mulder99 Startet 11.Mai.2015 Del på Facebook Startet 11.Mai.2015 Har kjøpt med en jolle med 15 hk. Min min ungdom festet jeg kun påhengsmotoren med de 2 klemskruene. Ser nå i manualen at det MÅ festes med 2 bolter i akterspeilet. Er det noe dere har gjort til praksis på så liten motor. Ser jo klare fordeler med tanke på tyveri og ikke minst å miste motoren, men har ikke lyst til å borre hull med tanke på vanninntrengning. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Har ikke montert noen 15hk med bolter noen gang ihvertfall, aldri opplevd å miste av motoren.. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 I tillegg kan du vel låse klemhendlene. De har gjerne hull i seg for låsing. Hvis du bruker hengelås så bruk en for for våte omstendigheter hvis du ikke vil skjære den opp senere. Har selv best erfaring med en gul hengelås "Sea and snow" fra Abu, dyr lås med høy forsikringsklasse. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 (redigert) har heller aldri gjort på mindre motorer, opptil 25 HK. dette må jo være noe produsenten har funnet på, kanskje de har dårlig erfaring med reklamasjoner på denslags ? ser de for seg at festet til hendlene skal knekke slik at motoren dingler fritt ? Redigert 12.Mai.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Om motoren monteres permanent er det jo bare en fordel. Men skal den av og på så ville jeg droppet det. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 I tillegg er det vell alltid en kant øverst på kanten på akterspeilet. Finnes også låseklaver som tvinger låse/skruhendlene til å stå i samme (180grader) posisjon. Å krever annen fastskruing må være en generell tekst basert på større motorer som alltid står på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Til min 15 Hk Suzuki fulgte det med 2 bolter, siden motoren står på rib`en hele tida så bolta jeg de fast jeg! Hengelås mellom vriørene på påhengsen er for øvrig veldig mye falsk trygghet! ett kakk med dor eller skrutrekker så er spennstiften ute og motoren kan skrus løs. Bedre med lås som settes på etter at vriøret er tatt av eller en låseklave slik som "Småbåtentusiasten" nevner, men kan fort bli litt "raklete" når motoren går! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Mouche Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Aldri boltet fast en motor på 25hk eller mindre, men sjekker jo regelmessig og etterstrammer om nødvendig, samt låser den. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars K Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Trenger nok ikke bolte fast en 15 hk,men en kjetting\wire med lås mellom motor og båt synes jeg er kjekt. Det lønner seg å kjenne etter på vriørene en gang i mellom,ofte må disse etterstrammes etter en tids bruk. Jeg fikk bruk for kjettingen jeg hadde mellom motor og båt en gang jeg testet hvor høyt jeg kunne ha motoren på akterspeilet. En Suzuki 25hk totakt fløy rett i været på full gass før den forsvant bak båten :P Da var det kjekt å kunne dra den opp igjen i kjettingen... Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Du trenger ikke bruke bolter, men kan være kjekt å feste en kjetting eller wire i båt og motor i tilfelle den skulle løsne fra akterspeilet. Jeg har boltet fast en 15 hk på en jolle jeg hadde, men den sto på permanent. Boltene er bare som ekstra sikring for at ikke motoren skal forsvinne. Husk alltid å etterstramme festeskruene til motor etter litt kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Tenkte på det samme når sønnen kjøpte båt i sommer.. men må være kjekt å kunne ta den av.. sjekker man at disse sitter bra før sessongstart tror jeg det ikke er noe problemer! de var harde å skru så da sitter de nok bra også Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.