Stevekris Startet 11.Mai.2015 Del på Facebook Startet 11.Mai.2015 Har et dilemma. Båten e typegodkjent for 40hk, og ble levert orginalt med etec 40. Båten e en Sting 460, som jeg egentlig er veldig fornøyd med ellers. Passe stor, lett å ta av/på henger og greit med plass til å være 15 fot, både til fisketurer og bare sjøkos. Jeg har imidlertid en Honda BF30, som e litt dau for å si det mildt. Med tre voksne karer og litt fiskeutstyr, sliter motoren med å få båten i plan med org. propell og toppfarten alene e heller ikke mer enn 22-23 knop. e-tec 40, 50 og 60 har samme vekt ellers og er identiske mer eller mindre. Ville dere hatt betenkeligheter med å sette på en 60? Bakgrunnen min for å ønske dette er egentlig å ha litt ekstra kraftiverskudd, driver sjelden med tøvkjøring og full spiker uansett. Har sett flere av disse med 50hk 4 takts mercury forøvrig. Noen tanker? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Du vil merke klar forskjell på 40 E-Tec kontra en 30 hk Honda, jeg er ikke så sikker på at en 60 E-Tec vil gi så fantastisk mye mer power kontra 40 hk motoren. Men i fra Honda 30 til 40 Rude , helt klart. Sitér dette innlegget Link to post
Stevekris Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Ja, er mer futt i etecen. Men vil båten teknisk tåle det? Er jo ikke slik jeg vurderer det noen voldsom forskjell på 40-50-60 - det er samme motor. 60en har noe eksosstyring++ for de siste hkene. Som sagt, båten ble levert orginalt med en etec 40 fra Fische. Jeg er egentlig mest ute etter litt kraftoverskudd, og behagelig cruisefart og ikke så mye etter knopene... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Båten vil nok tåle den ekstra belastningen, du vil neppe 'rive' av akterspeilet ved å hekte på 20 hk mer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 (redigert) E-tec 50 er en grei middelvei, den er helt identisk med 40 foruten programmeringen, men har merkbart mere effekt. Jeg hadde en 2004-modell E-tec 40 på en Galia 440 som jeg bygde om til 50 hk (byttet ECU eller EMM som den kalles, og injektorer som er kalibrert til EMM). Men i dag kan den omprogrammeres, noe som er enklere. Redigert 11.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.