA Ut (BLÅ) fra Garmin kobles til NMEA Inn+ på pilot NMEA Inn (BRUN) til Garmin kan kobles til NMEA Ut+ på pilot (ikke nødvendig for at pilot skal få info fra plotter). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Her er de elektriske spesifikasjonene på de forskjellige interfacene. De vi bruker i båt er RS232 og RS422. En skjelden gang RS485. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Chris284 Du viser imponerende tolmodighet med trådstarter her. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Seileren.. Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Takker Blå til Nmea + på pilot, samt svart til Nmea - på pilot så funker det. Måtte bare ta en fabrikkinnstilling på plotteren :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.