Jump to content

15 hk påhengsmotor, bør den monteres med bolter?

mulder99

Recommended Posts

Har kjøpt med en jolle med 15 hk. Min min ungdom festet jeg kun påhengsmotoren med de 2 klemskruene. Ser nå i manualen at det MÅ festes med 2 bolter i akterspeilet. Er det noe dere har gjort til praksis på så liten motor. Ser jo klare fordeler med tanke på tyveri og ikke minst å miste motoren, men har ikke lyst til å borre hull med tanke på vanninntrengning.

Synspunkter?

I tillegg kan du vel låse klemhendlene. De har gjerne hull i seg for låsing.

Hvis du bruker hengelås så bruk  en for for våte omstendigheter hvis du ikke vil skjære den opp senere.

Har selv best erfaring med en gul hengelås "Sea and snow" fra Abu, dyr lås med høy forsikringsklasse.

I tillegg er det vell alltid en kant øverst på kanten på akterspeilet.

Finnes også låseklaver som tvinger låse/skruhendlene til å stå i samme (180grader) posisjon.

Å krever annen fastskruing må være en generell tekst basert på større motorer som alltid står på båten.

Til min 15 Hk Suzuki fulgte det med 2 bolter, siden motoren står på rib`en hele tida så bolta jeg de fast jeg! Hengelås mellom vriørene på påhengsen er for øvrig veldig mye falsk trygghet! ett kakk med dor eller skrutrekker så er spennstiften ute og motoren kan skrus løs. Bedre med lås som settes på etter at vriøret er tatt av eller en låseklave slik som "Småbåtentusiasten" nevner, men kan fort bli litt "raklete" når motoren går!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Trenger nok ikke bolte fast en 15 hk,men en kjetting\wire med lås mellom motor og båt synes jeg er kjekt.  

Det lønner seg å kjenne etter på vriørene en gang i mellom,ofte må disse etterstrammes etter en tids bruk.

Jeg fikk bruk for kjettingen jeg hadde mellom motor og båt en gang jeg testet hvor høyt jeg kunne ha motoren på akterspeilet.

En Suzuki 25hk totakt fløy rett i været på full gass før den forsvant bak båten :P

Da var det kjekt å kunne dra den opp igjen i kjettingen...

Du trenger ikke bruke bolter, men kan være kjekt å feste en kjetting eller wire i båt og motor i tilfelle den skulle løsne fra akterspeilet. Jeg har boltet fast en 15 hk på en jolle jeg hadde, men den sto på permanent. Boltene er bare som ekstra sikring for at ikke motoren skal forsvinne. Husk alltid å etterstramme festeskruene til motor etter litt kjøring.

Tenkte på det samme når sønnen kjøpte båt i sommer.. men må være kjekt å kunne ta den av.. sjekker man at disse sitter bra før sessongstart tror jeg det ikke er noe problemer! de var harde å skru så da sitter de nok bra også

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...