svendmb Startet 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2015 Etter å ha overhalt varmeveksleren på min VP tamd 41 har jeg tydeligvis fylt på litt for mye Kjølevæske (på ferskvanns siden), for etter å ha kjørt den varm "spyttet" den ut et par desiliter gjennom overløps slangen på ekspansjonstanken. Det er forsåvidt ikke noe krise, men jeg la merke til at vannet som kom ut var rust rødt. Da jeg åpnet tanklokket lå det en pasta aktig masse med rust øverst i tanken. Er dette et dårlig tegn? Regner med at det betyr rust i kjølekretsen, men aner ikke hvor alvorlig dette er. Noen synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Det er vel et resultat av at motoren din har gått sjøvannskjølt en tid. Det kan være fornuftig å "flushe" ut det som er løst og deretter ta resten med Systemrens for å unngå at det blokkerer kjølekanaler i blokken. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
svendmb Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Så vidt jeg vet har aldri motoren hatt sjøvann direkte i kjølesystemet... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Hva var da grunnen til at du overhalte varmeveksleren? Det skal ikke mye til -- bare en liten lekkasje, så har du umerkelig sjøvannskjøling. Uansett, hvis det er rust i kjølevannet, bør der flushes og renses. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Jakob T Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Dersom motoren er kjørt med for lite kjøleveske,for svak blanding,kan ferskvanns kretsen få rustvann.Som Skipper Worse sier kjør igjennom med systemrens,spyl igjennom noen ganger med fersk vatn før frostveske,så ordner det seg nok Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Jeg er såpass gammel at jeg husker min første bil med ekspansjonstank. Før den tid var det jo bare radiator. Jeg fylte alltid opp til maks. merket husker jeg, og noen ganger hadde jeg bare vann til rådighet. I dag forstår jeg jo at denne stadige etterfyllingen var unødvendig og burde nok vært unngått. Det varte ikke lenge før kjølevæske ble rustrød. Årsaken var nok den stadige tilførselen av friskt vann. Så hvis den er blitt etterfylt med bare vann noen ganger skal det ikke mer til. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Dersom motoren er kjørt med for lite kjøleveske,for svak blanding,kan ferskvanns kretsen få rustvann.Som Skipper Worse sier kjør igjennom med systemrens,spyl igjennom noen ganger med fersk vatn før frostveske,så ordner det seg nok Jakob T, jeg vet du har greie på hva du snakker om når det gjelder Volvomotorer. Har dog ett spørsmål? Jeg har personlig alltid vært litt skeptisk til å kjøre systemrens på ferskvannssiden. Er det helt ubegrunnet? Har i stedet derfor ofte kjørt radiatorrens også flushet det ut. Til TS, viktig å spyle i gjennom og da snakker vi masse liter. Jeg flushet mine motorer slik i fjor og kom brunt vann ut 5-6 minutter etter at jeg satte på slangen. Fylte på tanken og åpnet pluggen lengst nede så det kunne renne ut der. Brukte så lensepumpene til å få det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Kjørte systemrens innvendig på ein av mine 41a,hadde skiftet termostat og etterfylt med vatn dermed beskytta ikkje frostveska mot rust.Hadde på systemrens lot dette virke noen dager før ferskvannssiden blei flusjet grundig .Hadde så på frostveske Har hatt kontakt med levrandør av systemrens og vart anbefalt denne metoden.Har ikkje hørt om noen som har hatt problemer med systemrens på ferskvannsiden.Går nok like bra med radiatorrens Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Hvordan spyle igjennom ferskvannsiden? Må sirkulasjonspumpa (og dermed motoren) gå, eller er det bare å spyle igjennom med vannslangen uten at motoren går? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.