Jump to content

Batterifeste i båten er løsnet - trenger gode råd.

John_Kr

Recommended Posts

Hei

Oppdaget i dag at alle skruene til reimfestene som holder batteriet på plass er dratt ut av skruhullene, små skruer. Batteriet står nedi et firkantet rom som er støpt i glassfiber, mest sannsynlig er hullene boret for store og skruene har ikke fått god nok feste. Det er heler ikke mulig å sette inn noen større skruer for da treffer skruene skroget i båten, det er trangt under og jeg kommer ikke til med hendene.

Det jeg tenkte var å lage noe i metall som jeg kunne lime (Sikaflex e.l.) fast i stedet for å skru slik at jeg hadde godt feste for reima. Trur dere dette er en god løsning eller har dere noen gode råd? 

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Svart (redigert)

Litt vanskelig å forklare, men her er to bilder som viser hvor batteriet skal monteres. Batterikassen er satt oppi dette firkantede rommet og festes med ei reim. Reima er skrudd fast med to klemmer i hver kant som igjen har to skruer. Disse skruene er dratt ut av hullene sine, dvs det er ingen hold i reima.

bilde

bilde

Redigert av John_Kr (see edit history)

Takker for innspill...

Uansett så må jeg tette igjen de hullene som er blitt for store, vil prøve å tette de igjen med aralditt/epoxy, problemet er at jeg kommer ikke til på undersiden, må da lime fra oversiden. Kan prøve å borre opp nye hull etterpå. Har det vært god plass under så kunne jeg satt inn større skruer, men det har jeg prøvd, men skruene tok borti båtskroget og det kan de ikke gjøre.

Borre opp nye hull og lim i tellegg med Tec-7 så trur jeg det sitter.

Tanken var å lime fast noe syrefast stål som reima kunne gå i, det holder også mener jeg.

Har det vært god plass under så kunne jeg satt inn større skruer, men det har jeg prøvd, men skruene tok borti båtskroget og det kan de ikke gjøre.

Det fins korte tykke skruer.

Etter at du har skrud den tykke skruen inn skru den ut og kutt den av så er den ok.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 3 uker senere...

Eller lim på en vannfast treplate med Tec7 eller lignende som batteriet kan stå på og får godt skruefeste.

Men slike som dette er nok bedre enn de dårlige reimfestene https://www.maritim.no/batteriholder-m-ramme-m-feste-stor#.VWvZRKhmxww

Mål rommet under dørken slik at du er sikker på at skruene ikke er for lange. Men de kan gjerne være tykke.

Et annet alternativ er mutternaglesett, som ofte får bedre feste i tynne glassfiberplater. Biltema har slike med alu mutternagler.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...