Jump to content

Gearolje-valg til Yanmar 4JHE 1986 mod.

Lars H.

Recommended Posts

Jeg er alltid flink til å huske på å skifte motorolje og filtre, men gearet har nok gått vel lenge med samme olje. Nivået er greit, men nå før 7 ukers båtferie vil jeg skifte olje på gearet også.

I manualen står det at gearet på min 1986 Yanmar 4JHE motor skal ha hypoidolje type ATF-A eller Dextron II.

- Noen som vet om dette er syntetisk eller mineralolje?

- Jeg ser at Biltema har en ATF-U helsyntetisk hypoidolje. Er det greit å bruke denne oljen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Atf-olje er den oljen som oftest blir brukt på automatkasser, men det er også en del båtgear som bruker Atf-olje. Den oljen som Lars linker til ser ut til å ha spesifikasjon i henhold til Dexron 6. Du kan fylle på olje som er spesifisert som Dexron 2 eller høyere, så da bør den biltemaoljen vere innenfor. Hadde gearet ditt krevd Dexron 3, så kunne du ikkje fylt for eksempel Dexron 2 (Dexron 2 er for øvrig ikkje å oppdrive lenger)

Redigert av bellen (see edit history)

OK, da blir det ATF-U fra BT. Dessverre er den kun på 1 og 4 liters kanner. Jeg trenger 1,2 liter. Men kan jeg da kjøpe 1 liter og spe på med litt Esso Dextron II jeg har stående?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Selvfølgelig sto ikke den gearoljen jeg hadde funnet frem til i hyllen hos Biltema, selv om de skulle ha 18 flasker av den. De skylte på at de ikke hadde fått ut alle varene de fikk på fredag.

Jeg sendte i går kveld en mail til Yanmar Norge om hvilken gearolje jeg skulle bruke på KBW20/21 gearet mitt, og fikk nå svar at jeg skulle bruke ATF220 syntetisk olje. Så ringte jeg til LaSa i hjemmehavnen min i Son, og de hadde oljen i hyllene. Så da blir det oljeskift i dag.

Nå er gearoljen skiftet, og det tror jeg var på tide. Oljen skulle jo være lys rød, men den var nesten svart med kun et rødskjær.

Jeg brukte Yanmar sin syntetiske ATF220 olje som jeg ble anbefalt av Yanmar Norge til kr. 137,50 pr.liter hos LaSa i Son.

I og med at første tur med ny olje er ferien på lørdag, tok jeg ikke sjansen på noe annet ekvivalent fra Biltema eller andre.

Men takk for alle tipsene.

bilde

• 5 år senere...

Heisann Lars eller andre følgere av tråden. Siden jeg har tatt over en båt (girkasse KBW21) der jeg ikke helt vet status på girolje, lurte jeg på om du fant noe biltema-equivalent senere år? - Skal selvsagt spørre lokal båtforretning i morgen om de har yanmaroljen, men det blir tur til biltema Førde og da greit å vite om det er noen der jeg kan bruke om båtforretningen lokalt ikke har?

Ser at flere foreslår Mobil atf220 (står også i manualen) og Dextron, der har biltema en Dextron III/II equivalent. (https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/transmisjonsolje-dx-iii-4-l-2000036325)

Mvh. Terje

Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt

Jeg ser et det i manualet står Dextro ATF 1,2 liter, men jeg kan ikke forstå annet enn at hvilken som helst ATF-olje kan brukes. Hvor jeg handlet sist, husker jeg ikke. På skiltet på min gearkasse  (KBW20) står det ingenting om fabrikant, kun ATF-A.

gear_kbw20.jpg.cc9e4f6a811dfbc5745f92a643ac9c28.jpg

Her en link til en tråd om emnet (fra 2007)  https://baatplassen.no/i/topic/34711-slitter-med-å-finne-atf-type-a-hydrolikk-olje/

Redigert av Lars H. (see edit history)

Husk at dette gearet er en gammel konstruksjon, mitt er fra 1986. Selv vil jeg anta at dagens ATF oljer i hvert fall ikke er dårligere, uavhengig av hvilke bokstaver og tall som legges til.

Tenkte også det først, men så leser man at nyere mer syntetiske oljer kanskje har stoffer som.... blah... og så videre. - Gir som plutselig slurer fordi de var avhengige av griseriet og restene av platene som seilte rundt i oljen fordi ingen hadde skiftet olje på åresvis... andre som sier det går helt fint. - jaja, å være ny båteier innebærer nok overdrevne bekymringer en stund :)

Tar nok en telefon til lokal forhandler og sjekker om de har ATF-A av et eller annet slag, hvis ikke blir det kanskje ATF-U på biltema, hvis ikke noen kommer med gode erfaringer på noe annet med samme girkasse her :)

Redigert av Terje Viken (see edit history)

Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt

Ja, jeg har sett mobil atf-220 nevnt flere plasser, men vet ikke hvor få kjøpt i butikk - men hvis jeg roer ned bittelitt kan jeg sikkert ta meg tiden til å kjøpe på nett :) - det er ikke at jeg har tidspress, eller mangler på ting å ta tak i :)

Da fant jeg ATF type a på mekonomen (som sier de har på lager)

https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-mpm-transmission-fluid-mineral-suffix-a-ps3184a41-17001no

Og bilextra.no

https://bilxtra.no/bildeler/olje-og-kjemi/transmissionsolje-automatisk/aqm-automatgirolje

Blir sannsynligvis biltema varianten på meg da... men godt å vite for neste som leter etter ATF-A

Redigert av Terje Viken (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...