imens Startet 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2015 Polerte båten med gelcoat nanopolish her om dagen og oppdaget da ett bittelite hull i gelcoaten. Noen som har tips til hvordan dette kan repareres enklest mulig? Eller er det unødvendig å bry seg med det? Det har trolig alltid vert der men vert dekket av voks, men ettersom nanopolishen fjerner tidligere voks kom det først til syne nå. Har en gelcoatsparkel av denne typen (men i hvit farge), kan den brukes? Tenkte i så fall og prøve å tape rundt og trykke sparkelen nedi med fingeren for så å tørke vekk overskytende slik at kun selve hullet blir dekket. Legger ved et bilde der jeg har zoomet godt inn. Hullet er mindre enn et knappenålshode. Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
index Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Høres ut som en god plan! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Slike små hull er greie å fikse med sparkel ja Men et lite tips er å bruke en liten roterende fil på en Dremel eller lignende for å rense kantene litt før sparkling. Sparkelen henger bedre hvis du får vekk gammel voks og drit som sannsynligvis har samlet seg i hullet der (driten trenger ikke synes for å likevel være til stede). Alternativt; brette noe finkornet sandpapir som et kremmerhus og snurre spissen av sandpapiret nedi hullet før sparkling. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Sandpapir i hull på knsppenålshodestørrelse? Sett en liten spiker i chucken på drillen for å få frese vekk skiten før sparkler. Tape rundt som du sier, og så høvle av med skalpell etter at tapen er fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Bretter du finkornet sandpapir som et kremmerhus får du en spiss i enden som fint kommer til i et slikt hull, men spiker i drill vil nok også kunne fungere. Viktigst er å få vekk eventuell drit i hullet slik at sparkelen sitter. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Jeg sparklet noen skruehull på en snekke vi hadde en gang. Da kom jeg til fra innsiden. Jeg taipet over utsiden og sparklet fra innsiden. Da ble det såpass bra på utsiden at jeg slapp vannslipe :) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Syntes dette var så lite at jeg vel snaut hadde brydd meg. Men hvis man er helt perfectionist så ta en bitte liten dash med hvit Tec 7(eller annen fugemasse) på en tannpirker og legg på, fukt fingeren og glatt over jevnt med overflaten, så vil du aldri se det mer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 lønner seg også å vaske med aceton både før og etter sliping - mindre sjanse da for at slipeflatene blir forurenset med voks/fett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seasu Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Ta limpistol med smeltelim. Kutt av med barberblad Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 For ein del år sidan bytta et ut bryteblokker og avlastarar på båten, og fekk ein del skruehol i dekket. Desse reparerte eg med epoxy. Sidan det var gjennomgåande hol plugga eg med ein treplugg frå innsida, slik at eg fekk ei form å legga limen i. Så fylte eg i slik at epoxyen la seg til topps av holet på kantane, Men med eit innsøkk i midten. Tanken var då å fylla topcoat over epoxyen. Det vart aldri gjort, det var ok og leva med desse spora etter utskifting av dekksustyr synleg i antisklimønsteret på dekk. Når ny eigar såg på båten, var ikkje dette eit tema. Eg brukte epoxy i sprøyte frå Locktite. Reparasjone vart gjort for mellom fem og sju år sidan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.