Heincken Startet 12.Mai.2015 Del på Facebook Startet 12.Mai.2015 (redigert) Har en Marex770 og har hatt båten i 3 uker. Pakkboksen til roret har fått en dryppert og jeg forsøkte å skru på lokket. Det sitter fast og jeg er redd for å ta i. om jeg klarer å skru denne opp og av, vil vannet sprute inn da? Har ikke mye greie på dette og vet heller ikke hvorfor det drypper vann her. Har jo lest noe om kjølig vedr propelaksel, men er jo ikke særlig varmegang på roret.Håper på svar da jeg er litt fortvilet Redigert 12.Mai.2015 av Heincken (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. B. Heiko Heincken Link to post
jcjohansen Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 hei, skrur du opp pakkboksen for mye så renner det nok litt vann inn ja, regner du har en hylse som fylles med vann inn til pakkboksen som kjøler den ned, har samme i snekka mi, min også drypp litt fjor å da stramma jeg den det jeg klarte for håndmakt å det holdt, kan hende talg pakningen i pakk boksen din er litt slitt å slipper inn litt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Etter som du skriver, så er det pakkboksen på rorstammen som lekker. Her kan vi selvsagt utelukke varmgang. Kan du se noe smørenippel / greaskopp , som har vert forsømt ? Er pakkboksen over vannlinja ? I så fall kan du trygt skru av mutteren uten at det lekker vann inn. Det hadde vært lettere å hjelpe deg, hvis du kunne lagt ut bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Heincken Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Fader å lykkelig jeg blir når noen vil bistå! Takk! Ja, @Ballard, jeg skal ut i morgen og tar noen bilder og poster her inne på samme tråden. Jeg er ganske fersk, for har aldri eiet en båt og her lærer jeg for hver dag som går. @Jcjohansen, jeg er utgangspunktet en forsiktig type når det gjelder elementer jeg ikke har peiling på, så har ikke turt å dra på med kraft. Sitér dette innlegget Mvh. B. Heiko Heincken Link to post
jcjohansen Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 ordner seg nok:) bare ta masse bilder Sitér dette innlegget Link to post
Heincken Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Sånn, da har jeg tatt bilder av det jeg er usikker på! Bildene viser roret sett ovenfra og det er den runde koppen som jeg er usikker på. Den sitter etter hva jeg tror, skrudd helt inn, om ikke så skal den sitte fast. Er det en fettboks? Skal den fylles med grease? Sitér dette innlegget Mvh. B. Heiko Heincken Link to post
Benji Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Hei Heincken. Den runde boksen du viser til skal som du sier være fylt med grease, den skal bare strammes litt en gang i mellom. Skrur du den for hard til, så presser du for mye fett inn og får en liten lekkasje av det. Du sier den sitter helt fast, får du ikke skrudd den til venstre heller? Det skal ikke være noen fare å skru av denne mens båten ligger på vannet. De 2 (3) niplene på toppen, en på vær side og på toppen ligner også veldig på smørenipler, men som har tæret opp/i stykker. Disse er skal også trygt kunne fjernes uten fare for vanninntrenging i båten. Skjønner at du er usikker og spør, hør med noen i båthavna, slike rorgjenomføringer er det mannge mange av så sikkert noen som har gjort den typen repp i havna hos deg. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Heincken Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Superbra å få svar fra dere her inn! Da skal jeg forsøke å få lokket av og fylle på med grease! Ja, den nippelen i topp ser ut som en fettnippel ja men tror de 2 på sidene er for mekanisk styring..tror jeg....hehe, hva vet jeg Er veldig takknemlig! Tusen takk for svar og gratulerer med dagen i dag! Hipp Hipp Hurra! (hvis man feirer den) Sitér dette innlegget Mvh. B. Heiko Heincken Link to post
Christensen Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 De to øvre som kan minne om smørenipler ser for meg ut som settskruer, i såfall er deres oppgave å hindre at rorarmen sklir på akslingen, da bør disse bli stående! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Benji Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 men tror de 2 på sidene er for mekanisk styring..tror jeg....hehe, hva vet jeg Tusen takk for svar og gratulerer med dagen i dag! Hipp Hipp Hurra! (hvis man feirer den) De har ingen ting med mekanisk styring og gjøre, en mekanisk styring vil sitte på samme sted som du i dag har innfestningen fra den hydrauliske. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Roger jo Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 De to settskruene og Klemmmutteren burde hver skiftet for lengst, nå kan det være for sent og da blir det mye jobb å få dette demontert når den dagen. kommer. Det må være fett i smørekoppen. Husker jeg rett så er det restene av en fett-nippel vi ser i enden av akslingen for smøring av akslen.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Heincken Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Takk Roger-jo! Dette blir nok en sak for vinteren kjenner jeg! Får gå på med noe som tygge litt på rusten og prøve meg litt forsiktig. Sikkert et dumt spørsmål for dem som veit det, men er det slik at fettkoppen smører hylsen og pakningen slik at vann ikke trenger opp? Hva smører så disse 2 fett-nipplene? Sitér dette innlegget Mvh. B. Heiko Heincken Link to post
Heincken Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Da må jeg takk for gode råd! Etter å ha fått opp lokket på pakkboksen og fylt denne som var skvær tom, er røret tett og det lekker ikke vann inn i båten! Sitér dette innlegget Mvh. B. Heiko Heincken Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Sikkert et dumt spørsmål for dem som veit det, men er det slik at fettkoppen smører hylsen og pakningen slik at vann ikke trenger opp? Hva smører så disse 2 fett-nipplene? Fettkoppen "smører" pakkboksen. Hvis jeg husker rett er det smørenippelen i enden av akslingen som smører ror-lagret. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.