bellen Startet 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2015 Har en eldre Mercury 135 hk totakter. Kunne tenkt meg at den var litt snillere på bensinforbruket og fekk en liten tanke. Tenningskurven for desse motorene er satt opp for 87 oktan som dei har borte i statene. Som kjent, så har vi 95 oktan her hjemme. Det burde vel bety at motoren skal kunne tåle en del meir forrtenning før den får tenningsbank? Noen som har erfaring og tanker med tanke på å øke forrtenningen på en totakter? Er mest ute etter økonomi, kraft er det nok av til den båten som motoren står på. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 (redigert) Jeg tror ikke du oppnår så mye i reduksjon i forbruk ved å stille fortenningen, du har en oldtimer av en 2 T motor og den vil kreve en viss mengde fuel. Men har du en korrekt propell til båten? Der kan det være litt å hente, tenker da på en prop som gir rett turtall på fullt pådrag og en god marsjfart. Redigert 10.Mai.2015 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Ja, propellen virker å passe båten godt. Får ca 5300 wot, og da passerer båten 40 knop. Liker å holde en marsjfart på rundt 25 knop, da går båten behageligt i sjøen og motore har eit greit støynivå og turtall på rundt 3500 rpm Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Men å øke fortenningen burde vel resultere i en bedre forbrenning og dertil bedre forbruk? Er det slik at gamle totaktere absolutt må ha eit overskudd av bensin og at uforbrent bensin må havne ut eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Uforbrent bensin vil havne ut i eksosen, det kan vi ikke gjøre noe med desverre, motordesignen er slik. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Jo, det er no greit. Men det må vel vere mulig å få en god del bedre forbrenning ved å øke forrtenningen? Det er da litt forskjel på 87 oktan som motoren er tunet inn på og 95 oktan som vi har her heime. Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Unngå å eksperimentere med fortenningen. En ørliten feil her og du får et vakkert hull i et eller flere stempler som det vil koste flesk å få reparert. Forskjellen mellom 85 og 95 oktan er i praksis uten betydning for denne motortypen.Følg motorfabrikantens råd, de vet hva de gjør. Enten må en akseptere at en gammel to-takter bruker mye bensin, eller så er det å bytte motor. Dersom du lar motoren arbeide under 3/4 gasspådrag vil du også redusere bensinforbruket betydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.