Jump to content

Har dere tenkt på beskyttelse mot flått for skipshunden?

Lars H.

Recommended Posts

Det er tidlig på båtsesongen ennå (selv om jeg har hatt 23 overnattingsdøgn i båten), men flåttsesongen er allerede i gang. I går  plukket jeg 2 flått av skipshunden etter en helg på Oscarsborg. Så nå er flåttmiddel innkjøpt. Dette midlet hindrer ikke flåtten å bite seg fast, men så snart den suger blod dør den. Det skal også virke mot lopper. Vi brukte middelet sist år uten en eneste funnet flått.

Den islandske bruksanvisningen var forresten litt artig. Der er tyggetabletter oversatt til "tyggetøfler"!!

bilde

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fullt mulig å finne flått på dyret, men den blir forgiftet hvis den biter, og da slepper den taket, og dør senere. Siden stoffet kommer innenfra, virker det like godt om det regner, eller bikkja bader. ( vi sprayer hunden med vann på varme sommerdager.) 

Bare styr med de flåtthalsbåndene, og verken de eller dråpene funker bra etter bading. 

Bruker dråper i nakken på katten men i år er der MYYYE flått. De siste par ukene har vi plukka 2-3 flått av katten hver dag selv med flåttmiddel. I fjor og tidligere år har det samme flåttmiddelet virka tilnærmet 100%.

Benytter anledningen til å advare mot flåttsmitte/borrelia. De "normale" kjennetegnene for borreliainfeksjon som mørkt utslett som brer seg som en ring rundt bittstedet oppstår bare i et par titalls prosent av smittetilfellene. At flåtten må stå på i mer enn 24 timer for å overføre smitte er heller ikke noen fasit, den KAN overføre smitte umiddelbart men risikoen øker betraktelig etter 24 timer. ALLE former for utslett i bittstedet må tas til lege og tar du vare på flåtten kan den analyseres for smitte. En fersk (inntil noen uker gammel) borreliainfeksjon er kurant å behandle men eldre infeksjoner har ikke det norske helsevesenet kur mot.

Jeg har blitt bitt av flått 5-10 ganger men en gang i 1999 ble jeg bitt og fikk hevelse, kløe og utslett, dog ikke ringformet. Denne flåtten stod på i anslagsvis 12 timer, max 16 og dermed gjorde jeg ikke mer med det. For 4 år siden begynte infeksjonen å gjøre seg gjeldende for alvor og sliter nå med både krefter, initiativ og verk rundtom i hele kroppen, flytter seg rundtom fra time til time og legene skjønner ingenting. Jeg har diskutert saken med flere leger samt en jeg kjenner godt høyt oppe i helsevesenet som har benyttet seg av vennskap og kjennskap på mine vegne. Konklusjonen hos ALLE er at symptomene spriker så vi får ta for oss et og et symptom og se hva vi sitter igjen med og dermed er de på villspor allerede i starten... SAMTLIGE undersøkelser har så langet friskmeldt meg 100% og de behandlingene jeg har fått har vært helt verdiløse.

Kos dere i naturen, det har jeg alltid gjort og gjør det fremdeles, men ta flåttbitt på alvor!!! Den lille rakkeren er det farligste dyret vi har i vår natur :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...