Jump to content

Reparere Engbo fjernkontroll?

Jori

Recommended Posts

Noen som har erfaring med det?

Jeg har en fjernkontroll av siste typen for to winsjer. Nå er fjernkontrollen død, Engbo solgt til Sleipner, Fjernkontrollenen til Engbo faset ut av sortimentet, Sleipner har ikke noen igjen. Samtidig sier Sleipner at det var en del problemer med Engbo sine fjernkontroller, bl.a at det var dårlig kontakt rundt batteriene til kretskortene. De kan ikke hjelpe meg, annet enn å selge en ny Sleipner og da må jeg jo også kjøpe en strømvender.

Siden dette er dyre saker, har jeg lyst til å sjekke her om noen har reparert selv. Kan jo være loddinger som er dårlig f.eks eller andre lettere feil. Jeg er sikker på at det er fjernkontrollen som er kaputt, da jeg har to mottakere og ingen av de tar signaler fra fjernkontrollen. Fjernkontrollen i seg selv oppfører seg som den skal inntil man starter programmering, da er det tydelig at den får ikke kontakt med mottaker og alt stopper opp.

Alternativt kan jeg sikkert kjøpe en fjernkontroll har noen en liggende til overs. Kan også like gjerne være den som har thruster og winsj, som en som har to winsjer.

Du må nok ikke bare kjøpe strømvenderen, men også selve senderen. Jeg kapitulerte, og kjøpte denne pakken i vår. Det var batterisyrelekkasje på ett av batteriene, og de integrerte kretsene var tæret noe. Det er egentlig nesten umulig å fikse. Det må en ny printplate på plass....
Er veldig godt fornøyd nå. Det virker strålende, og sender/mottaker snakker alltid sammen på god avstand. Du kan få kjøpt billige Kinagreier til kr 143, men rekkevidden er uviss og uforutsigbar. Gjør deg selv en tjeneste:  Blund, -  og kjøp kvalitet! :-)

Redigert av janht (see edit history)

Jeg har sjekket litt priser nå. Sleipner sitt opplegg med sender og mottaker kommer på ca. 2300,-. Brukte Engbokontroller er sjeldent å finne (er vel defekte alle sammen over tid da, hehe). De få gangene det kommer noen av de til salg er de hinsides priset, så kan heller kjøpe sleipner sitt opplegg. Nå er det jo slik at med Sleipner må man over på + styring og dermed sette inn ett rele for å snu + til -, eller ta en Sæbø løsning. Fortsatt usikker på hva jeg gjør. Finnes det ikke - kontroller på samme frekvens som Engbo? 800 og noe MHZ. Eller en universalkontroll som kan fange opp samme frekvens? Problemet vil kanskje bli den sære programmeringsopplegget som må til for å få kontakt med mottaker og sender på Engbo utstyret?

En digresjon til janht: Neimenn ikke sikker på at Engbo fjernkontroll er slik kvalitet selv om de kostet mange 1000,- i sin tid!! Sleipner har vel ett annet rykte på dette feltet har jeg skjønt.

Har også denne fjernkontrollen fra engbo og den er virkelig fjern. Virker ikke i det hele tatt. Nå har jeg lagt opp et ekstra bryterpanel, men skal jeg ha ny fjernkontroll så blir det Sæbø sin løsning på meg også. Rett inn på bryterene ved hjelp av rele så kan det være + eller minus, spiller ingen rolle. Rele kobler jo inn trykknappen på samme måte som når jeg bruker finger på knappen.

Så hvis thrusteren til Sæbø begynner å gå så vet han hvem som er i nærheten. :giggle:

• 3 måneder senere...

Jag har också en slik fjernkontrol till mitt Engbospill. Jag har varit i kontakt med Sleipner och de bara säger att jag ska köpa ny kontroll och mottagare. Ikke helt tilfreds med slik slit och slängmentalitet. Det borde kunna gå att lösas utan att behöva betala ytterligare tusenlappar!

Troligtvis har min kontroll råkat ut för samma som trådskaparens. D.v.s batterisyra som läckt ut och skadet elektriska komponenter, se bilder....

Jag fick kontakt med en firma i Kina (JOVE) som laget kortet som komponenterna sitter på, men de säger att de bara laget kortet, ikke monterat komponenterna.

Jag skulle bli mycket tacksam om någon har erfaring av en "universal"-kontroll som någon nämnde i ett tidligere svar. Önsker som sagt ikke att göra ytterligare installationer för att lösa detta problemet.

Jag kan tillägga att ankarwincjen går utmärkt att manövrera med den fasta panelen, så inget fel på motorstyrning eller dylikt.bilde

Jeg har sjekket litt priser nå. Sleipner sitt opplegg med sender og mottaker kommer på ca. 2300,-. Brukte Engbokontroller er sjeldent å finne (er vel defekte alle sammen over tid da, hehe). De få gangene det kommer noen av de til salg er de hinsides priset, så kan heller kjøpe sleipner sitt opplegg. Nå er det jo slik at med Sleipner må man over på + styring og dermed sette inn ett rele for å snu + til -, eller ta en Sæbø løsning. Fortsatt usikker på hva jeg gjør. Finnes det ikke - kontroller på samme frekvens som Engbo? 800 og noe MHZ. Eller en universalkontroll som kan fange opp samme frekvens? Problemet vil kanskje bli den sære programmeringsopplegget som må til for å få kontakt med mottaker og sender på Engbo utstyret?

En digresjon til janht: Neimenn ikke sikker på at Engbo fjernkontroll er slik kvalitet selv om de kostet mange 1000,- i sin tid!! Sleipner har vel ett annet rykte på dette feltet har jeg skjønt.

Redigert av mariana (see edit history)

Bisse,

Du kunde prova att skriva ett spörsmål på den svenska siten; maringuiden.se

Kanske finns någon i nabolandet som har den fjärrkontrollen. Vi båtfolk måste hjälpa varandra över gränserna....  ;)

Jeg kunne også trenge en Engbo fjernkontroll, så om noen flere skulle ha en så er jeg intressert i å kjøpe den. Har en stor en nå med gul, grønn og rød knapp som jeg ikke får til å virke.

• 2 år senere...
Sjeldenutpå skrev On 12.5.2015 at 17.24:

Kjøpte kinagreier til 79kr til engbo-thrusteren. Lurte kontakter fra kinarelė inn på styrestrøm under joystikken i stedet for å gå i den store engbo-boksen. Lenger rekkevidde en nødvendig og virker heilt topp. Men er berre to år.

Jori skrev On 11.5.2015 at 17.43:

Noen som har erfaring med det?

Jeg har en fjernkontroll av siste typen for to winsjer. Nå er fjernkontrollen død, Engbo solgt til Sleipner, Fjernkontrollenen til Engbo faset ut av sortimentet, Sleipner har ikke noen igjen. Samtidig sier Sleipner at det var en del problemer med Engbo sine fjernkontroller, bl.a at det var dårlig kontakt rundt batteriene til kretskortene. De kan ikke hjelpe meg, annet enn å selge en ny Sleipner og da må jeg jo også kjøpe en strømvender.

Siden dette er dyre saker, har jeg lyst til å sjekke her om noen har reparert selv. Kan jo være loddinger som er dårlig f.eks eller andre lettere feil. Jeg er sikker på at det er fjernkontrollen som er kaputt, da jeg har to mottakere og ingen av de tar signaler fra fjernkontrollen. Fjernkontrollen i seg selv oppfører seg som den skal inntil man starter programmering, da er det tydelig at den får ikke kontakt med mottaker og alt stopper opp.

Alternativt kan jeg sikkert kjøpe en fjernkontroll har noen en liggende til overs. Kan også like gjerne være den som har thruster og winsj, som en som har to winsjer.

Ser det er 3 år siden denne tråden var fersk men prøver for det jeg har en ny original fjernkontroll fra engbo med truster og vinsj liggende hvis noen skulle trenge og er innom denne tråden

Hadde problem med fjernkontrollen til Engbowinchen og åpnet den. Batterikontaktene var løsnet så jeg loddet dem på plass på kretskortet. Skrudde sammen med nye batterier og funket ikke. Lastet deretter ned installasjonsguide og prosedyre for koding fra nettet. Fulgte orosedyren og nå funker den som den skal. Måtte kjøre prosedyren et par ganger før den funket. Håper dette er til hjelp. Hvis ikke så finner du en bra erstatning på Nettbåt. 

Fjernkontrollen til min Engbo røyk før sesongen i år. Jeg kjøpte ny ettermarkeds fjernkontroll fra Nettbåt. Den virker helt supert, og kan styre både pluss og minus styrte enheter. Enkel å sette opp var den også.

https://webshop.nettbaat.no/products/fjernkontroll-vinsj-og-baugpropell-mod-400i

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...