Jump to content

Oljeskift på Yanmar 4JH4E (motor og gear)

MagnusPloug

Recommended Posts

Hei

Jeg er ny både som bådejer og på denne side. Jeg har søgt, og læst en del tråde om oljeskift inden jeg poster men kan ikke finde rett svar på det jeg har brug for. 

Jeg er ny med motor og har derfor lidt spørgsmål som formenlig er basale for mange af jer. 

Jeg skal skifte olje på min motor og gear. IFlg produktmanualen står følgende: 

Valg af motorsmøreolie
Brug følgende smøreolie:
• APIklassifikation. . . . . . CD eller bedre
• SAE Viskositet . . . . . . . . . 10W-30,
15W-40

Valg af olie til marinegear
KM35P, KM35A2, KM4A
• APIklassifikation. . . . . . CD eller bedre
ZF30M
• ATF (Automatic Transmission Fluid)

1) Er det muligt med en Olje der opfylder kravende til begge og derfor kan bruges i både motor og gear. Eller betyder ovenstående at det skal være to forskellige oljer. Vil fx 

en af disse kunne bruges på begge: 
http://www.watski.dk/Motorolie-marine-15W-40-115qm(den har jeg lidt av i forvejen)

eller

(Ikke oplegg til debat om kvaliteten av Biltema olje!:))

2) Såfremt man har en rest olje av et andet merke end den man har fylt på (men med samme specifikationer). Må manda etterfylde med den eller må olje fra to producenter ikke blandes?

Håber min post giver mening og at noen har tid til at svare:) 

Noen Yanmarmotoror har gearkasse som skal ha motorolje. Men sjekke nøye gerakassen du har, de fleste skal ha hypoidolje. Min kasse skal ha det, ATF-A eller Dextron II.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tak Lars og Seasu for svarene. 

Det kan godt være mit Norsk ikke er helt i top - det må i undskylde. Men båten min er Norsk og købt i Nordlann. Herudover er der så meget viden på dette forum at jeg gerne vil bruge det:) 

Jeg har allerede Manualen til motoren - det er derfra de specifikationer til motor og gearolie jeg skrev i innlegget er fra. Jeg var bare i tvivl om de specifikationer kunne være kombineret i en olie. Da jeg købte båten fik jeg fortalt at man fint kunne bruge samme olie... Ik så heldigt efter hvad jeg hører her..

I motormanualen står de specifikationer som anført ovenfor som det eneste omkring olie.

Altså at motoren skal opfylde: API CD (eller bedre) og visko 10W-30 eller 15W-40. Om gearet står som eneste krav at det skal være API CD eller bedre.

Der står intet om at det skal være en anden slags en motorolien? 

Mit gear er af typen KM35P, og som jeg læser motormanualen (det jeg har skrevet i første post) er det blot gear af typen ZF30M der skal være ATF. 

Kan det på denne baggrund være at mit gear er af en type der skal have det samme olie som motoren? 

Søker du hos Yanmar finner du denne siden, og der går det helt klart frem at ditt KM36p gear skal ha vanlig singlegrade SAE 20 eller 30 motorolje.

Etter min mening burde du da også kunne bruke din multigrade olje SAE 15W-40. Du skal ikke bruke hypoidolje av type ATF eller Dextron.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Beklager at jeg leste feil i spec øverst.

Ser dette er diskutert i diverse seilforum.

Her er et utdrag  :

Yanmar have used both ATF and SAE30/eng oil in their gearboxes. General rule: disk-clutch=ATF, cone-clutch SAE30/engine oil.
Main reason is the breaking of the oil-film by the clutch-system to obtain the friction/engagement of the clutches. The film-thickness in the SAE30 is more difficult to breake for the plate-clutch, the cone clutch engages with much more force and less friction surface and should manage if all is in order.
The following link might be a help:
http://yanmarhelp.com/i_box2.htm

Eller har BT SAE 30 også :http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Tilbehor/Gressklipperolje-SAE-30-2000030145/

Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...