Jump to content

Batteri diode splitter, anyone?


blue moon

Recommended Posts

bilde

Jeg fant ut at jeg har en slik ombord, fra Vetus.

Har googlet litt da jeg ikke har hatt en slik tidligere eller vet helt hva den gjør, stemmer det at denne gir bedre/stabil strøm

fra dynamoen til batteriene? Er det slik at denne også fungerer som en elektronisk batterivelger, da jeg i min gamlebåt hadde bryter 1-2-All

og måtte vri på denne for å ikke lade ut startbatterien når jeg lå ute, eller må/burde jeg fortsatt vippe av "engine" brytern til startbatteriet..?

 

På forhånd takk.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Dette er en skillediode.
Det betyr en "enveisventil", inn på mitten og ut på venstre og høyre kontakt.
Slik regulerer ikke noe.

Tvert imot blir det gjerne spenningsfall over diodene (avhengig type mellom 0,2V og 1,2V) som i grunn krever at det finnes en regulator som utjevner dette.
Gjøres ikke det da blir det gjerne for lite ladespenning på batteriene.

 

Anbefaling: Bruk et multimeter og mål ladespenningene (motoren går) rett på batteriene,

både mens forbruksbanken er godt utladet og etter flere timer motorgang/dynamolading.

 

Med det ser du om spenningene passer til  batteriene du* bruker, eller om det er for lav/for høy.
 

:seeya:
Jørg

 

* Det er avgjørende at man undersøker på grunnlag av nøyaktig batteriene en har, det betyr tilhørende datablad.
Disse skriftlige dataene får man enten per mail direkte fra produsenten, på produsentens nettside, eller av forhandleren.
Ikke bruk "jeg har hørt" eller "sånn sirka" fordi det er nesten garantert at dette går galt.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

 at der er ein ekstra diode, for å gi dynamoen input om dette spenningsfallet.

I so fall er der kompensert for spenningsfallet, og løsningen er heilt grei.

 

Magne

Vanligvis er slike kontakter en kompensasjonsdiode som skal redusere spenningsfallet.

Men 0,0V spenningsfall finnes ikke over dioder, ikke en gang via FET-dioder.

Og er utgangsspenningen (setpoint) på dynamo B+ for liten allerede, da kan dette bare bli verre.

 

Så, enten kompenseres per senseledning av dynamoens regulator, eller ekstern regulering,

flere muligheter finnes ikke.

 

Men så må man jo først bruke multimeteren for å se spenningen. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Dette er en ladeseparator med MosFET som Mulligan skriver. Den sørger kun for å "dele" strømmen fra dynamoen i to, slik at begge batteriene dine får lading, men med mindre tap enn en tradisjonell skille diode. Noen slike separatorer er "intelligente" slik at de sørger for at det batteriet med lavest spenning får mest lading. Dersom du måler forskjell i spenning på de to utgangene, er det nok en slik. Den svarte ledningen sørger for at den interne elektronikken i separatoren får strøm. Den har som du skriver ingenting med en batterivelger å gjøre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...