Jump to content

Du ser at en beruset båtfører skal kjøre/kjører båt, hva gjør du?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

RS meldte på radioen at det var et stort problem at de møtte båtførere i tydelig rus når de måtte assistere. På spørsmål fra intervjuer om de tok nøklene fra båtfører kom RS med et avvikende svar som vel tyder på at det gjør de ikke med mindre politiet eller amk sentralen måtte involveres av andre grunner. 

En ting er RS, burde de ta nøklene fra båtfører hvis ferden skal gå videre? Men hva med oss privatpersoner, bør/skal vi gjøre noe eller skal vi lukke øynene, late som ingenting og la båtfører seile sin egen sjø uten å gjøre noe? 

På landeveien tror jeg folk har lav toleranse for fyllekjøring og at en lett er i stand til å ta nøklene fra folk, endog ringe politiet og varsle om nødvendig. 

Hva mener folk om dette? Skal man aktivt gripe inn og forhindre fyllekjøring med båt, evt ringe politiet, eller skal man ikke gjøre noe?

Generelt synes jeg man skal "bry seg", men vanskelig å være veldig konkret på et generelt grunnlag.

Jeg ble også litt forundret over RS vage svar og "kan vi ikke snakke om  noe annet" type reaksjon.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

RS vil ikke være en lovensarm og gjøre folk redde for og ringe RS angående assistanse.

Hva skjer om en er full og har dratt på skjær. Han er livredd fornog ringe RS og be om assistanse da han er full. Han velger heller å prøve andre ting som kanskje legge på svøm osv.

Men ved direkte spørsmål fra Tjøme/hrs/politiet så gir dem beskjed på en diskré måte.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Guest Avmønstret#

Betyr det at medlemskap i RS er et medlemskap for å gi gratis assistanse til båtførere (som er RS medlem) og har fyllekjørt slik at de trenger assistanse? Sponser medlemmer av RS gratisassistanse til fyllekjørere på sjøen?

Skulle tro at det stod en eller annen plass i vilkårene for RS medlemskap at en ikke får gratis assistanse hvis man er beruset, jf forsikringsavtaler. 

--

Litt avsporing dette kanskje men, kjenner at akkurat fylleassistanse fra RS ikke er noe jeg liker å bidra med. Alle skal få assistanse, forstå meg riktig. Men ikke alle skal ha det "gratis". 

Guest Avmønstret#

RS vil ikke være en lovensarm og gjøre folk redde for og ringe RS angående assistanse.

Det er ekstremt viktig, men en diskré regning for assistansen hvis fører åpenbart var beruset og alternativ transport til land bør inngå.

Da forhindrer man videre fylleferd på sjøen og man unngår at medlemskap sponser fyllekjøring på sjøen.  

Hadde jeg sett en som åpenbart var så full at han vil utgjøre en fare for andre hadde jeg glatt tatt nøklene hans eller forsøkt å stoppe han på annen måte om mulig. Og selvfølgelig ringt onkel messing.

Hadde jeg derimot sett én jeg regnet med hadde tatt seg en pils eller to for mye som har kontroll og kjører pent og rolig etter boka hadde jeg nok snudd ryggen til....

Mvh. SAP

Eg trur at om det hadde vært samsvar mellom grenser på land og sjø, så hadde det vært lettere for folk flest og servitører å gripe inn. Hadde en episode på fjellet i vinter. Serveringsjenta stillte seg opp foran bilen til en kar som var i ferd med å kjøre avgårde. Flytter meg ikke før jeg får bilnøklene dine sa hun. Når hun så kom inn på kafeen igjen, ble hun mottatt med klappsalver.

Redigert av Roger B. (see edit history)

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Grunnen til at RS ikke vil svare rett ut på dette, er at selv fulle folk skal tørre å ringe hvis det går galt.

Bedre det enn at de dør fordi de ikke tør å ringe når de er fulle.

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg er også overrasket over RS sin holdning ovenfor fyllekjørere, å ikke gripe inn bør/kan være straffbart.

Om jeg selv hadde turt å ta nøklene fra en beruset person i alle situasjoner er jeg ikke sikker på, men å ringe politiet hadde jeg ikke nølt med.(RS er det tydeligvis IKKE vits å kontakte, de gjør jo ikke noe med det allikevel)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Man kan vel si ifra om man ser noen som virker å være ute av stand til å kjøre forsvarlig, men man har vel i utgangspunktet ingen hjemmel til å gjøre noe mer enn det. Jeg ville nøyd meg med å si ifra. Når det gjelder båter, så kan man i utgangspunktet ta seg en halvliter eller kanskje to og så lovlig sette seg i båten og dra avsted. Da tror jeg det fungerer dårlig om en masse privatpersoner skal blande seg inn og vurdere hvor full du er og eventuelt ta fra deg nøklene om de finner det for godt.

Redigert av Stradivarius (see edit history)

.

Bedre det enn at de dør fordi de ikke tør å ringe når de er fulle.

mvh

Windy37GM

Er ikke umiddelbart enig der, hvorfor skal andre måtte sette  liv,helse og resurser på spill p.g.a en full idiot på et skjær?

Eksempel:

Et barn har falt i vannet og er døden nær, trenger umiddelbar hjelp. RS kan ikke komme akkurat nå, de er ute ved 45 foteren til Andersen med diesel da han var så full at han glemte å fylle.

Eksemple2:

En båt er på vei imot et skjær p.g.a tau i propellen, 2 voskne og 2 barn er i livsfare da det er høye bølger og urent farvann.

RS er fullt opptatt med å holde båten til Jensen flytende, etter at han i grisefylla gikk rett på en grunne og fikk en stor flenge i skroget.

Jeg tenker RS i praksis kontakter politiet, men det er også viktig for dem å kommunisere at alle skal få hjelp.

-det kan jo hende at RS tar en telefon til politiet etter et slep er påbegynt, og oppfordrer de til å komme ned på kaia, med blåseapparatet, hvor slepet blir lagt og fører settes i land.

Tror ikke vi skal ta så tungt hva de seier i media. Det er hva som praktiseres som spiller rolle.

Værre er det med helsevesenet som faktisk ikke rapporterer promille/ ruskjøring, og de er faktisk bundet av taushetsplikten.

RS står faktisk fritt til å gjøre som de vil, og gjør det nok også.

Redigert av Eureka (see edit history)

Er ikke umiddelbart enig der, hvorfor skal andre måtte sette  liv,helse og resurser på spill p.g.a en full idiot på et skjær?

Eksempel:

Et barn har falt i vannet og er døden nær, trenger umiddelbar hjelp. RS kan ikke komme akkurat nå, de er ute ved 45 foteren til Andersen med diesel da han var så full at han glemte å fylle.

Eksemple2:

En båt er på vei imot et skjær p.g.a tau i propellen, 2 voskne og 2 barn er i livsfare da det er høye bølger og urent farvann.

RS er fullt opptatt med å holde båten til Jensen flytende, etter at han i grisefylla gikk rett på en grunne og fikk en stor flenge i skroget.

Jeg er temmelig sikker på at RS i begge eksemplene dine avbryter oppdraget, og umiddelbart setter kursen for slike livsviktige oppgaver.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er jeg også, men det kan være at det er lenger unna enn hva de hadde vært ellers.

Jeg vet at det er satt på spissen, men dere skjønner poenget.

En annen tinger at de bruker ressurser på å hjelpe tullinger, håper fyllikene må betale for slikt selv.

Delikat situasjon. Jeg mener RS er i denne sammenheng er først og fremst i oppdrag av en kunde og medlem og skal ivareta dens interesser. Litt som en advokat. Jeg mener at RS bør snakke til vedkommende og si at det han gjør er uakseptabelt, risikofylt og illegal. Men jeg mener de burde ikke melde dette til politiet. Rett og slett for ikke ødelegge relasjonen til et medlem som stoler på dem. Rollen blir litt som en advokat eller prest eller lege.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Her skal man trø forsiktig. Har selv ringt politiet da en sjåfør som virket "lett bedugget" når han kjørte av gårde. La meg på hjul og holdt politiet oppdatert. De kom og stoppet han. Jeg kjørte videre. Etter en stund ringte politiet meg opp og sa at han ikke hadde promille, men at han så litt medtatt ut da han var kreftsyk:-(

Ja sånn kan det gå når du stikker trynet ditt i andres saker torsen. Syns folk generelt ikke burde melde ting i hytt å gevær. Er folk dritings type meget synelig beruset så ja. Tviler du så la være eller spør vedkommende. Blitt meldt selv da jeg gikk rart. Hadde vedkommende sett på beinet at det var bandasjert eller spurt hadde jeg sluppet stoppen å kunnet rukket toget som jeg skulle tatt for å rekke min nieses bursdag

Delikat situasjon. Jeg mener RS er i denne sammenheng er først og fremst i oppdrag av en kunde og medlem og skal ivareta dens interesser. Litt som en advokat. Jeg mener at RS bør snakke til vedkommende og si at det han gjør er uakseptabelt, risikofylt og illegal. Men jeg mener de burde ikke melde dette til politiet. Rett og slett for ikke ødelegge relasjonen til et medlem som stoler på dem. Rollen blir litt som en advokat eller prest eller lege.

Sånn som Fanafjord tenker eg også. At noen har inntrykk at rs har politimyndighet er snålt. Mange av rs sine båter bemannes jo også av frivillige. Er det havarister som er uforsvarlig beruset så kobles sikkert politiet diskret inn.

Fri medlemsassistanse gjelder ikkje ved dårlig sjømannskap, så både de rusede og de tom for diesel må betale.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sånn som Fanafjord tenker eg også. At noen har inntrykk at rs har politimyndighet er snålt. Mange av rs sine båter bemannes jo også av frivillige. Er det havarister som er uforsvarlig beruset så kobles sikkert politiet diskret inn.

Fri medlemsassistanse gjelder ikkje ved dårlig sjømannskap, så både de rusede og de tom for diesel må betale.

Enig. Viktig å skille mellom RS sine oppgåver og politiet. Men er nokon tydeleg "drita" og set andre liv i fare, så skal dei meldast til Politiet uansett, etter mi meining. Dette gjed også om RIB'en e.l.står 30 meter på land i 5 knops sone...

Tar spørsmålet som TS stiller på slutten av sitt innlegg bokstavelig og svarer ja. Jeg tror jeg ville ha grepet inn og er derfor også enig i det første svaret om at man generelt skal "bry seg".

Er generelt livredd for å involvere meg i bråk fordi konsekvensene kan bli så utrolig store på utrolig kort tid.

Sammen med en kompis stoppet vi en kar som satt ved siden av oss på et bord på et utested og var iferd med å sette seg inn i bilen. Vi bestilte taxi og ordnet det slik at han kunne hente bilnøkler dagen etter på samme utested. Han var så bedugget at han ikke kunne ha skadet en flue. Så det var trygt.

Var også engang ute på byen og så en kar som fikk kvelden sin ødelagt da det plutselig braket løs med en hissigpropp som syntes det var lurt å slå hodet hans i asfalten. Jeg gikk bort og holdt hendene mine under hodet hans for å dempe slagene til dørvaktene kom. Det var vel da også rimelig trygt siden dørvaktene ikke var langt unna, og mulighetene for at det kunne eskalere var små.

En av flere utfordringer er kanskje at det å "bry seg" også kan ha konsekvenser for den som griper inn "der og da", spesielt dersom det er fysiske inngrep som kreves. Man vet jo aldri hvem man har med å gjøre. "Alle" er jo norgesmestere i Kickboxing... Å forsøke å få en dialog etablert er jo en mulighet. Uansett kan man alltids ringe politiet. Å snu ryggen til syntes jeg ikke er greit.

Tar ikke stilling til RS sin rolle og hva de gjør. Men igjen, slik jeg oppfatter det, så lurer TS på hva vi gjør dersom en av gutta på brygga starter motoren(e) og ikke burde gjøre det annet enn for å lade batterier...

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick sitt innlegg får meg til å tenke på en stygg episode som hendte på brygga her i Holmestrand i fjor sommer:

http://www.dt.no/nyheter/endte-pa-sykehus-da-han-ba-ungdommer-ta-pa-seg-redningsvest-1.8516273

Vil på ingen måte advare folk mot å gripe inn, men det kan jo være greit å være klar over at det kanskje kan få konsekvenser. Heldigvis uttaler "offeret" her at han ville valgt å gjøre akkurat det samme hvis han kom opp i en tilsvarende situasjon igjen.

Beste løsning er kanskje å varsle politi, men problemet er jo at de ofte kan være et stykke unna. Og siden fjorden ikke akkurat kryr av politibåter er det ofte for sent når promillekapteinen har løsnet fortøyningene og lagt fra brygga....

For 4 år siden lå jeg i gjestehavna i Ålesund. Mine foreldre var ombord for en kopp kaffi. Etterhvert dukket det opp en kar som var kollega av min far. Godt bedugget og det hele ble litt ubehagelig da dette var i 14 tiden på dagen.

Et par timer senere så jeg plutselig båten hans puttle avsted og jeg så bakhodet hans bak rattet.

Hva i herrens navn, tenkte jeg. Da han var ombord hos meg pissa han ut heile badet...

Plutselig var han borte. Og jeg visste at byens politi ikke hadde noen båt og jeg kjente ikke til hans hjemmehavn. Jeg hadde en båt på utsiden og kunne ikke følge etter.

Jeg lot det passere... av flere rådende faktorer. Jeg ble egentlig litt satt ut og overrasket.

Tenkte mye på dette både den dagen og i ettertid.

I dag har Ålesund fått seg politibåt og jeg tenker iblant på episoden. Og jeg er sikker på at jeg ville handlet annerledes nå. Man må liksom erfare det en gang, gjøre seg opp noen meninger..

Så til de som kan vegre seg for å ringe 02800, jeg skjønner det godt. Jeg, av alle burde ha ringt.... -uten å gå i dybde på hvorfor jeg mener det...

I et innlegg over, så blir det nevnt to viktige ord " bry seg".

Det kunne ikke vært sagt bedre.

Jeg vil anta at hans promille var over 1,5.

Redigert av Eureka (see edit history)

Ja sånn kan det gå når du stikker trynet ditt i andres saker torsen. Syns folk generelt ikke burde melde ting i hytt å gevær. Er folk dritings type meget synelig beruset så ja. Tviler du så la være eller spør vedkommende.

Skjønner at det er irriterende å bli anmeldt uten skikkelig grunnlag. Å melde uten å sjekke er nok litt i overkant, men jeg ringer heller onkel politi en gang for mye enn å slippe ut en fyllekjører på veien (eller sjøen) til fare for andres liv og helse. Det kan være noen du er glad i det går ut over!

Kom i drøsen med en eldre handelsmann i Tvedestrand for 3-4 somrer siden. Han fortalte at han for noen år siden hadde latt være å stoppe en beruset bekjent fra å ta med seg en gjeng ungdommer ut i båt på sjøen en kveld. Turen endte ikke godt, med drukninger til følge. Det gikk ikke en eneste dag uten at mannen angret på at han ikke hadde tatt tak og stoppet dem fra å gå fra kai. Mannen kjente godt foreldrene til ungdommene og må gå resten av livet og vite at han kunne ha forandret den fatale kveldens utfall.

Bry deg, snakk med fyllekjøreren, stopp ham/henne eller ring politiet hvis du ikke tør stoppe personen selv. Det er i alle fall min mening om saken.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...