Jump to content

Drevspray, anbefalinger?

OddIvar90

Recommended Posts

I fjor fikk jeg grassat mye rur på motorfester, fester til ekkolodd og fartsgiver. Aldri har problemer med det før, de få årene jeg har hatt båt. Så i år har jeg gått for drevspray på alt som står nede i sjøen. Ikke undervannshus, tilter opp når jeg går hjem. Nå er det bare å sanke erfaringer.. 

Skal man legge grunning først? Sorry hvis jeg kaprer tråden litt nå, men det gjelder fortsatt samme tema... Forhandleren min anbefalte meg bare å spraye på transparent drevspray, grunning snakket vi ikke om... har sprayet motorfester, ytre deler til trimsylinder, ekkoloddgiver, fartsgiver.. alt som står under vann, som det ikke er primer og bunnstoff på.. 

• 1 år senere...

Løfter denne igjen. Noen som vil dele erfaringer med drevspray fra fjoråret? Selv brukte jeg Seajet - og den viste seg å være helt komplett ubrukelig. Har aldri noensinne hatt så mye rur på noe.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Etter å ha samlet mye rart av skjell og rur prøvde jeg Jotun Aquiline på spray til alle de umulige plassene på drevet. Det er den beste hittil, blant mange alternativer. Ulempen med denne og fordelen er at det er et selvpolerende bunnstoff. Det er bra inne i de plassene der man ikke kommer til for å pusse den bort, det er bare å spyle med høytrykk og legge på nytt. Men på steder der det er mye vannpress så blir det fort slipt bort. Så der bruker jeg hardt bunnstoff, og Trimax er min favoritt der - igjen etter å ha prøvd "alt".

Men det er viktig å fortelle at dette er i Vestfold med den temperatur vi har her, saltinnhold og lys. Så det er sikkert ikke det samme med kaldere vann eller andre forhold.

Eureka skrev 38 minutes ago:

Kjøp en kost/ børste og ta en ukentlig runde med den. 

Med mindre jeg vil bade en gang i uka, er desverre ikke det et alternativ på Nimbusen. Drevet ligger altfor langt "forut" for badeplatformen.

alfaalfa skrev 30 minutes ago:

Så der bruker jeg hardt bunnstoff, og Trimax er min favoritt der - igjen etter å ha prøvd "alt".

Trimax har jeg ikke hørt om - hvor får du fatt i det? Når jeg googler det dukker det kun opp en deodorant - og antar at det ikke er det du sprayer med?:giggle::giggle:

Sliper du det harde bunnstoffet - eller sprayer du på og lar være i fred?

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

På DPH- drevet på Grandezzaen har jeg ikke hatt på noe, noen gang. Og nå går vi inn i 8 sesongen. Koster av og til med en dekkskost når det blir synlig groe. Men ved opptak på høsten er det selvfølgelig noe mere, men da har båten mer eller mindre lagt stille i en måned. Motoren går 100 timer i året.. 

dette er selvfølgelig ikke noe svar på hvilken drevspray man skal bruke... ? Drevhette er selvfølgelig et greit alternativ. 

8 hours ago, Napoli said:

Trimax har jeg ikke hørt om - hvor får du fatt i det? Når jeg googler det dukker det kun opp en deodorant - og antar at det ikke er det du sprayer med?:giggle::giggle:

Sliper du det harde bunnstoffet - eller sprayer du på og lar være i fred?

International Trilux - beklager, bruker den på boks og påføring med rull/pensel. Deretter 800 vannslip på de delene som er i vannet ved fart.

Sayana skrev 32 minutes ago:

Å Nano propell clear på stålpropellen, det same dær.

Hvor får du fatt i det? Og bruker du det som propellpolish, eller som voks - eller har det andre egenskaper i tillegg? Normalt har jeg bare lagt et lag med voks (i år blir det Fusso Coat 12 months) og akkurat propellen har jeg aldri hatt problemer med.

alfaalfa skrev 11 minutes ago:

International Trilux - beklager, bruker den på boks og påføring med rull/pensel. Deretter 800 vannslip på de delene som er i vannet ved fart.

Ok - var det jeg egentlig trodde, men greit å spørre for sikkerhets skyld :) Jeg tenkte egentlig å pusse drevet 800-1500-2000 i år for å se om det gjør en forskjell på farten (Nimbusen maxer på 42 knop, kan jeg hente 0,5 til? :pray:).

Ville det være for mye å be om at man tar med litt detaljer - hvilken drevspray har dere erfaringer med?

Jeg har prøvd Aqualine fra Jotun, Seajet, Trilux International og Hempel Prop-Spray. Kun en av disse fungerte slik at det ikke lenger er blåskjellfarm innimellom gimbal og skjoldet . Resten var dårlige.

Så mye på samme måte som bunnstoff er det forskjell mellom ulike merker og utgaver... hevder jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...