Jump to content

Navionics til iPad uten GPS

krh

Recommended Posts

Hei

Kjøpte meg Navionics Boating HD (eller noe slikt) med formål om å bruke ipad som en kartplotter, hvertfall som en mellomløsning til jeg tar meg råd til en "skikkelig" en.

Problemet er at ipaden er av den gamle skolen, med kun wifi. Tenkte at jeg kunne løse dette ved å koble sammen ipad'en og iphonen, og dermed benytte iphonens GPS.

Dette fungerte ikke, jeg fikk kun GPS signaler hvert 10. minutt eller så..

Så: noen som vet hvordan jeg kan få "ekte gps" på min gamle ipad, og dermed få benyttet Navionics til det fulle?

Skjønner at jeg kan kjøpe meg en ny ipad, men tenkte å unngå det ;)

Takk!

Det var synd du kjøpte HD. Den andre kan du nemlig bruke på begge, altså både på Iphone og padde (i x2 modus).

Da ville du hatt kartplotter med posisjon på Iphone, og ett større kart for å studere detaljer, men uten posisjon på padda, men siden samme kart på Iphone med pos var på Telefon hadde det vært lett å se hvor du var uansett.

Å kjøre HD versjon på Iphone tror jeg dessverre ikke går. Kjipt å kjøpe den 2 ganger  :worry:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

I Android verdenen er det et lass med apper som kan spre gps signal fra en telefon via blåtann eller wifi. Sikker på at det ikke er en ios app som kan løse problemet ditt?

Leste meg til i går kveld at det finnes EN app til iphone som "sprer" gps fra telefon til ipad, men andre apper kan ikke bruke dette gps signalet..

Skal ikke si det for sikkert, men dette er hva jeg har lest hitill hvertfall..

Guest Avmønstret#

Hmm, litt stusslig det da. 

I Androide verden kan man også huke av for å "installere fra ikke autoriserte kilder" hvis man finner apper osv utenfor Google Play, noe en av og til gjør når man feks skal prøve noe i beta eller det er noe sære greier. 

Er det noen mulighet for å finne en ios app som gjør det du trenger utenfor iStore (ellerhvadetnåheter) og installere den?

Wifi, blåtann og gps på samtidig, da må du ha en god lader om batteriet skal holde i noen timer. 

Med gps og full guffe med belysning på skjermen og navionics varer padda mi mellom 8 og 10 timer, med lader i, før det er tomt. 

Så det du sier er at det fungerer å overføre gps til padda hvis man benytter både bluetooth og wifi? Og GPS'en, "på" sier du, men det er vel ikke noe man kan regulere, eller?

Så det du sier er at det fungerer å overføre gps til padda hvis man benytter både bluetooth og wifi? Og GPS'en, "på" sier du, men det er vel ikke noe man kan regulere, eller?

Never mind @pinkvin, ser nå at du snakker batteri, og at du ikke nødvendigvis har prøvd dette selv...

Med gps og full guffe med belysning på skjermen og navionics varer padda mi mellom 8 og 10 timer, med lader i, før det er tomt.

Da lurer jeg på om du har en strømforsyning (12v lader og kabel) som ikke gir nok. Anbefaler original 1m kabel og en 12v lader som virkelig gir 2,1A. Biltemas dobble USB lader med blå diode, samt Belkin enkel USB (fås på CO) kan anbefales.

Er selv "tung" paddebruker og uansett hvor "hardt" jeg kjører så stiger batteriprosenten når den er koblet i.

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#

Lurer på om det kan være bruken min. Skal slå av datatrafikk neste gang. Har prøvd bt sin plugg og også en 2,1a sak fra co. Men kabelen frem til sigarettenner er tynn, kan vel kanskje og ha noe å si?

Er ungene som bruker den til vanlig så jeg må sjekke iinnstillingene litt bedre. Er det ikke noe sånt stanga greier for ios, dvs ulike strømsparemodus?

Men det er en gjenganger også i utenlandske forum så jeg er ikke alene om problemet.. Har ikke siste utg av padde men tror det er den før det.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Det kan være forsyningen til selve siggpluggen som du sier.

Har alltid på alt av BT, WiFi, datatrafikk osv og padda fyller seg selv om jeg kjører tunge kartprogrammer med GPS som aldri går i hvilemodus.

Er strømforsyning i orden, skal padda lade uansett bruk forutsatt god lader og kabel.

Mvh. SAP

Hej

Så skriver Seapilot efter en uppdatering av iOS

OBS – GPS-problem efter iOS-uppgradering?
Flera leverantörer av GPS-mottagare för Bluetooth-anslutning, rapporterar på sina hemsidor om problem som uppstått i iPads/iPhones.
Problemet uppstod i och med Apples senaste uppgradering av iOS till version 8.3 – varefter Bluetooth-GPS:er av olika modeller och fabrikat inte längre kan förse positionsberoende appar med GPS-data. Användare med inbyggd GPS, eller WiFi-ansluten sådan, i sin iPad berörs inte av problemet och det är heller inte alla Bluetooth-GPS:er som påverkas.
Seapilot-appen kan givetvis beröras av detta, för dem som använder Bluetooth-kopplad GPS till sin iPad/iPhone. Apple är enligt uppgift medvetna om problemet och kommer förhoppningsvis att snart rätta till det med en ny uppdatering av iOS – operativsystemet i iPad och iPhone.

pixel.gifpixel.gif

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)
Guest Avmønstret#

Never mind @pinkvin, ser nå at du snakker batteri, og at du ikke nødvendigvis har prøvd dette selv...

Bruker ipadde med gps og navionics regelmessig, så ladegreiene har jeg erfart noen ganger. Gps signal fra androidetelefon via blåtann og wifi, hver for seg, til pc har jeg prøvd ut men ikke brukt over tid. Kjøpte usb gps puck til PCen.

Jeg har havnet i samme "uføret" selv.. Lastet sist sesong ned et maritimt kart til ipaden og testet det hjemme..

Alt så ut til å fungere perfekt, lite viste jeg da vedrørende triangel gps (?) og fullverdig gps.

Overraskelsen ble stor når jeg tok en tur med båten :headbang:

Ser at diverse løsninger for ekstern gps ligger fra ca kr 600 og oppover.. Ser for meg at dette blir mye "styr" med flere enheter som skal lades opp osv..

Samtidig får man kjøpt brukte nettbrett med 3G (gps) for 1000-1500kr, disse burde vel holde i massevis - til bruk som kartplotter?

Ved en slik løsning så okkuperes heller ikke "master" nettbrettet, men kan det være at en gammel ipad ikke er kompatibel med nye kartprogram?

Er det noen her som for eksempel bruker en Ipad 1 som kartplotter?

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...