Jump to content

Tyveri fra motorrommet på båten, under vinteropplag i Son

CSSGT

Recommended Posts

Da jeg satte ut båten i våres så opplevde jeg at motoren ikke ville starte.

Det viste seg, etter å ha romstert litt i motorrommet, at dieselfilteret på motoren var vekk.

Skaffer nytt på LaSa. Greit nok, koster ikke all verden, men jeg måtte ha den tilhørende sensoren også, som er litt dyrere.

Og det medfører jo en diskusjon med han som har hatt service på motoren, om hva han egentlig har gjort.

Får på filter og sensor, lufter motor og starter.

Alt ok, kjører en liten tur og legger meg i båsen min.

Noen dager senere er servicemannen innom for å se på noe annet, og så ringer han meg:

"Det må ha vært noen om bord her og rappet med seg saker, for luftfilteret ditt er også borte".

Jeg har ikke sett noen tegn på at noen har vært om bord, og jeg har vært innom jevnlig i hele vinter/vår.

Det er en uting at jeg ikke har noen mulighet til å låse luka til motorrommet, så det er fritt frem.

Og når vedkommende er "snille nok" til at de lukker kalesjen og alt etter seg så ser man ikke noe.

Så nå må jeg sjekke før hver tur om noen har vært innom og rappet med seg forbruksmateriell fra motoren :sad:

Og se på måter å få låst luka til motorrommet.

Er det andre som har opplevd noe liknende?

Roger H.

Fersk seilbåtkaptein :)

Ikke umulig Worry.

Men jeg var der nede og sjekket status den dagen, og pratet med sap_2000 som hadde mye info.

Fikk inntrykk av at de hadde vært mer interessert i safen til en av sjappene der nede, samt litt verktøy fra noen båter i nærheten.

Kanskje de kom på at de trengte et luftfilter og et dieselfilter samtidig :wink:

Redigert av CSSGT (see edit history)

Roger H.

Har vært litt besøk i son i vinter, ref den andre tråden. Har hørt om endel tilfeller nå, og antagelig flere tilfeller enn den natta som er nevnt tidligere.

Har en kompis som tanket fullt rett før opplag. Når båten kom på vannet for et par uker siden. Når han startet opp så han at måleren viste 52%. Ergo ca 250 liter borte.

En gang nå i april kom han til båten å så at det var fotefar på den nyoljede teaken på badeplattformen. Inn i båten og fotefar over sofa etc. Men ingenting var borte som han merket. Kalesjer var kneppet igjen.

Jeg er innom hver uke. Jeg har ved en anledning hatt fotefar på min båt også. Det var etter den natta det prates om.

Gått Inn på plattformen og litt rundt overbygget. Tråkket på den blanke ripa mi med sko hadde også svinepelsene gjort. Ikke brutt seg inn, og jeg har ikke merket noe som manglet. Samme dieselnivå som i høst.

Det er jo kameraovervåkning noen steder på området, men vet ikke hvor avskrekkende det er eller om noen pleier å kikke på opptakene?

Det eneste jeg tenker nytter er kontinuerlig vakthold gjennom natta. Enten innleid, men det blir vel dyrt. Eller vaktordning hvor 2 båteiere stiller opp pr natt mot reduksjon i prisen. Burde være mulig å få til på et sted med 5-600 båter i opplag.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Det er innleid vaktselskap i Son, men de kommer bare innom nå og da. En gang da vi kom til havnen med bil i 12-tiden på kvelden for å ligge over i båten, møtte vi dem på vei inn med bilen. De hadde åpnet bommen for å komme ut selv, og vi smatt inn uten å bruke eget bomåpnerkort. Men da ble vi stoppet og de forlangte å se kortet vårt. De har også kommet bort til båten på den tiden av døgnet for å sjekke når de har sett at vi er der og det er lys i båten. Men som sagt, de tar kun korte turer i løpet av natten. Ellers er nok Son en trygg havn. Havnen ligger jo et godt stykke fra Oslo.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vaktselskap forhindrer nok noe, men ikke nok. Problemet med et vaktselskap som er innom noen ganger i løpet av natta er det bare er å vente til bilen drar, så vet man at man har arbeidsro noen timer.

Avstanden til Oslo tror jeg ikke betyr så mye da det har blitt slik nå med bander som har spesialisert seg på å raide marinaer vinterstid når det er dødt som i graven de fleste steder.

Tror en vaktordning av båteierene er tingen. Jeg hadde gladelig tatt en natt i løpet av vinteren

Mvh. SAP

Skal ikke se bort fra at det kan skje igjen Wabby, så jeg skal se hvordan jeg kan få låst motorromsluka.

Noen som har gode forslag? Har en sikkert ganske vanlig løsning med et håndtak som vippes opp og vris 90 grader, så er det bare å løfte:

Ellers er jeg enig med sap_2000 og ofrer gjerne en natt på nattevakt i løpet av vinteren :)

bilde

Roger H.

Legg en bryter under luka koplet til en kompressor og et lastebilhorn som blåser lyden rett ut av luka. Så kan du være sikker på at pulsen går i taket og at hørselen ryker i noen minutter. Borte blir dem også. 

Personlig vil jeg ikke bruke for mye tid på å sikre låsen, verste som skjer er at de vil åpne med makt og ødelegge noe, som resulterer i merkostnader. Ha heller lokket ulåst, men heller ta i bruk andre metoder som kan skremme dem vekk. 

En måte å låse et slikt rom på er å bruke et stag som går gjennom et hull du borrer horisontalt i karm og så inn i kanten/ forsterkningen på luka.

Staget kan betjenes feks av en gearwire du trekker dit du måtte ønske, for eksempel inne i et annet skap et stykke unna.

Slike uønskede besøk vi snakker om øker dessverre bare i omfang for hvert år som går, så jeg tror det vil være lønnsomt å gjøre noen mottiltak som funker. Steder jeg vet om med våkne vakter som går runder hele natta er forskånet fra slikt.

Jeg er mest bekymret for selve innbruddet og ting som blir herpet, brekt opp og ødelagt. På båt er det ofte ikke deler, ruter og dører å få kjøpt, og et ødelagt inngangsparti og et støpt dashbord integrert i støpen på båten er krise om det bøir brekt istykker.

Mvh. SAP

Jeg regner med at jeg sliter med innfatningen, den er nok ikke rund, og den er nedsenket hos meg også SAP.
Ellers var jeg så optimistisk at jeg tenkte det går å låse opp låsen sånn at den er bare å vri/løfte når man er på båten, men at den kan låses når man forlater skuta Catch22 :)

Kanskje man bare skulle kjøpt ny båt...

Redigert av CSSGT (see edit history)

Roger H.

Jeg trenger vel egentlig ikke båt i år Catch22, tar bare med en stor flaske Fernet og en Grønn Chartreuse og to glass, så kan jeg sitte og smile på akterdekket ditt :)

Får se det positive i det:

- Jeg ble bedre kjent med motoren i båten jeg kjøpte i fjor

- Fant ut at det er en LaSa i Oslo rett ved jobben min

Siden ikkeno' (foreløpig) ser ut til å ha blitt ødelagt, slapp jeg unna med nesten nøyaktig 2 båthundringser i deler.

393,- for dieselfilter

1127,- for sensor til dieselfilter

481,- for luftfilter

Irriterende, men kunne vært verre!

Gleder meg til å komme på fjorden i helgen!!

PS: Joda Draco, men det slo meg ikke at jeg måtte ta en ekstra runde for å sjekke om noen hadde stjålet deler etter at jeg hadde tatt service på den...

Roger H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...