Lillesand Startet 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2015 Er litt usikker på termologien her men jeg prøver meg på en forklaring. I båten min har noen bordganger sluppet taket fra 2 spant som er i bunn. Årsaken er feil press fra krybba mot øvre spant som har skjedd i opplag, noe som er kjedelig i seg selv.Dette gjelder 3 og 4 bordgang fra bunnstokken hvor det er 1-2 cm åpning mellom bordgang og spant. Ellers er bordgangene like hele og fine og trykket kommer utenfra så jeg er ikke engstelig. Men er det en grei metode å få dette sammen igjen på, Jeg vil jo tippe at dette ikke er et unikt tilfelle men jeg kjenner ikke til metoder for å fikse sånt Sitér dette innlegget Link to post
Lillesand Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Legger ved et bilde så det er letter å forstå Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Rart spant! Det ser jo ikke ut til å vær festet til bordgangene engang? Kan det være en nyere forsterkning som bare er lagt nedtil? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lillesand Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Det har vært feste mellom spant og bordgan men det er rusta i filler. Det er det opprinnelige du ser på bildet. Mulig min Farfar jukset litt med feste når han bygde båten Sitér dette innlegget Link to post
Lillesand Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Spørsmålet er om jeg klarer å få dette i hop på en måte. En løsning som jeg vurderer er å trykke utenfra med en jekk med et jevnt trykk på flere av bordgangene. Og så bore forsenka skruehull utenfra og skru inn syrefaste skruer Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Ikke bruk forsenka skruer, da sprekker borda. Jeg hadde prøvd og sette båten på vannet og sett om ikke det seg på plass av seg selv før jeg ville brukt makt for og få det på plass Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 spikre med kopper spiker faes hos båtbygger trekk ut de gamle først og bruk samme hull gjerne litt lange spiker Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Gjennomgående vognskruer ? Sitér dette innlegget Link to post
Lillesand Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Fikk tips fra Sandøya Båtbyggeri om å stemple opp utenfra med jekk. Prøver dette i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Kombiner de to siste innleggene. Jekk forsiktig fra utsiden, få tak i syrefaste vognskruer og bruk båtskive og låsemutter på innsiden. Bruk gjerne bomullstråd/drev under hodet på skruen og under skiva. Har god erfaring med denne løsningen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.