MagnusPloug Startet 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2015 Hei Jeg er ny både som bådejer og på denne side. Jeg har søgt, og læst en del tråde om oljeskift inden jeg poster men kan ikke finde rett svar på det jeg har brug for. Jeg er ny med motor og har derfor lidt spørgsmål som formenlig er basale for mange af jer. Jeg skal skifte olje på min motor og gear. IFlg produktmanualen står følgende: Valg af motorsmøreolie Brug følgende smøreolie: • APIklassifikation. . . . . . CD eller bedre • SAE Viskositet . . . . . . . . . 10W-30, 15W-40 Valg af olie til marinegear KM35P, KM35A2, KM4A • APIklassifikation. . . . . . CD eller bedre ZF30M • ATF (Automatic Transmission Fluid) 1) Er det muligt med en Olje der opfylder kravende til begge og derfor kan bruges i både motor og gear. Eller betyder ovenstående at det skal være to forskellige oljer. Vil fx en af disse kunne bruges på begge: http://www.watski.dk/Motorolie-marine-15W-40-115qm(den har jeg lidt av i forvejen) eller http://www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Motorolier/Indenbords-dieselolie-15W-40-2000031301/ (Ikke oplegg til debat om kvaliteten av Biltema olje!:)) 2) Såfremt man har en rest olje av et andet merke end den man har fylt på (men med samme specifikationer). Må manda etterfylde med den eller må olje fra to producenter ikke blandes? Håber min post giver mening og at noen har tid til at svare:) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Nei nei nei. Ikke motorolje på gearkasse. 15w-40 mineralolje fra f.eks BT på motoren. Dette er motorolje type mineral. ATF-A eller Dextron II eller bedre på gearet. Denne er rød, for automatkasser. Se annen tråd på dette. Last ned manualen til motoren din. Her står det mange tips Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Noen Yanmarmotoror har gearkasse som skal ha motorolje. Men sjekke nøye gerakassen du har, de fleste skal ha hypoidolje. Min kasse skal ha det, ATF-A eller Dextron II. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MagnusPloug Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Tak Lars og Seasu for svarene. Det kan godt være mit Norsk ikke er helt i top - det må i undskylde. Men båten min er Norsk og købt i Nordlann. Herudover er der så meget viden på dette forum at jeg gerne vil bruge det:) Jeg har allerede Manualen til motoren - det er derfra de specifikationer til motor og gearolie jeg skrev i innlegget er fra. Jeg var bare i tvivl om de specifikationer kunne være kombineret i en olie. Da jeg købte båten fik jeg fortalt at man fint kunne bruge samme olie... Ik så heldigt efter hvad jeg hører her.. I motormanualen står de specifikationer som anført ovenfor som det eneste omkring olie. Altså at motoren skal opfylde: API CD (eller bedre) og visko 10W-30 eller 15W-40. Om gearet står som eneste krav at det skal være API CD eller bedre. Der står intet om at det skal være en anden slags en motorolien? Mit gear er af typen KM35P, og som jeg læser motormanualen (det jeg har skrevet i første post) er det blot gear af typen ZF30M der skal være ATF. Kan det på denne baggrund være at mit gear er af en type der skal have det samme olie som motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Søker du hos Yanmar finner du denne siden, og der går det helt klart frem at ditt KM36p gear skal ha vanlig singlegrade SAE 20 eller 30 motorolje. Etter min mening burde du da også kunne bruke din multigrade olje SAE 15W-40. Du skal ikke bruke hypoidolje av type ATF eller Dextron. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seasu Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Beklager at jeg leste feil i spec øverst. Ser dette er diskutert i diverse seilforum. Her er et utdrag : Yanmar have used both ATF and SAE30/eng oil in their gearboxes. General rule: disk-clutch=ATF, cone-clutch SAE30/engine oil.Main reason is the breaking of the oil-film by the clutch-system to obtain the friction/engagement of the clutches. The film-thickness in the SAE30 is more difficult to breake for the plate-clutch, the cone clutch engages with much more force and less friction surface and should manage if all is in order.The following link might be a help:http://yanmarhelp.com/i_box2.htm Eller har BT SAE 30 også :http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Tilbehor/Gressklipperolje-SAE-30-2000030145/ Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 (redigert) Pennzoil Marine 15 W- 40 er jo en ypperlig mineral motorolje. Er jo også anbefalt av Yanmar. Pennzoil har også single-grad SAE 30 mineral olje. Redigert 11.Mai.2015 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MagnusPloug Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Det er meget flot! Tak for jeres huritge og meget brugbare svar. Nu er der bestilt hjem motorolie:) Tak!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.