blue moon Startet 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2015 Jeg fant ut at jeg har en slik ombord, fra Vetus. Har googlet litt da jeg ikke har hatt en slik tidligere eller vet helt hva den gjør, stemmer det at denne gir bedre/stabil strøm fra dynamoen til batteriene? Er det slik at denne også fungerer som en elektronisk batterivelger, da jeg i min gamlebåt hadde bryter 1-2-All og måtte vri på denne for å ikke lade ut startbatterien når jeg lå ute, eller må/burde jeg fortsatt vippe av "engine" brytern til startbatteriet..? På forhånd takk. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Joerg Becker Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 (redigert) Dette er en skillediode.Det betyr en "enveisventil", inn på mitten og ut på venstre og høyre kontakt.Slik regulerer ikke noe.Tvert imot blir det gjerne spenningsfall over diodene (avhengig type mellom 0,2V og 1,2V) som i grunn krever at det finnes en regulator som utjevner dette.Gjøres ikke det da blir det gjerne for lite ladespenning på batteriene. Anbefaling: Bruk et multimeter og mål ladespenningene (motoren går) rett på batteriene, både mens forbruksbanken er godt utladet og etter flere timer motorgang/dynamolading. Med det ser du om spenningene passer til batteriene du* bruker, eller om det er for lav/for høy. Jørg * Det er avgjørende at man undersøker på grunnlag av nøyaktig batteriene en har, det betyr tilhørende datablad.Disse skriftlige dataene får man enten per mail direkte fra produsenten, på produsentens nettside, eller av forhandleren.Ikke bruk "jeg har hørt" eller "sånn sirka" fordi det er nesten garantert at dette går galt. Redigert 13.Mai.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Dinamo Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Det einaste eg kan tenkja meg at den tynne ledningen nederst er brukt til er sense, at der er ein ekstra diode, for å gi dynamoen input om dette spenningsfallet. I so fall er der kompensert for spenningsfallet, og løsningen er heilt grei. Magne Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Den tynne ledningen er koblet til fellesjordpunktet. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Joerg Becker Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 at der er ein ekstra diode, for å gi dynamoen input om dette spenningsfallet. I so fall er der kompensert for spenningsfallet, og løsningen er heilt grei. Magne Vanligvis er slike kontakter en kompensasjonsdiode som skal redusere spenningsfallet. Men 0,0V spenningsfall finnes ikke over dioder, ikke en gang via FET-dioder. Og er utgangsspenningen (setpoint) på dynamo B+ for liten allerede, da kan dette bare bli verre. Så, enten kompenseres per senseledning av dynamoens regulator, eller ekstern regulering, flere muligheter finnes ikke. Men så må man jo først bruke multimeteren for å se spenningen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mulligan Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Det er en aktiv krets. Det sitter to feite MosFET'er inni der. Langt mindre spenningsfall enn en konvensjonell Si diode. Litt spenningsfall er det ellers ville ikke FET'en virke. Det er kun inne i hodet på tekstforfatterne at det ikke er noe spenningsfall. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Det sitter to feite MosFET'er inni der. Langt mindre spenningsfall enn en konvensjonell Si diode. Det stemmer, lest meg til det. Men denne kretsen har ingenting med en vanlig batterivelger å gjøre? Skal måle spenningen som tipset over. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
svendmb Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Dette er en ladeseparator med MosFET som Mulligan skriver. Den sørger kun for å "dele" strømmen fra dynamoen i to, slik at begge batteriene dine får lading, men med mindre tap enn en tradisjonell skille diode. Noen slike separatorer er "intelligente" slik at de sørger for at det batteriet med lavest spenning får mest lading. Dersom du måler forskjell i spenning på de to utgangene, er det nok en slik. Den svarte ledningen sørger for at den interne elektronikken i separatoren får strøm. Den har som du skriver ingenting med en batterivelger å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.