Gabi Startet 11.Mai.2015 Del på Facebook Startet 11.Mai.2015 I min Baltic har jeg et Solara 70w solcellepanel med tilknyttet Solara SR135TL regulator. Dette har fungert fint de 2 årene jeg har hatt båten. Men her om dagen la jeg merke til at Nasa BM1 batterimonitoren viste 14,8V uten at motor var igang og kun solcellene ladet. Jeg synes dette var rart. Jeg kikket så på regulatoren og der lyste det som ett juletre: En rød varsellampe som iht bruksanvisningen vel indikerer overlading var tent. Jeg koplet fra plussen fra regulator inn til batteriene og da endte lysorgelet opp slik: Rød lampe fortsatt.... Er dette ett sikkert tegn på at regulatoren er ødelagt? Eller kan det være feil på selve solcellepanelet? Jeg har 2*110Ah vanlige bly-syrebatterier Varta som er 2 år gamle. Og virker å være i bra slag. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Hei Jeg er litt usikker på hva som gjør at du mener det er noe galt? En ladespenning på 14.8V sammen med gul lys på >75% batteritilstand indikerer ikke noe annet enn at batteriet er ganske nært full-ladet. Jeg kjenner ikke denne regulatoren, men den ser ganske enkel ut. Nøyaktig hvordan den lader batteriet må du lese deg til i dokumentassjonen til regulatoren. Lading av batterier foregår vanligvis i følgende steg: 1 - Bulk, fast strøm (Amp) stigende spenning (Volt), opp mot max ladespenning ( typisk opp mot 80% ladet batteri, 14,8V er normal slik ladespenning) 2 - Absorpsjonslading, fast spenning (tilsvarende max spenning ved bulk) , synkende strøm (Amp) ettersom batteriets motstand øker (fra 80% til 100%) 3 - Vedlikeholdsladning, fast "lav" spenning 13,x Volt og en moderat strøm Jeg oppfatter at du har koblet batteriet fra regulatoren, det skal man ikke gjøre. Nedkobling av et slikt anlegg foregår ved først å koble fra solpanelet deretter batteriet. Den røde lampen indikerer "lastzustand", det dreier seg om forbrukssiden at regulatoren, men du har jo ingen ledninger tilkoblet der. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Hei! Ifjor ladet den maks ca 14,4V, dette iht bruksanvisningen. Nå lader den opp mot 14,8V som er for høyt da jeg ikke har GEL-batteri (jamfør brukermanualen nedenfor) Det første bildet mitt ovenfor er med solcellepanelet i drift. Da lyser >75% samtidig som <25% i tillegg til den røde varsellampen. Og den gule lampen med lading øverst lyser også. Dette er unormalt. Den røde lampen varsler om unormal drift så vidt jeg har forstått. Det nederste bildet er frakopler batteriet og da lyser >75% og den røde lampen. Rart dette også da batteriet ikke er tilkoplet? Tekst fra brukermanualen: Solcelleregulator Manual Montering av regulatoren 4 2 5 Lysdiodene: Øverste lysdiode: Diode lyser,solpanelet lader batteriet. Batteristatus diodene: Viser gjenstående strøm på batteriet i % Øverste diode >75% igjen Mittere diode 25-27% igjen Nedre diode < 25% igjen Nedre diode blinker < 10% Nedre diode lyser: Panel lader ikke fordi spenningen på batteriet er for lavt. Nedre diode blinker: Overlading eller kortslutning på utgang 5. 1.Monter regulatoren der batteriene står da det er tempføler i regulatoren. Monter den på et tørt flatt underlag. 2.Koble ledningene til terminalen med batteritegnet. Husk å koble + og- riktig. 3.Koble ledningene til batteriet. Husk å koble + og - på riktig pol. 4.Koble ledningene fra solcellepanelet til terminalen der det er bilde av et solcelle- panel. Husk å koble + og - riktig. 5. Terminalen med lyspære kan brukes til ekstern forbruk. Maks 8A. Sikkerhetsfunksjoner Regulatoren vil ved kortslutning slå seg av for å hindre at batteriet ikke blir utladet og ødelagt. Regulatoren har innebygget en elektronisk sikring som hindrer overlading av batteriet. Regulatoren er også kortslutningsikret mot at ledningene blir koblet med feil polaritet. (+ og - feil). Alarmsignaler fra regulatoren Batterikapasiteten er under 75% 1 pip Batterikapasiteten er under 25% 3 pip Batterikapasiteten er under 10% 5 pip Før spenningen slås av 25 pip NB! Alarmen kan skrus av ved å åpne lokket og fjerne lasken på de pinnene det står BUZ. Tekniske spesifikasjoner: Normal spenning 12/24 V Maks spenning 14,5 / 29 V Ved gele batterier 14,8 / 29,6 V Vedlikeholdsspenning 13,7 / 27,4 V Maks strøm 8A Egetforbruk 4 mA Nøyaktighet < 1% Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Selve solcellepanelet er forøvrig en Solara Modules M-serie 70W... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 (redigert) Som Røilen skriver: Jeg oppfatter at du har koblet batteriet fra regulatoren, det skal man ikke gjøre. Nedkobling av et slikt anlegg foregår ved først å koble fra solpanelet deretter batteriet. Takket for tips her! Står vel i bruksanvisning også ifs men leste ikke den før jeg koplet fra! Jeg har tatt kontakt med Seatronic og har fått svar fra de. Skal sjekke etpar ting som de ber meg om. Blant annet om å kople til solcellepanelet til regulator etter å ha koplet til batteriet etc. Men hvis jeg har koplet til batteriet på feil måte på starten av sesongen i år, er det kanskje rart at den fungerte i en måned før feilen oppstod...? Men jeg får sjekke tipsene først! Redigert 13.Mai.2015 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Røilen var inne på noe vesentlig tydeligvis mht tilkopling/frakopling av batterier. Jeg prøvde å kople til på korrekt måte med batteriet først og solcellepanelet etterpå til regulatoren-og vips så fungerte det igjen. Iht Seatronic kunne det hende regulator hadde oppfattet at jeg hadde 24V og dermed markerte at spenningen min var lav (ikke rart det når jeg har 12V anlegg). Så gjennom en fin langhelgtur fra Nøtterøy via Missingen, "kanalen" rundt Fredrikstad og Lyngholmen fungerte den hele veien. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.