Kaptein Thomas Startet 9.Mai.2015 Del på Facebook Startet 9.Mai.2015 Et spørsmål fra en som ikke har sååå god greie på påhengs og jolle; Når jeg får jolla opp i plan, slipper propellen tidvis vannet, og "suger luft". Jeg har tiltet motoren helt ned, og har også forsøkt å sette meg framover i båten når jeg tar båten opp, og så sette meg bakover når jeg ligger i plan - med en tanke om at båten ville ligge dypere bak. Det hjalp litt, men ikke nok. Er det noe annet jeg kan gjøre enn å bytte til en motor med lang stamme? Det gjelder en 9-fots gummijolle med 5hk 2-takter. På forhånd takk for svar :-) Hilsen Thomas Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Jon-Kåre Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Kavitasjonsplaten bør flukte med bunnen, gjør den det har du rett stammelengde Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Linea Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Jeg har opplevd dette når propellen har vært feil montert på motoren. Dette oppstod når propellen ikke kom langt nok inn på akselen, ei tykk skive som var lagt feil på innsiden av propellen på akselen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Ok! Platen er som den skal tror jeg. Ser sånn ut. Pumpet opp båten litt mer, og da hjalp det, men slipper litt fortsatt. Propellen er litt løs, så kanskje en skive gjør det bedre :-) Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Linea Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Prøv å få propellen lengst mulig inn på akslingen Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Yes! Wil do - takk :-) Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
hawthorne Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Noen ganger passer det bare ikke. Hadde en Steady 260 og Tohatsu 5hk (2012). Funka aldri 100%, propeller slapp rett som det var. Solgte Tohatsu'en, og byttet til Suzuki. Ikke noe problem da. Tohatsu og Suzuki har litt forskjellig stammelengde i "kort" utgave, nok til at Steadyen ikke funket 100 med den ene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Eldre Mariner 5hk totakt og Maritimjolla er heller ikke helt kompatible, har samme problemet, men ikke større enn at det går greit. Men om en går mot sjøen/vinden så har den tak hele tiden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Kapp akterspeilet 1 cm der festet står Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.