Jump to content

Hvor finner jeg dieselkvalitet EN590 mellom Bergen og Horten?

Kapitan Vertolet

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal hente hjem en Viknes-1030 fra Bergen til Oslofjorden rett over helgen.

I kjelleren sitter en Yanmar 6LY3 som iflg håndboken bør ha diesel med EN590-kvalitet.

Det er litt kjipt å ha basert seg på fylling på stasjon X, for så å finne ut at de kun har MGO, særlig hvis det er langt til neste mulighet...

Det er sikkert plenty med kunnskap og erfaring her inne på forumet om hvilke stasjoner som tilbyr diesel iht EN590 langs min rute...

Kanskje noen tilogmed har en liste?

Jeg lover å være flink med å legge ut oppdaterte priser på Båtplassens eminente drivstoffoversikt underveis.

Mvh

Kapitan Vertolet

Ca  nm  på en fylling? er greit å vite på marsfart.

Mulig en ser det på prisen på Baatplassen.

Lage reiserute og denne   http://www.havna.com/  da kan en ringe og spørre.

All grønn  er vell EN590 

https://www.facebook.com/100571073376196/photos/a.287364504696851.52423.100571073376196/473595099407123/

bilde

Grønn Diesel
Nor Bunkringsanlegg ANS 
www.norbunkring.no/
Stoa 3, 3970 Langesund
35 97 23 18
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei,

Har samme problem med min VP D6. All farga diesel er IKKE EN590 kvalitet!  Jeg bor på Karmøy og fyller på Lorentz Storesund & Sønner AS på Torvastad. Det er de svære hvite tankene nord på Karmøy i Karmsundet. Men viktig at du spør etter EN590, ellers får MGO. Forskjellen skal være svovelinnholdet. MGO kan ha opptil 500 PPM med svovel, og EN590 har maks 15 PPM.

Karl

Dette har vært oppe mange ganger nå.

Enkelt og greit. EN 590 finnes ikke som farget diesel i Norge. EN590 er en europeisk klassifisering for blank autodiesel som du fyller på bilen og er tilsatt opptil 7% (min 2%) BIO (FAME).

Det man vil fylle på en moderne båtmotor er ren annleggsdiesel. Denne er nærmest EN590 og den "fineste" fargede dieselen. Hovedforskjellene er at den er farget og ikke inneholder BIO. Bedre i de flestes øyne med andre ord.

Det er alt for lite åpenhet om hva som selges rundt omkring. Og det selges grovere kvaliteter mange steder.

Veldig få spør, og enda færre får et ærlig svar. "Farget diesel sier noen, og andre som har lest bl.a VP's uttalelse i båtbladene for noen år siden når dysehavariene var på topp sier EN590 vel vitene om at det ikke finnes.

De andre alternativene man risikerer å få er fyringsolje eller MGO.

Norsk bransjestandard for petroleumsprodukter finner du her: http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf

Les fra side 10 og utover.

På tide folk stiller mer krav til stedene de fyller og tankstasjonene burde hatt krav om en plakat som viser eksakt hvilket produkt fra NP's liste de selger.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Vet ikke hva de har på Fina, men Tankanlegget på Torvastad er bare ca. 7 nm før Kopervik. Stemmer godt det sap_2000 sier, så sist jeg var der kalte de det "Maskindiesel".

Og de hadde faktisk 4 forskjellige typer diesel, så det er ikke løye det blir litt rot :)

De snakka om at grunnen til at flere tankanlegg solgte MGO istedenfor "Maskindiesel" var at MGO hvar 30 øre billigere per liter.

Karl

Takk for info.

Da er Lorentz Storesund plottet inn.

Er det noen som vet om forhandlere av EN590-diesel (gjerne "anleggsdiesel"/"maskindiesel") videre rundt kysten?

Aktuelle steder kan være feks Egersund, Farsund, Kristiansand, Arendal, Risør og videre innover i ytre Oslofjord?

Jo flere anlegg vi "samler" her, jo enklere blir det for flere av oss videre utover i sesongen.....

Blir litt forvirret av dette. Jeg fyller den dieselen det står avgiftsfri på og har aldrig tenkt tanken på vilken betegnelse dieselen har. De siste 9 åra har jeg hatt Yanmar LHSTE 222hk og den har fått den Diseslen de har hatt der jeg har vært. jeg aldrig merket noe forskjell på motoren samme hvor jeg har fylt.Så lurer litt på hva i all verden er dette for noe.

Vel har vel hat samme taktikk som Tallisman har fylt det de har hatt når jeg har hat behov for diesel uten noen gang å ha reflektert over hvilken type det har vært. Har hat alskens slags dieselmotorer fra 55-740 HK og aldri hat noen som helst problemer som kan tilbakeføres til drivstoffet. Tror det må være en del hysteri her.

De fleste tankanlegg her i Bergen er iallefall meket GODT med EN590

Da foreslår jeg at du tar med listen med bransjestandaren fra Norsk petroleuminstitutt neste gang du tanker og be tankanlegget peke ut hvilket farget produkt han selger som har EN590 klassifisering.

Selv ville jeg helst ikke fyllt EN590 om den så hadde finnes som avgiftsfri (noe den ikke gjør) pga inneholdet av BIO og lang lagring på tankene i båten.

Hysteri sier noen, men se for deg at du har en båt med 1 eller 2 myere CR motorer på 3-500 hk som er under garanti. Så får du et havari som motorprodusenten kan spore til f.eks feil på f.eks dyser som utløsende årsak. Produsenten tar så en drivstoffanalyse som viser at du har kjørt på MGO, og bruker det for alt det er verdt for å vri seg unna garantiansvar, rett eller galt.

En ny motor koster 500-750.000 stk og du har kanskje to av de....

Mvh. SAP

SAP: Jeg vet ikke jeg. Tank anlegget  er iallefall merket med EN590. 

Jeg spurte også bunkeroil (De som driver de fleste anlegg i Bergen) hva kvalitet de selger på sine anlegg. 

Hei, 

Jeg lurer på om du kan svare meg på hvilke type diesel det er selges på tankanlegget på Stamneset. Det er mye snakk om Volvo Penta (Spesielt D sereien) som har fått ødelagt dysene sine etter å fått dårlig dieselkvalitet.

På forhånd takk for hjelpen.

Her er svaret:

Det er den nye EN590 som Volvo Penta ønsker

Best regards

XXXX XXXX
Daglig leder
Bunker Oil Bergen AS
Stamsneset 100
5252 Søreidgrend
Tlf.:   +47 55119530
Fax:   +47 55119533 
Mobil: +47 XXXXXXX

Poenget er at i Norge finnes ikke EN590 som farget diesel, da vi er et av meget få land igjen med såkalt avgiftsfri diesel til lystbåter. I andre land fyller man samme blanke dieselen på båt som på bil.

Anleggsdieselen er like ren, men har fordelen av at den er fri for bio. Antagelig fordi det ikke er krav om det (miljøpolitikk) slik det er på autodiesel og dette er en av tingene in EN590 klassifiseringen.

Diverse produsenter har ikke tatt høyde for oss her i lille Norge og skriver EN590 for hele europa i manualene sine. Det burde de gjøre om på å skrive anleggsdiesel med gjeldene spec for Norge.

Problemet for oss som tanker er at det selges mye fyringsolje og MGO rundt omkring og mange opplyser ikke om dette.

Vi trenger altså å vite hvem av de tre fargede alternativene vi får.

Mvh. SAP

Sap,

Når dieselen jeg har på tanken er lys-grønn av farge regner jeg med at det er EN 590 jeg har fått(da de påstår det).

Farget diesel er rød regner jeg med eller er jeg helt på "jordet" nå ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

1999   Finansdepartementet har besluttet å endre fargen på avgiftsfri mineralolje fra rød til grønn.

http://www.batmagasinet.no/artikkel/i-%C3%A5r-kan-b%C3%A5tfolket-forvente-bedre-informasjon

Fra batmagasinet

Ingen av disse prøvene avdekker noen feil eller mangler på smøreevnen, snarere tvert i mot, sier fagsjef Kjartan Berland i NP og sammenligner med EUs standard, den såkalte EN590 autodiesel. Tusenvis av Volvo-motorer går på denne EU-kvaliteten ute i Europa, uten å havarere, selv om smøreevnen beviselig er på samme nivå som norsk marinegassolje. I EU-dieselen er det faktoren for måling av smøreevne på maks 460 mikrometer. Jo mer svovelinnhold, jo mer smøring. Norsk marinediesel har et svovelinnhold fra 500 til 1000 ppm. Er svovelinnholdet over 350 ppm, vil smøreegenskapene være dekket.

Allerede to måneder før dette møtet i Göteborg gikk Volvo Penta ut til eiere av D3, D4 og D6-motorer i Norge med sterk anbefaling om å bruke Statoils additiv ”Forbrenningsforbedrer Marine”, en liter på 2000 liter marinediesel. Dermed mer enn antydet Volvo Penta at norsk marinediesel ikke smurte common-railmotorene godt nok. I dag bekrefter PM til Båtmagasinet at de absolutt ikke har hatt noen tro på at additivet ville ha noen effekt. Det er liten grunn til å tilsette enda mer smøring til diesel som fra før er godt innenfor kravene til smøreevne sammenlignet med kravene som er i EN590. 

Sap,

Når dieselen jeg har på tanken er lys-grønn av farge regner jeg med at det er EN 590 jeg har fått(da de påstår det).

Farget diesel er rød regner jeg med eller er jeg helt på "jordet" nå ?

Hei VannTro :-)

Farget (såkalt avgiftsfri) diesel i Norge er grønn. Alle de avgiftsfrie produktene er det (Anleggsdiesel, fyringsolje, paradis og MGO) og ingen av de er eller kan være EN590.

Avgiftsbelagt autodiesel er ufarget (blank) og den eneste som er EN590.

I andre land som har (hadde) avgiftsfri diesel til fritidsbåter kan de ha andre farger.

UK som mistet sin avgiftsfrie for båt for noen år siden er rød og omtalt bare som "red".

Båtinteresseorganisasjonene fikk forhandlet seg frem til en 60/40 deal pga forbruk som ikke er til fremdrift (generatorer, varmer osv). Dvs de fyller fortsatt den røde dieselen men betaler avgift for 60% som er ansett som minimum aksepterte fordeling tallet velger de selv, men får de kontroll og har valgt en usannsynlig fordeling må de dokumentere det. Derfor fyller de aller fleste med 60/40 deal.

Mvh. SAP

Takker for oppklaring Sap  :thumbsup:

Tror jammen jeg skal gå leverandøren litt nærmere i sømmene(de som leverer til Båtforeningen) og spørre om teknisk datablad på det de leverer siden vedkommende som ble spurt tydeligvis ikke har filla peiling på hva som fylles.

Var det anleggs-diesel eller fyringsolje(i så fall hvilken klasse) som er nærmest opp til hva common-rail bør mates med ?

Redigert: ser at du har svart anleggs-diesel lengre opp :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Farget (såkalt avgiftsfri) diesel i Norge er grønn. Alle de avgiftsfrie produktene er det (Anleggsdiesel, fyringsolje, paradis og MGO) og ingen av de er eller kan være EN590.

Avgiftsbelagt autodiesel er ufarget (blank) og den eneste som er EN590.

I andre land som har (hadde) avgiftsfri diesel til fritidsbåter kan de ha andre farger.

Det er vel rett det men, i følge norsk bransjestandard  er anleggsdiesel innenfor  spec. til  EN 590.

Er ikke anleggsdiesel  og marinedisel  fra samme tank siden den er grønn?

Ser at ESSO ikke har annen avgiftsfri disel enn  Anleggsdiesel. 

I 2012 sa Statoil dette da jeg spurte om hva de solgte.

De aller fleste marinaer er kun sommeråpne, men noen helårs ved at de har ubetjent betalingsautomat eller betjent utsalg av annet slag.

Når det gjelder produkt som selges så er det Anleggsdiesel (avgiftsfri diesel, farget) godkjenning EN590 på alle våre marinaer, det samme som brukes ellers på "land" av entreprenørbransjen etc.

MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer.

Diesel er ferskvare og blir den stående lenge på tanken gjerne innblandet vann (som oppstår i alle tanker i mer eller mindre grad) så kan kvaliteten bli dårligere enn normalt - i noen tilfeller oppstår "dieseldyr". Kuldeegenskap på sommerdiesel er også vesentlig forskjellig fra vinterdiesel.

Ja, hvis Anleggs-diesel har godkjennelse i henhold til Europeisk Norm 590 så er den av hva vi dødelige omtaler som EN590-kvalitet.

Når jeg leser innlegget til Roger-Jo så virker det også som om utbredelsen av MGO av forskjellige kvaliteter er meget liten på marinaer, men utbredt på tankanlegg for større båter. Altså slik vi ønsker det.

Anleggsdiesel er vel sett med våre øyne bedre enn EN590 autodiesel da den ikke inneholder BIO, så man kan si den er tilsvarende.

Men jeg har hittil ikke sett et eneste papir på at den er EN590 som jeg har forstått er en standard som bl.a miljøpolitiske årsaker skal ha BIO innblanding.

Har en følelse av at marinaer etc oftest svarer EN590 da de vet det er det folk leser i instruksjonsbøkene sine at man skal ha og det er det enkleste svaret til menigmann.

Problemet er når man ikke evt om man får fyringsolje eller MGO. Ikke om det er annleggsdiesel eller EN590 autodiesel (som er blank og avgiftsbelagt).

Så kan man jo lure på hva han med tankbilen som normalt kjører rundt og leverer fyringsolje til boliger og næringsbygg gjør når han skal ned til havna og fylle en båt eller eller en tank? Her er det nok ofte varierende praksis.

Det er også en kjent sak at fyringsolje og MGO er billigere i innkjøp enn annleggsdiesel.

Mvh. SAP

Det er nok noen ulver i bransjen, etter denne teksten å dømme.

Oljeleverandøren As Alle Oljeleverandørens marina-anlegg har farget diesel EN 590. Dette er en dyrere kvalitet enn MGO,men moderne motorer krever EN590.Sjekk at det står farget diesel på pumpene på marina-anlegg, men vet at noen anlegg fortsatt er feilmerket og likevel selger MGO.  Spør på det aktuelle anlegg om dieselkvalitet

Dette sier Uno-X 

FARGET DIESEL

Uno-X Energi Diesel Farget er en høykvalitets diesel beregnet for drift av dieselmotorer. Den leveres med forskjellige kuldeegenskaper beroende på årstid og lokale klimatiske forhold. Diesel Farget fremstilles og transporteres under strenge kvalitetskrav som sikrer kunden det beste produkt.

SPESIFIKASJONER

Norsk Bransjestandard for Autodiesel.
EN 590: 2009
NS EN 590: 2009

http://www.batmagasinet.no/artikkel/i-%C3%A5r-kan-b%C3%A5tfolket-forvente-bedre-informasjon

Vet at båtfolket vil ha EN 590

-Alle medlemsselskapene, Shell, Statoil Fuel & Retail, Esso og Uno-X, leverer avgiftsfri autodiesel (EN 590), også kalt "anleggsdiesel" til de salgsledd som selskapene har kontroll over. I tillegg vil det fra oljeselskapene bli informert om at båtleverandørene har et ønske om at det er dieselkvalitet av EN 590 som leveres i det norske markedet, sier Berland.

EN590 spec som UnoX oppgir i teksten over er som det tydelig står for autodiesel, mens i teksten enda litt ovenfor skriver de "UnoX Energi Farget". Hvorfor oppgi en spec på et produkt de ikke selger til båt?

Så var det bare det at EN590 Autodiesel ikke leveres som farget i følge Norsk petroleuminstitutt sin bransjestandard.

Så de som påstår de selger farget diesel med EN590 spec bør oppfordres til å dokumentere det.

Skjønner ikke hvorfor de holder på slik når anleggsdieselen er ansett som bedre for vårt bruk enn autodiesel med BIO.

I linken fra båmagasinet blir begrepsforvirringen total når de skriver "avgiftsfri autodiesel EN590". Avgiftsfri autodiesel? Vis meg gjerne databladet på den.

Det som trengs i bransjen er mer åpenhet og tydelig merking, gjerne med databladet av EKSAKT hvilket farget produkt de selger.

1: Anleggsdiesel, 2:fyringsolje (lett eller tung) eller 3: MGO.

Vanskeligere er det ikke.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...