btor Startet 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2015 Hei, Takk for mange tips i fjor angående tetting av smålekkasjer fra vinduene i vår Sollux 24 AC. Nå må vi få gjoprt noe med det, så i dag demonterte jeg ett av vinduene i akterkabinen. Ingen skruer satt fast og jeg løsnet forsiktig av listene innvendig. Da jeg løsnet listene fra utsiden fulgte hele vinduet med, dette var jo mye lettere enn jeg fryktet. Pakning ser forsåvidt grei ut, men den kunne sikkert vært mykere. Skal prøve å skaffe ny pakning fra Hartveit i Bergen. Lekkasjen tror jeg kommer inn gjennom skjøtene i hjørnene. Bør skjøtene derfor limes sammen? I så fall, hvilken lim? Det ble anbefalt å legge silikongrease mellom pakning og glass så pakningen holdt seg myk og området forholdt seg vannavvisende. Dette bør vel nesten gjøres etter at alt er montert, for silikon er jo definitivt ikke bra i nærheten av flater der en skal bruke tetningsmasse. Se vedlagte bilde av utvendig list med glass og eksisterende pakning. Det var ikke noe særlig tetningsmasse i sporet merket med rødt på bildet. Er det her jeg bør tape en stripe butylgummi slik at listen tetter godt mot utvendig skrogflate? Hva med fare for lekkasje gjennom sprekken mellom utvendige alu-profiler (merket med grønn pil)? Det er ingen synlig såprekk, men det skal ikke mye til før kapillarkreftene drar vann inn.... Hva bør jeg gjøre i skjøtene på gummipakningen (merket med gul pil)? Hvis ikke Hartveit har pakning som passer, bør jeg da tette skjøtene på eksisterende pakning med Terostat 2759 eller lignende? Takk for kommentarer på dette. Nå er jeg gira på å komme dette til livs :-) hilsen btor Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Hei, jeg bestilte nettopp pakning til sollux 24 fra ertec.no , 68 kr meteren +mva hvis det er sidevindu. Ble anbefalt å lime med lynlim Jon Sitér dette innlegget Link to post
Johnjohn Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Janoho skrev On 8.5.2015 at 12.14: Hei, jeg bestilte nettopp pakning til sollux 24 fra ertec.no , 68 kr meteren +mva hvis det er sidevindu. Ble anbefalt å lime med lynlim Jon Hvordan gikk det å bytte pakningen? Ble det tett? Husker du fremgangmåte og utstyr du brukte? Det lekker en del fra vinduene fra familiens sollux 24 ac, og tenkte å bytte pakninger i alle vinduene i forkabinen. Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 26.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Hei Jon, Jeg hadde med meg en 'ekspert' til å gjøre jobben slik at jeg skulle lære å gjøre det selv. På forhånd hadde jeg kjøpt pakning, lynlim for gummi (tror jeg kjøpte den hos Wurth el. likn. sjappe). Jeg hadde også laget maler for kuttevinkel for pakningen ved å halvere vindushjørnevinklene (brukte passer til det). For å få like store limflater på pakningene måtte de kuttes nøyaktig. Han jeg hadde med meg hadde ikke gjort dette på Sollux, så det gikk en del tid på å få demontert de hele vindussidene. Vi brukte tapetserkniv til å skjære i sprekken mellom aluminium og glassfiber og det gikk til slutt. Vi kuttet først pakningene til riktig mål og vinkel og så tredde vi dem på kantene til hvert vindu. Når vi hadde sjekket at de hadde riktig lengde og vinkel, limte vi kuttflatene sammen slik at pakningen satt fast rundt vinduet. Det gikk lang tid med å fjerne all gammel tetningsmasse fra aluminiumslistene, men det var viktig at det var godt renset slik at det skulle bli tett med ny tetningsmasse etterpå. Jeg hadde kjøpt Terostat 2759 tetningsmasse, men jeg syntes denne ble litt stiv både ved montering og etter at den var tørket så for akterkabinen brukte jeg Biltema's Butylgummi. Den systes jeg var mye bedre, og tett ble det iallefall. Resultatet for forkabinen ble ikke helt 100%. Tetningsmassen var litt for stiv slik at det var problemer å presse den helt ut slik den skulle. Det var litt lekkasje på de stedene vi ikke hadde fått presset alu-listene helt inntil glassfiberveggen. Men alle pakningene var helt tette så resultatet er vi fornøyd med. Dette var alså kortversjonen av erfaringen og materialer :-) mvh Tor Sitér dette innlegget Link to post
Johnjohn Svart 28.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2019 Takk for utfyllende svar? Får prøve gulloppskriften din?? Pakning fra hartveit, lynlim, en tube butylmasse og div verktøy for å få løs vinduet?? Sitér dette innlegget Link to post
sjønyter Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Har demontert ett glass i en skarpnes 25. Ser ut som det er samme pakninger og lister som tidligere bilder i denne tråden ( sollux 24) . Vet dere hva denne type pakning heter? . Finner lite info på nett ang denne. Evt vet dere hvor denne enkelt kan kjøpes? Når dere først har vinduet ute. Demonteres hele vindusrammen for å smøre og tette skøtene(mellom alu listene) på nytt eller er det ikke hensiktmessig å gjøre? Takker for evt tilbakemelding :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.