John_Kr Startet 10.Mai.2015 Del på Facebook Startet 10.Mai.2015 (redigert) Hei Oppdaget i dag at alle skruene til reimfestene som holder batteriet på plass er dratt ut av skruhullene, små skruer. Batteriet står nedi et firkantet rom som er støpt i glassfiber, mest sannsynlig er hullene boret for store og skruene har ikke fått god nok feste. Det er heler ikke mulig å sette inn noen større skruer for da treffer skruene skroget i båten, det er trangt under og jeg kommer ikke til med hendene. Det jeg tenkte var å lage noe i metall som jeg kunne lime (Sikaflex e.l.) fast i stedet for å skru slik at jeg hadde godt feste for reima. Trur dere dette er en god løsning eller har dere noen gode råd? Redigert 10.Mai.2015 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
taunus Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Jeg kunne tenke meg et bilde. Du kan ikke flytte festet opp på veggen da? Når jeg bygde båter brukte vi de seinere åra alltid batterikasse. Den kan du skru med mange skruer hvis du må ha skruene små. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 (redigert) Litt vanskelig å forklare, men her er to bilder som viser hvor batteriet skal monteres. Batterikassen er satt oppi dette firkantede rommet og festes med ei reim. Reima er skrudd fast med to klemmer i hver kant som igjen har to skruer. Disse skruene er dratt ut av hullene sine, dvs det er ingen hold i reima. Redigert 10.Mai.2015 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
taunus Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Hva med å skru en bøyle 30 cm opp skrogsia, og en på kanten av forsenkningen. 3,5mm holl til 4,2 mm skrue er min annbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Prøv med en tykkere skrue,eller tett igjen skruehullene med epoxy eller polyester og bor nye hull når epoxyen er tørr... Så tar du en dæsj med Tec7 under feste til reimen og skru den fast med nye skruer. Sitér dette innlegget Link to post
henkea8 Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Kjøp batteri boks på biltema følgjer med reimer og feste ;) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Eller så kan du feste et par klosser eller finerbiter med epoxy og litt duk. Høres ut som litt jobb - men det er det ikke, det er veldig fort gjort. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Takker for innspill... Uansett så må jeg tette igjen de hullene som er blitt for store, vil prøve å tette de igjen med aralditt/epoxy, problemet er at jeg kommer ikke til på undersiden, må da lime fra oversiden. Kan prøve å borre opp nye hull etterpå. Har det vært god plass under så kunne jeg satt inn større skruer, men det har jeg prøvd, men skruene tok borti båtskroget og det kan de ikke gjøre. Borre opp nye hull og lim i tellegg med Tec-7 så trur jeg det sitter. Tanken var å lime fast noe syrefast stål som reima kunne gå i, det holder også mener jeg. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Dinamo Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 vil det virka å støpa fast små skruer i dei hola som er, med polyester, og so festa reimene til desse små skruane med mutre? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Har det vært god plass under så kunne jeg satt inn større skruer, men det har jeg prøvd, men skruene tok borti båtskroget og det kan de ikke gjøre. Det fins korte tykke skruer. Etter at du har skrud den tykke skruen inn skru den ut og kutt den av så er den ok. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 (redigert) Eller lim på en vannfast treplate med Tec7 eller lignende som batteriet kan stå på og får godt skruefeste. Men slike som dette er nok bedre enn de dårlige reimfestene https://www.maritim.no/batteriholder-m-ramme-m-feste-stor#.VWvZRKhmxww Mål rommet under dørken slik at du er sikker på at skruene ikke er for lange. Men de kan gjerne være tykke. Et annet alternativ er mutternaglesett, som ofte får bedre feste i tynne glassfiberplater. Biltema har slike med alu mutternagler. Redigert 1.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Det fins korte tykke skruer. Etter at du har skrud den tykke skruen inn skru den ut og kutt den av så er den ok. Nemlig. Skjønner ikkje problemet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
John_Kr Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Gjorde et forsøk med det, men det er ikke plass til større skruer i reimfeste og jeg har bare 5-6mm å gå på før skruene går i båt skroget. Saken er avsluttet, syrefaste braketter er limt fast med Tec7, ble meget bra og mye sterkere. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.