Jump to content

Du ser at en beruset båtfører skal kjøre/kjører båt, hva gjør du?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Jeg var sikker på at fyren ikke var edru. Har til og med jobbet på rusinstutisjon. Men det er ikke lett å se forskjell på en pillemisbruker, en alkoholisert pillemisbruker, en som bare har nerver for de han er nykter og en med kreft/sykdom som går på smertedempende. Jeg angrer ikke på at jeg ringte politiet i denne situasjonen og politiet sa det faktisk var riktig og viktig å reagere i sånne situasjoner. Det er derfor jeg sa man skal trø litt forsiktig. Det er ikke sikkert det er noe galt.

 

Jeg kan jo ikke akkurat be vedkommende gå på en rett strek eller blåse i en balong før jeg ringer snuten. Men FM 8-12 ville kanskje gjort det eller driti å blande seg i andres saker. Ikke godt å si hva han/du mener.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

RS bør vel forholde seg nøytrale slik at som nevnt flere ganger, at ingen blir redde for å ringe de, kan jo være ungdommer på båttur osv. Husker engang da jeg var 16 år og tippet med motorsykkel pga skjært motor i en 60 sone, det jeg husker best er bekymringen for sertifikatet da ambulansepersonalet spurte meg hvor fort jeg hadde kjørt. Jeg nølte, de beroliget meg med at politet fikk ingen opplysninger fra deres side (opplagt at dette hadde gått fort fort). Blir det ikke litt av det samme med RS?

 

Det største problemet er vel at det er lov med 0,8 i promille på havet, hvem kan bedømme om herr og fru Nilsen har 0,8, eller 1,2 i promille? Dette blir fort å "stikke nesen sin inn steder den ikke hører hjemme", kan tolkes som ufint osv, delikat situasjon.

 

Er det åpenbart lobotomert nivå og livsfarlig kjøring på gang så er det på sin plass å gripe inn, både førerens liv og andre sitt står i fare. En direkte konfrontasjon må vurderes da det fort kan bli meget ubehagelig, dette er vel en av grunnene til at Politet eksisterer.

 

Har selv jobbet på utested på beste vestkysten og sett en del tull. Det skal sies at folk generelt er veldig flinke:o) Personlig klarer jeg ikke å sette strek ved 0,8, så da får nøkkelen ligge, uansett hvor forbasket gøy det er å blåse mellom havner...

Redigert av Rocksolid (see edit history)
Link to post

Nei kanskje spurt om det gikk bra med vedkommende. Det er en ekstrem forskjell på pillemissbrukere og kreftsyke som går på smertestillende. De kreftsyke er generelt ikke synelig rusa, er de på sterke doser kjører de ikke bil da dette er ulovlig. Undre seg hva du har lært / utført i tideligere jobb. Erfaring kan jeg vel si jeg har da jeg har hatt personer i nærmeste familie som har gått bort pga kreft. Oxykontin på en kreftsyk med mye smerter gis ikke viss vedkommende er frisk nok til å kjøre bil

Link to post

Jøye meg for en smarting du er. Er tydelig at du er litt "over" oss andre. Faktisk så lærte jeg en hel del i denne jobben og jeg tror nok min vurderingsevne er like god som din. Det er nok flere som kjører rundt på Oxykontin enn du tror. Har selv gått på denne medisinen og det værste er at man gir litt faen i denne rusen pga livssituasjon etc etc. Men jeg kjørte aldri bil heldigvis. Til info så var det ingen på sykehuset som tok opp bilkjøring som tema pga dette medikamentet heller.

 

Problemet med folk som setter seg bak rattet i pillesrus er kraftig økende, enten de er syke eller ei.

Link to post

 

I dag ville jeg gitt fullstendig blaffen så lenge jeg ikke selv blir eller vil bli rammet på en eller annen måte.

 

 

Denne var vel for å provosere

 

Erindrer for mange år siden - før promillegrensen ble satt. Lå i en gjestehavn og ett par brygger fra meg observerte jeg en person på vei ut over brygga. Tydelig beruset. Han entret en flott cabincruser, løsnet fortøyningen etter mye strev og startet opp. Ga full gass og skulle bakke ut av båsen, men kom ingen vei da han hadde glemt å løsne fortøyningen forut. Han sto der og gasset på til det kom folk til og fikk stoppet han og roligheten senket seg igjen over havna.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Ser ikke helt hvorfor RS skal opptre som ambulansepersonellet du nevner. Alle, og da mener jeg alle, har et ansvar for å varle politiet dersom man mener at noen kjører i ruspåvirket tilstand. Dette gjelder også RS.

 

Grunnen til at ambulansepersonellet spurte deg om hastighet er at ulykker som inntreffer over en viss hastighet regnes som høyenergiskader, og man skal da være ekstra påpasselig.

Ambulansefolka har taushetsplikt, og hadde derfor ingen mulighet til å nevne noe om fart til politiet da dette ville bære brudd på taushetsplikten

 

RS bør vel forholde seg nøytrale slik at som nevnt flere ganger, at ingen blir redde for å ringe de, kan jo være ungdommer på båttur osv. Husker engang da jeg var 16 år og tippet med motorsykkel pga skjært motor i en 60 sone, det jeg husker best er bekymringen for sertifikatet da ambulansepersonalet spurte meg hvor fort jeg hadde kjørt. Jeg nølte, de beroliget meg med at politet fikk ingen opplysninger fra deres side (opplagt at dette hadde gått fort fort). Blir det ikke litt av det samme med RS?

 

Det største problemet er vel at det er lov med 0,8 i promille på havet, hvem kan bedømme om herr og fru Nilsen har 0,8, eller 1,2 i promille? Dette blir fort å "stikke nesen sin inn steder den ikke hører hjemme", kan tolkes som ufint osv, delikat situasjon.

 

Er det åpenbart lobotomert nivå og livsfarlig kjøring på gang så er det på sin plass å gripe inn, både førerens liv og andre sitt står i fare. En direkte konfrontasjon må vurderes da det fort kan bli meget ubehagelig, dette er vel en av grunnene til at Politet eksisterer.

 

Har selv jobbet på utested på beste vestkysten og sett en del tull. Det skal sies at folk generelt er veldig flinke:o) Personlig klarer jeg ikke å sette strek ved 0,8, så da får nøkkelen ligge, uansett hvor forbasket gøy det er å blåse mellom havner...

Link to post

Ser ikke helt hvorfor RS skal opptre som ambulansepersonellet du nevner. Alle, og da mener jeg alle, har et ansvar for å varle politiet dersom man mener at noen kjører i ruspåvirket tilstand. Dette gjelder også RS.

 

Grunnen til at ambulansepersonellet spurte deg om hastighet er at ulykker som inntreffer over en viss hastighet regnes som høyenergiskader, og man skal da være ekstra påpasselig.

Ambulansefolka har taushetsplikt, og hadde derfor ingen mulighet til å nevne noe om fart til politiet da dette ville bære brudd på taushetsplikten

 

 

Riktig det du sier

 

Mener alikevel at det kan få litt samme effekt og at en farlig situasjon kan oppstå fordi man ikke vil ringe til RS. Mulig jeg tar feil.

 

Galskapen ligger alikevel i at en grense på 0,8 er lovlig påvirkning. Det er relativt mye, alt for mye.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...