Jump to content

tips om test av vann ombord i båt

båtfyren

Recommended Posts

Jeg er en ivrig leser av BP og har lagt merke til en "merkelig" ting. Båtfolk synes det er greit å smake på vann som finnes på de merkeligste steder om bord. Min båt lekker av og til vann ifra vinduer, gjerne litt diesel som jeg søler olje som svetter og sist i forrige sesong så lakk septik tank :thumbsdown:.  "det blir en kald dag i h... før jeg smaker på noe slikt men det slipper jeg.

Jeg har brukt 500 kr og nå kan jeg med stor nøyaktighet fastslå om vann som er på avveier er saltvann eller gjerne en blanding. For meg er dette en av de bedre investeringer i verktøy om bord jeg har gjort. Kan anbefales (jeg selger ikke slikt selv og har heller ikke noen kjente som selger)

Bruken er lett, ta noen dråper av testvannet legg oppå lysflaten, lukk spalten og se hvor mange % salt vannet inneholder. ca 20 er salt vann. ferskvannet jeg har funnet er som regel ca 1 % som jeg antar er saltråke blandet inn.

http://akvarielageret.no/products/dd-refraktometer

bilde

Redigert av båtfyren (see edit history)

Kjekk sak det der, men bortsett fra septik er det nok liten fare forbundet med å smake på ymse vann.

Det er viktig å skille mellom smake og drikke:-).

Er det diesel eller septik er det heller ikke nødvendig med smaking for å bestemme hva man har å gjøre med, da er lukting godt nok:-)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Kjekk sak det der, men bortsett fra septik er det nok liten fare forbundet med å smake på ymse vann.

Det er viktig å skille mellom smake og drikke:-).

Er det diesel eller septik er det heller ikke nødvendig med smaking for å bestemme hva man har å gjøre med, da er lukting godt nok:-)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...