Lars H. Startet 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2015 Jeg er alltid flink til å huske på å skifte motorolje og filtre, men gearet har nok gått vel lenge med samme olje. Nivået er greit, men nå før 7 ukers båtferie vil jeg skifte olje på gearet også. I manualen står det at gearet på min 1986 Yanmar 4JHE motor skal ha hypoidolje type ATF-A eller Dextron II. - Noen som vet om dette er syntetisk eller mineralolje? - Jeg ser at Biltema har en ATF-U helsyntetisk hypoidolje. Er det greit å bruke denne oljen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seasu Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Mener at jeg sjekket dette med Yanmar eller ZF. Endte hverfall opp med Pennzoil http://www.pennzoil.com/other-car-products/transmission-fluids-and-gear-oil/pennzoil-mercon-v-transmission-fluid/ av en aller annen grunn. Tror ikke denne var syntetisk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Den oljen er spesifikt beregnet på automatkasser, er det noe problem for en Hurt KBW20 kasse som jeg har? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 (redigert) Atf-olje er den oljen som oftest blir brukt på automatkasser, men det er også en del båtgear som bruker Atf-olje. Den oljen som Lars linker til ser ut til å ha spesifikasjon i henhold til Dexron 6. Du kan fylle på olje som er spesifisert som Dexron 2 eller høyere, så da bør den biltemaoljen vere innenfor. Hadde gearet ditt krevd Dexron 3, så kunne du ikkje fylt for eksempel Dexron 2 (Dexron 2 er for øvrig ikkje å oppdrive lenger) Redigert 10.Mai.2015 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 OK, da blir det ATF-U fra BT. Dessverre er den kun på 1 og 4 liters kanner. Jeg trenger 1,2 liter. Men kan jeg da kjøpe 1 liter og spe på med litt Esso Dextron II jeg har stående? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
blue moon Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 (redigert) Jeg kjøpte en Dextron III fra Champion da Pennzoilen var utgått, synes ikke prisen var avskrekkende for litern :) http://www.bestmarin.no/Search?q=atf Redigert 10.Mai.2015 av KOland (see edit history) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Seasu Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 (redigert) Min vurdering gikk ikke på smøreegenskapene, som nevt klarer den Dextron V eller seks. Mer enn 2 er ok. Det som kan være, er at syntisk olje med additiver kan være litt røffe mot "gamle"simringer og o-ringer. Redigert 10.Mai.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Selvfølgelig sto ikke den gearoljen jeg hadde funnet frem til i hyllen hos Biltema, selv om de skulle ha 18 flasker av den. De skylte på at de ikke hadde fått ut alle varene de fikk på fredag. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Jeg sendte i går kveld en mail til Yanmar Norge om hvilken gearolje jeg skulle bruke på KBW20/21 gearet mitt, og fikk nå svar at jeg skulle bruke ATF220 syntetisk olje. Så ringte jeg til LaSa i hjemmehavnen min i Son, og de hadde oljen i hyllene. Så da blir det oljeskift i dag. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Eg må tilstå og krype til korset og sei at eg har gitt deg anbefaling på feil type olje. Denne oljen fra Biltema er den du kan bruke: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-2000028186/?artId=36979 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Nå er gearoljen skiftet, og det tror jeg var på tide. Oljen skulle jo være lys rød, men den var nesten svart med kun et rødskjær. Jeg brukte Yanmar sin syntetiske ATF220 olje som jeg ble anbefalt av Yanmar Norge til kr. 137,50 pr.liter hos LaSa i Son. I og med at første tur med ny olje er ferien på lørdag, tok jeg ikke sjansen på noe annet ekvivalent fra Biltema eller andre. Men takk for alle tipsene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Terje V Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Heisann Lars eller andre følgere av tråden. Siden jeg har tatt over en båt (girkasse KBW21) der jeg ikke helt vet status på girolje, lurte jeg på om du fant noe biltema-equivalent senere år? - Skal selvsagt spørre lokal båtforretning i morgen om de har yanmaroljen, men det blir tur til biltema Førde og da greit å vite om det er noen der jeg kan bruke om båtforretningen lokalt ikke har? Ser at flere foreslår Mobil atf220 (står også i manualen) og Dextron, der har biltema en Dextron III/II equivalent. (https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/transmisjonsolje-dx-iii-4-l-2000036325) Mvh. Terje Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Lars H. Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 (redigert) Jeg ser et det i manualet står Dextro ATF 1,2 liter, men jeg kan ikke forstå annet enn at hvilken som helst ATF-olje kan brukes. Hvor jeg handlet sist, husker jeg ikke. På skiltet på min gearkasse (KBW20) står det ingenting om fabrikant, kun ATF-A. Her en link til en tråd om emnet (fra 2007) https://baatplassen.no/i/topic/34711-slitter-med-å-finne-atf-type-a-hydrolikk-olje/ Redigert 12.Juli.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Terje V Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Takker :) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Jonas Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 (redigert) På skiltet står det ATF-A. Tror det er en gm-spesifiksjon. Ville holdt meg til den i tilfelle det skulle ha noe med friksjonsbelegget å gjøre og dermed kan kanskje risikere sluring etter en tids bruk, hvis en tilfeldig ATF-olje brukes. Redigert 12.Juli.2020 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje V Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Jeg skal se hva jeg finner av ATF-A... ser dette er en massiv gjenganger på nettet. Er nok typisk oss nye eiere å måtte finne ut av det. Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Lars H. Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Husk at dette gearet er en gammel konstruksjon, mitt er fra 1986. Selv vil jeg anta at dagens ATF oljer i hvert fall ikke er dårligere, uavhengig av hvilke bokstaver og tall som legges til. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Terje V Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 (redigert) Tenkte også det først, men så leser man at nyere mer syntetiske oljer kanskje har stoffer som.... blah... og så videre. - Gir som plutselig slurer fordi de var avhengige av griseriet og restene av platene som seilte rundt i oljen fordi ingen hadde skiftet olje på åresvis... andre som sier det går helt fint. - jaja, å være ny båteier innebærer nok overdrevne bekymringer en stund :) Tar nok en telefon til lokal forhandler og sjekker om de har ATF-A av et eller annet slag, hvis ikke blir det kanskje ATF-U på biltema, hvis ikke noen kommer med gode erfaringer på noe annet med samme girkasse her :) Redigert 12.Juli.2020 av Terje Viken (see edit history) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
bellen Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 ATF-A er nok historie for lenge siden. Og det mener jeg på at også ATF II er. Laveste ATF-olej som er å oppdrive i dag er klasse 3. ATF III er kompatibelt både med A og II. Sitér dette innlegget Link to post
Terje V Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 bellen skrev 2 minutter siden: Når jeg søker på ATF iii får jeg opp dextron iii for eksempel: https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/transmisjonsolje-2000028186 - vil det være det samme? Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
bellen Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Ja, det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Terje V Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Jupp, takker :) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Jonas Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Mobil har denne "som anbefales hvor det kreves atf type -A" https://www.mobil.com/nb-NO/passenger-vehicle-lube/pds/gl-xx-mobil-atf-220 Shell Spirax S1 ATF TASA er også en atf-a. Men kanskje de nye oljene er bedre/gode nok. Sitér dette innlegget Link to post
Terje V Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Ja, jeg har sett mobil atf-220 nevnt flere plasser, men vet ikke hvor få kjøpt i butikk - men hvis jeg roer ned bittelitt kan jeg sikkert ta meg tiden til å kjøpe på nett :) - det er ikke at jeg har tidspress, eller mangler på ting å ta tak i :) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Terje V Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 (redigert) Da fant jeg ATF type a på mekonomen (som sier de har på lager) https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-mpm-transmission-fluid-mineral-suffix-a-ps3184a41-17001no Og bilextra.no https://bilxtra.no/bildeler/olje-og-kjemi/transmissionsolje-automatisk/aqm-automatgirolje Blir sannsynligvis biltema varianten på meg da... men godt å vite for neste som leter etter ATF-A Redigert 12.Juli.2020 av Terje Viken (see edit history) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.