Jump to content

Reparere knøttlite hull i gelcoat?

imens

Recommended Posts

Polerte båten med gelcoat nanopolish her om dagen og oppdaget da ett bittelite hull i gelcoaten. Noen som har tips til hvordan dette kan repareres enklest mulig? Eller er det unødvendig å bry seg med det? Det har trolig alltid vert der men vert dekket av voks, men ettersom nanopolishen fjerner tidligere voks kom det først til syne nå.

Har en gelcoatsparkel  av denne typen (men i hvit farge), kan den brukes? Tenkte i så fall og prøve å tape rundt og trykke sparkelen nedi med fingeren for så å tørke vekk overskytende slik at kun selve hullet blir dekket. Legger ved et bilde der jeg har zoomet godt inn. Hullet er mindre enn et knappenålshode.

bilde

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Slike små hull er greie å fikse med sparkel ja :thumbsup: Men et lite tips er å bruke en liten roterende fil på en Dremel eller lignende for å rense kantene litt før sparkling. Sparkelen henger bedre hvis du får vekk gammel voks og drit som sannsynligvis har samlet seg i hullet der (driten trenger ikke synes for å likevel være til stede). Alternativt; brette noe finkornet sandpapir som et kremmerhus og snurre spissen av sandpapiret nedi hullet før sparkling.

For ein del år sidan bytta et ut bryteblokker og avlastarar på båten, og fekk ein del skruehol i dekket.  Desse reparerte eg med epoxy.  Sidan det var gjennomgåande hol plugga eg med ein treplugg frå innsida, slik at eg fekk ei form å legga limen i.  Så fylte eg i slik at epoxyen la seg til topps av holet på kantane, Men med eit innsøkk i midten.  Tanken var då å fylla topcoat over epoxyen.  Det vart aldri gjort, det var ok og leva med desse spora etter utskifting av dekksustyr synleg i antisklimønsteret på dekk.  Når ny eigar såg på båten, var ikkje dette eit tema.

Eg brukte epoxy i sprøyte frå Locktite. Reparasjone vart gjort for mellom fem og sju år sidan.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...