Norpro Startet 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2015 Har "Bay Star" hydraulisk styring på båten, Uttern D55 med 115 Optimax. Oppdaget i høst da båten skulle på land at styringen var litt rar, kunne snu på rattet uten at motoren rørte seg, etter en stund fungerte det. Nå da båten snart skal på sjøen så tiltet jeg opp motoren, og den datt over til ene siden uten at rattet rørte seg. Er det noen som vet om det er sylinderen eller pumpen (rattet) som er ødelagt? Eller svarer det seg å skifte alt? Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Hadde samme problem på min i fjor. Hos meg var det lekkasje i sylinderen. Forsøk å dreie litt på rattet (gjerne fult utslag begge veier) og se om det lekker hydraulikkolje fra sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 (redigert) Som Kjetil sier, let etter oljesøl. Finner du ingenting, så luft systemet og sjekk om det kommer ut noe et sted. Alle overganger er problemområder, men sjekk spesielt i motorbrønnen hvor det blir mest bevegelse. Redigert 11.Mai.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Norpro Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Det er det som er rart, ingen oljesøl og det er nok olje. Hadde en som tok service på motoren, han så på det og mente det var ventilene i sylinderen som var ødelagt og sa jeg måtte bytte den ut. Men, jeg er litt skeptisk, det kan vel like gjerne være pumpen som har røket? Er det noen måte å teste dette på? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Selv om det tilsynelatende er nok olje så kan du ha luftbobler i systemet. Ville luftet i første omgang. Er kanskje luftenipler på sylinderen? Sitér dette innlegget Link to post
Veroks Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Hei Norpro, Har du funnet ut av dette? Har ein Rana 540 med 70 hk Suzuki og fikk samme problemet som du beskriver i helga. Rattet tar eine veien men andre veien så snurrer det fritt :-( Roy Sitér dette innlegget Link to post
Hillestaden Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Drar opp denne, da jeg har samme problem, med flett nytt system. Var nesten ferdig med luftingen, og styringa virket bra. Så plutselig vil den ikke styre til styrbord. Babord går helt fint. Er det noen som har hatt oppe styrepumpa? (hh4314) Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 (redigert) Heisann. Har skiftet styresylinderen 2 ganger på vår båt som er 2005 mod. Første gangen var lekkasjen liten, og jeg etterfylte olje en stund. I høst ble det mer akutt, og jeg måtte slepes hjem. Godt det skjedde under rolige forhold, og ikke i åpen sjø noen minutter tidligere. Luft kommer vanligvis tilbake til rattpumpa etterhvert av seg selv. Styresylinderen står dessverre i dårlig miljø, og har er sammensatt av ulike materialer, og har de beste forutsetninger for å tære i stykker. Derav begrenset levetid. Jeg fulgte rådet om å skifte hele styresylinderen som sett. Begge gangene. Godt å ha dette er i orden. Redigert 4.Juli.2017 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.