OddIvar90 Startet 9.Mai.2015 Del på Facebook Startet 9.Mai.2015 Hei. Jeg har kjøpt en helt ny motor, og firmaet som solgte den anbefalte at jeg skulle spraye på drevspray på motorfeste/tiltsylinder og undervannshuset/propell. (Generelt alt som står under vann) Hva ville dere gjort? Hvor mye ville dere ha spayet? Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Eg har flere lag med tynn tectyl. Hulroms tectyl. hindrer kanskje Ikkje så mye groe, men lett og spyle reint. Prøvd de fleste lurium som selges for dette, men ingen funker. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 I fjor fikk jeg grassat mye rur på motorfester, fester til ekkolodd og fartsgiver. Aldri har problemer med det før, de få årene jeg har hatt båt. Så i år har jeg gått for drevspray på alt som står nede i sjøen. Ikke undervannshus, tilter opp når jeg går hjem. Nå er det bare å sanke erfaringer.. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Jeg fikk beskjed av verkstedet som vedlikeholdt mitt drev "spray på alt som er under vann med unntak av selve sylinder" Neste år kan jeg gi tilbakemelding hvordan det har gått :-) Sitér dette innlegget Link to post
henkea8 Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Står på sprayboksen att det holder med en per sesong men de stemmer ikke jeg brukte 2 spraybokser med hempels drev grunning og 2 bokser hempel Mille drev spray Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Skal man legge grunning først? Sorry hvis jeg kaprer tråden litt nå, men det gjelder fortsatt samme tema... Forhandleren min anbefalte meg bare å spraye på transparent drevspray, grunning snakket vi ikke om... har sprayet motorfester, ytre deler til trimsylinder, ekkoloddgiver, fartsgiver.. alt som står under vann, som det ikke er primer og bunnstoff på.. Sitér dette innlegget Link to post
henkea8 Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Fester bedre med grunning tar ingen tid och Sparya på overmalingsbart etter 1 Tim tror jeg holder sikkert lengre også. Jeg brukte de eftersom de ikke va noen maling kvar på drevet så det går sikkert bra uten grunning med så du ska nog ikke bekymre deg over de Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Løfter denne igjen. Noen som vil dele erfaringer med drevspray fra fjoråret? Selv brukte jeg Seajet - og den viste seg å være helt komplett ubrukelig. Har aldri noensinne hatt så mye rur på noe. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 (redigert) Kjøp en kost/ børste og ta en ukentlig runde med den. Når du til enkelt fra brygga med oppvaskkost etc så er drevspray unødvendig etter min mening. Kost også over drevet/ påhengsmotor selv om du ikke ser noe groe. Alt begynner som små usynlige vekster. Redigert 5.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Etter å ha samlet mye rart av skjell og rur prøvde jeg Jotun Aquiline på spray til alle de umulige plassene på drevet. Det er den beste hittil, blant mange alternativer. Ulempen med denne og fordelen er at det er et selvpolerende bunnstoff. Det er bra inne i de plassene der man ikke kommer til for å pusse den bort, det er bare å spyle med høytrykk og legge på nytt. Men på steder der det er mye vannpress så blir det fort slipt bort. Så der bruker jeg hardt bunnstoff, og Trimax er min favoritt der - igjen etter å ha prøvd "alt". Men det er viktig å fortelle at dette er i Vestfold med den temperatur vi har her, saltinnhold og lys. Så det er sikkert ikke det samme med kaldere vann eller andre forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 (redigert) Eureka skrev 38 minutes ago: Kjøp en kost/ børste og ta en ukentlig runde med den. Med mindre jeg vil bade en gang i uka, er desverre ikke det et alternativ på Nimbusen. Drevet ligger altfor langt "forut" for badeplatformen. alfaalfa skrev 30 minutes ago: Så der bruker jeg hardt bunnstoff, og Trimax er min favoritt der - igjen etter å ha prøvd "alt". Trimax har jeg ikke hørt om - hvor får du fatt i det? Når jeg googler det dukker det kun opp en deodorant - og antar at det ikke er det du sprayer med? Sliper du det harde bunnstoffet - eller sprayer du på og lar være i fred? Redigert 5.April.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Billa Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Jeg har kostet på sort maling for aluminiumsskrog fra Seajet. Oppnådde bedre resultat enn med noen spraybokser jeg har prøvd tidligere. Det er også lurt å bade en gang i blant og skrubbe. På steder hvor det ikke er strømning har jeg valgt å gi opp. La det gro. Skraper bort til høsten Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Eureka Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 På DPH- drevet på Grandezzaen har jeg ikke hatt på noe, noen gang. Og nå går vi inn i 8 sesongen. Koster av og til med en dekkskost når det blir synlig groe. Men ved opptak på høsten er det selvfølgelig noe mere, men da har båten mer eller mindre lagt stille i en måned. Motoren går 100 timer i året.. dette er selvfølgelig ikke noe svar på hvilken drevspray man skal bruke... ? Drevhette er selvfølgelig et greit alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Jeg bruker Hempel sin (Sort) da holder det ca et år. Å Nano propell clear på stålpropellen, det same dær. Ligger ute hele tiden. Har prøvd transparang men den funka ikke . Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 (redigert) Stor fornøyd med flere lag tectyl. Ble nye strøk på vårpussen i år☺ Redigert 5.April.2017 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 8 hours ago, Napoli said: Trimax har jeg ikke hørt om - hvor får du fatt i det? Når jeg googler det dukker det kun opp en deodorant - og antar at det ikke er det du sprayer med? Sliper du det harde bunnstoffet - eller sprayer du på og lar være i fred? International Trilux - beklager, bruker den på boks og påføring med rull/pensel. Deretter 800 vannslip på de delene som er i vannet ved fart. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Sayana skrev 32 minutes ago: Å Nano propell clear på stålpropellen, det same dær. Hvor får du fatt i det? Og bruker du det som propellpolish, eller som voks - eller har det andre egenskaper i tillegg? Normalt har jeg bare lagt et lag med voks (i år blir det Fusso Coat 12 months) og akkurat propellen har jeg aldri hatt problemer med. alfaalfa skrev 11 minutes ago: International Trilux - beklager, bruker den på boks og påføring med rull/pensel. Deretter 800 vannslip på de delene som er i vannet ved fart. Ok - var det jeg egentlig trodde, men greit å spørre for sikkerhets skyld :) Jeg tenkte egentlig å pusse drevet 800-1500-2000 i år for å se om det gjør en forskjell på farten (Nimbusen maxer på 42 knop, kan jeg hente 0,5 til? ). Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 10 hours ago, Billa said: Jeg har kostet på sort maling for aluminiumsskrog fra Seajet. Oppnådde bedre resultat enn med noen spraybokser jeg har prøvd tidligere. Har noen komiser med drev som er meget fornøyd etter å brukt samme metoden som Billa med å koste på alu bunnstoff. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Faxen Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 SeaJet 034 bunnstoff, for alle typer skrog. Drevspray funker ikke. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Draco24styling Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Samme erfaring her. Drevspray er englepiss. Bruker bunnstoff for alu båter på drevet å koster på. På høsten så blåses det meste bort med høytrykken igjen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
alfaalfa Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Ville det være for mye å be om at man tar med litt detaljer - hvilken drevspray har dere erfaringer med? Jeg har prøvd Aqualine fra Jotun, Seajet, Trilux International og Hempel Prop-Spray. Kun en av disse fungerte slik at det ikke lenger er blåskjellfarm innimellom gimbal og skjoldet . Resten var dårlige. Så mye på samme måte som bunnstoff er det forskjell mellom ulike merker og utgaver... hevder jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Har prøvd alle + noen til bortsett fra Trilux International, Akkurat samme effekt på de jeg har prøvd. Bunnstoffet for alu båt som jeg har kosta på er fra seajet Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Sayana Svart 9.April.2017 Del på Facebook Svart 9.April.2017 Nano Propellclear er tyntflytende blankt som jeg stryker på med en liten fille. Kjøper det med lokal båtbutikk i Kr sund N. Finner det på nett vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.