Jori Startet 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2015 Har i dag hentet på posten to pakker hvor begge typer svinger dermed er levert til meg. Slikt skjer når man har to bud inne samtidig og plutselig vinner begge. Dermed kan jeg nå velge mellom på min Princess å montere: 1. B60-20 grader tilted, brukt en sesong, måler temp og dybde 2. B744V Triducer med fairing block, helt ny. Begge er 6 pinsutgaver, beregnet for Garmin. Kobles opp i mot en GSD22. Hullet de skal inn i er 51mm, så 744 går rett inn og B60 må vides ut til 60mm, uten at det er noen stor sak. Begge måler jo samme dybde og siden jeg har planende båt heller jeg til B60, men da får man ikke med fart. Nå måles fart like greit på GPS, men vannstrømninger vil jeg ikke kunne måle med B60. Andre hensyn å ta? Hva anbefales av dere som har erfaring med en av typene. Jeg har i dag en innebygget P79 og en defekt gjennomgående 51 mm (som skal byttes). P79 kan bare sitte som back-up, vil ikke bli brukt. Takknemlig for hurtige svar, da jeg begynner å montere i morgen eller dagen etter. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Hvis ikke jeg husker feil, er elementet de samme i begge to, så spørsmålet blir hvem av de som passer best på skorget ditt der du skal montere den. 744V stikker en bit ut fra skroget på grunn av fairingen, B60 stikker bare ut noen få milimeter. Jeg har aldri prøvd 744V, men har gode erfaringer med B60. Hvis din gamle 51mm ga gode resultater og var flat, hadde jeg brukt B60. Var den flat og ga elendige resultater hadde jeg prøvd 744V. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Jori Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Team Colibri, flott innspill. Dessverre så vet jeg ikke hva den gamle gav av resultater da den var ute av funksjon når jeg tok over båten. Gammel eier skrøt så fælt av P79, personlig er jeg ikke enig, den er ustabil til tider, kan tømme seg for væske (har skjedd), ikke bare god når man går i plan. Den gamle er en flat 51mm, således tilsier jo at B60 kan velges. Gode erfaringer er også hyggelig å høre for B60. Hører jo med at den jeg ikke kommer til å bruke vil bli lagt ut på Finn. Litt for mye luksus å sitte med to så dyre givere og en da som ikke brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Mens vi er i gang: Husk å gå i innstillingene og endre giver også. Dette var ganske godt gjemt i menyen mener jeg, men er et poeng å få ordnet siden din GSD tilpasser signalet sitt til den spesifikke giveren. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Jori Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Takk for tips, hadde jeg sikkert oversett, inntil jeg en dag i mangel på noe roter rundt i menyen der Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Har B744V på raymarine. Godt fornøyd med svingeregenskapene. Valgte den for å få en bronsesvinger som hadde både logg og temp. Fairingblokken kuttes i samme vinkel som skroget som vist i manualen slik at svingeren står level. Den ene biten på innsiden og den store med fairingen på utsiden. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 SAP, bruker du loggegenskapene mye? Ser ellers at fairingblokken er i en eller annen type plastikk, så lett å kutte til riktig vinkel Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Ja, har den oppe på statuslinja hele tiden ved siden av SOG. Med saktegående båt så blir man mer opptatt av hva strøm og vind gjør med farten. Stor forskjell på feelingen om man gjør 5,5 eller 7,5 knop SOG når man holder 6,5 gjennom vannet. Selv her inne i fjorden her kan loggen variere med 1 knop i hver retning i forhold til SOG. Jeg med min flaks treffer som regel motstrøm de fleste gangene jeg skal nedover mot Drøbak, hehe. Med rask båt er loggen mindre interessant synes synes jeg. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Mao. logg er bra for trawler, saktegående snekker og seilbåt f.eks. Bra innspill å ta med seg videre. (Godt salgsargument for meg kanskje ) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Har hatt et par sånne Triducere. Tredje sesongen svikter temperatursensor. Fjerde sesongen svikter loggen. Siden Hall element og PTC er støpt inn lar det seg ikke reparere. Akustikken er akseptabel. Kjøp separat temp og logg. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Ja, godt oppsummert Jori :-) Er som en som nylig hadde konvertert til seilbåt sa til meg; "hadde aldri trodd at hver tidels knop kunne bety så mye" og "omtrent hver eneste seilbåt på parallell kurs blir et kappløp" hehe ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Har hatt et par sånne Triducere. Tredje sesongen svikter temperatursensor. Fjerde sesongen svikter loggen. Siden Hall element og PTC er støpt inn lar det seg ikke reparere. Akustikken er akseptabel. Kjøp separat temp og logg. Mulligan, nå er vel logghjulet utbyttbart på B744V? Er en egen stav som man trer igjennom fra toppen på sensoren. Antakelig er vel tempsystemet det samme for både B60 og B744V vil jeg anta, siden de har samme målespec. Så der kan jo uhellet skje med begge. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Er ikke magnetene jeg snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Logghjulet med staven er utbyttbart, men sensoren som teller omdreininger sitter i selve triduceren. Har hatt flere båter med fungerende logg og temp som er noen år gamle, så tok sjansen ;-) Men klart, ryker en av delene så må hele greia byttes. Fordelen er bare ett hull i båten kontra to. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 SAP/Mulligan, skjønner :) Logghjulene er vel også noe ustabile over tid? På min gamle VDO loggmåler kunne den godt vise 40 knop lå jeg i 20 og og like gjerne 10 knop sekundene etter. Hev ut hele den dritten jeg, men opplegget gjennom skroget sitter der fortsatt, så teoretisk kan jeg også bruke det hullet for å bytte til noe smartere Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Feilvisningen blir ofte stor om det setter seg rur mellom skovlene. Selv bunnstoffer jeg skovlene med minipensel. I fjor hadde jeg null avvik på høsten ved opptak. Året før når den var ny og ubehandlet viste den mindre og mindre utover sessongen og satt seg fast på slutten. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Da kan jeg oppsummere. Valgte B60 er montert og fungerer veldig greit. Dermed har jeg en B744V til overs Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.