Jump to content

Propellen på jollemotoren "slipper vannet", what to do?

Kaptein Thomas

Recommended Posts

Et spørsmål fra en som ikke har sååå god greie på påhengs og jolle;

Når jeg får jolla opp i plan, slipper propellen tidvis vannet, og "suger luft". Jeg har tiltet motoren helt ned, og har også forsøkt å sette meg framover i båten når jeg tar båten opp, og så sette meg bakover når jeg ligger i plan - med en tanke om at båten ville ligge dypere bak. Det hjalp litt, men ikke nok.

Er det noe annet jeg kan gjøre enn å bytte til en motor med lang stamme?

Det gjelder en 9-fots gummijolle med 5hk 2-takter.

På forhånd takk for svar :-)

Hilsen Thomas

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Kavitasjonsplaten bør flukte med bunnen, gjør den det har du rett stammelengde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Noen ganger passer det bare ikke. Hadde en Steady 260 og Tohatsu 5hk (2012). Funka aldri 100%, propeller slapp rett som det var. Solgte Tohatsu'en, og byttet til Suzuki. Ikke noe problem da. Tohatsu og Suzuki har litt forskjellig stammelengde i "kort" utgave, nok til at Steadyen ikke funket 100 med den ene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...