Eddiken Startet 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2015 Er det noen som har erfaring og kan anbefale et ekkolodd til 5000? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Tror dette er bra til prisen, hadde forrige modell uten chirp, god skjerm og mye funksjoner. Stod inne under tak, så vet ikke hvor holdbart det er ute i regn og sol. Slet litt med å finne rett plassering og vinkel på hekksvingeren som følger med, så den beholdt bunntrack over 5-6 knop. Andre med erfaringer på dette loddet? For 1500,- extra får du denne som kombi med innebygd plotter/gps for Navionincs eller C-Map Max-N kart Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Hvis du får en Elite 7x CHIRP til 1500 så løp og kjøp. Det er under butikkens innkjøpspris. ;) Den minste størrelsen får du ned mot 1500. Hva slags dybder ønsker du å se fisk på? Hva slags dybder ønsker du å se bunnen på? Skal du koble til noe annet i nettverk? I prisklassen har du Lowrance Elite CHIRP, Garmin Echomap, Humminbird Helix og Raymarine Dragonfly som de heteste kandidatene. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Eddiken Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 200 meter er vel bra tenker jeg, skal sjekke ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) Hvis du får en Elite 7x CHIRP til 1500 så løp og kjøp.. Colibri dah.. 1500,- ekstra, i tillegg, mer, i prisforskjell fra rent ekkolodd, til kombiversjonen uten 'X' i modellnavnet.om det er i budsjettet og behovet. Hvilken er den varmeste til fiskeleting i saltvann på 40-100m av disse hete kandidatene? Redigert 14.Mai.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Eller. Fra verdens største produsent av fiskeletingsutstyr. http://www.furuno.com/files/Brochure/108/upload/fcv627.pdf Må riktignok ut med noen kroner mer. Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) Har et Furuno FVC-627 montert i min båt og dette er det beste loddet jeg noen gang har hatt,enkle å greie menyer. Har også et Lowrance Elite 7 HDI,Men dette kan ikke måle seg med Furunoen. Så dette er jeg ikke fornøyd med ,det har også veldig tungvinte og ulogiske menyer. Redigert 14.Mai.2015 av sluggern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Noen link til et slikt lodd som du har sluggern? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Se #6 Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Det ligger et på Finn.no til 6000,-kr går kanskje an å prute litt på det. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56916021&searchclickthrough=true&searchQuery=ekkolodd http://www.seatronic.no/ekkolodd-ekkolodd-c-232_17/furuno-fcv-627-p-4051 Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Seatronic har FCV-627, sikkert gode greier, transducer selges separat og vi passerer glatt 2x budsjettet på 5' Lowrance Elite og de andre rimelige seriene er nok mer bells&whistles med lavere kvalitet på selve loddet, blir mer 'forbrukerelektronikk' der det som ser best ut i utstillinga blir solgt Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 FCV-627 er et glimrende ekkolodd, men du kan få forbausende like resultater med et Elite forutsatt at giverne er like. På skikkelig dypt vann (100+ meter) holder jeg dog en knapp på Furunoen. Jeg har gjort en test av Elite 5 CHIRP for Hooked.no, regner med at den kommer på nett i løpet av helgen. (Jeg testet kombienheten, altså den med både kartplotter og ekkolodd, men ekkoloddet er det samme uansett.) Skal du se fisk med nogenlunde sikkerhet på 200 meters dyp, holder budsjettet ditt knapt til ekkoloddgiveren. Du får mange ekkolodd meg giver innenfor budsjettet ditt som kan vise bunnen på 200 meter, men fisk vil du se pent lite av. En giver som vil gjøre jobben brukbart er Airmar TM260 som du kan bruke mot både FCV-627 og Eliten, men vi er langt utenfor budsjettet. Skal du først opp i de prisklassene, er CHIRP fullstendig overlegent låst puls når vi snakker om å lete etter fisk. Da utgår i praksis både Eliten og FCV-627. Elite har det samme ekkoloddet som HDS Gen 2, men med færre innstillingsmuligheter. Det er med andre ord alt annet enn lav kvalitet. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Team Colibri Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Colibri dah.. 1500,- ekstra, i tillegg, mer, i prisforskjell fra rent ekkolodd, til kombiversjonen uten 'X' i modellnavnet.om det er i budsjettet og behovet. Hvilken er den varmeste til fiskeleting i saltvann på 40-100m av disse hete kandidatene? Sorry, der gikk det vel fort ja. Ekkoloddet er det samme i alle Elite CHIRP, uansett skjermstørrelse. Innenfor budsjettet er det helt klart en slik jeg vil anbefale, og med 40-100 meter som mål en Airmar P66 eller tilsvarende som ekkoloddgiver. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Kaffelars Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Thx TC! Ser fram til testen av (baby?)Chirp på Hooked, kan du fortelle om det er i saltvann, dybder og hva som blir forskjellen i praksis mot HDS Gen2 ang. eksra innstillinger? Forstår ikke helt kombinasjonen CHIRP og std transducere (P66 etc) enda, mente CHIRP uansett var et sveip med forskjellige frekvenser.. ..satt nyst og tittet litt på tuba og HDS Gen3, prisen er jo der, men synes heller fristelsen også synker litt når det bortimot kun er hekksvingere det dreier seg om, og det blir en tettere og tettere utstyrsjungel! :) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 http://m.clasohlson.com/no/Lowrance-Elite-5x-CHIRP-ekkolodd/31-8530?LGWCODE=318530000;83825;4797&gclid=CjwKEAjwj9GqBRCRlPram97Xk3ESJADrN7Ie8idQplvrpsTXRXYbGlQ1403vdh3N3O06BeYw7Ja_WRoCgXzw_wcB&gclsrc=aw.ds Er dette noe jeg kunne gått for da? Det trenger egentlig bare å være på 80meter dybde, kommer ikke til å fiske så dyot, men er det noen tanker rundt dette ? :) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) Jeg hadde Eliten i drift i ca 40 timer i løpet av de månedene jeg hadde den. Den ble brukt i Oslofjorden, Tyrifjorden og Steinsfjorden. En lett blanding der med andre ord. :) Jeg prøvde den med 83/200/455/800-HDI, Airmar P66 og Airmar TM150M. Sistnevnte er en "ekte" CHIRP-giver, men støttes offesielt ikke av Elite. Største dyp jeg var over var drøye 300 meter. Alle ekkoloddgivere kan chirpe rent teknisk. Men i praksis er det ikke alle givere som er egnet for det. P66 er et eksempel på en giver som er bedre i låst frekvens enn med CHIRP, i hvertfall på de dybdene jeg har prøvd den. Elite CHIRP støtter en hel haug med ulike givere, men de fleste i låst frekvens ikke CHIRP. Både Elite CHIRP og forgjengeren Elite HDI mangler mulighet til å justere scroll (bildehastighet) og ping hver for seg. Begge to fungerer også merkbart dårligere enn HDS i full manuell modus med dybdeinnstillingen grunnere enn reell dybde. (Altså et poeng ved pelagisk fiske, for eksempel ved trolling.) Neste artikkel blir "ekte" CHIRP. jeg har hatt en TM150M i et års tid, og brukt den med Lowrance HDS (med SonarHub-modul), Simrad NSS Evo2 og bittelitt med Garmin 527xs. Kommentaren om hekksvinger til HDS Gen 3 skjønte jeg ikke? Airmar har CHIRP-givere for alle monteringsvariantene. Å bruke Lowrance egne givere på det ekkoloddet blir som å kjøpe Ferrari og fylle tanken med diesel. :) Redigert 14.Mai.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Team Colibri Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 http://m.clasohlson.com/no/Lowrance-Elite-5x-CHIRP-ekkolodd/31-8530?LGWCODE=318530000;83825;4797&gclid=CjwKEAjwj9GqBRCRlPram97Xk3ESJADrN7Ie8idQplvrpsTXRXYbGlQ1403vdh3N3O06BeYw7Ja_WRoCgXzw_wcB&gclsrc=aw.ds Er dette noe jeg kunne gått for da? Det trenger egentlig bare å være på 80meter dybde, kommer ikke til å fiske så dyot, men er det noen tanker rundt dette ? :) Ja. Kombiner den med en 50/200/455/800-HDI eller en enda bedre ekkoloddgiver og du er i mål. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Eddiken Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Ja. Kombiner den med en 50/200/455/800-HDI eller en enda bedre ekkoloddgiver og du er i mål. har du en link til en giver? Så jeg vet det passer? :) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 http://www.seatronic.no/ekkolodd-ekkolodd-c-232_17/garmin-ekko-551dv-p-5112 er det her brukanes? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) *snip* Kommentaren om hekksvinger til HDS Gen 3 skjønte jeg ikke? Airmar har CHIRP-givere for alle monteringsvariantene. Å bruke Lowrance egne givere på det ekkoloddet blir som å kjøpe Ferrari og fylle tanken med diesel. :) Bladde gjennom sidene til Airmar Tech og ser de har bra utvalg :) Uttalelsen var basert på hva de tilbydde i noen nettbutikker som tilbehør, fant stort sett kun skimmere til chirp, downvu, sidevu, downscan osv., men ser det eksisterer nå ;) Så litt på B150M, som er vel inngangsmodellen til gjennomgående svinger med chirp, ligger på rett over $300. @ Eddiken : Lowrance fra CO inkluderer 83/200/455/800kHz svinger for hekkmontering som standard, hadde Elite7 med 50/200etc. i forrige båten, 1000lapp ekstra for svingeren, og synes ikke det var vel anvendte penger for mitt bruk. Du blir nok fornøyd med standardsvingeren :) Redigert 14.Mai.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) da tror jeg at jeg går til innkjøp av det fra clas olson så lenge det viser bunnen godt og fisken godt så er jeg fornøyd, det jeg har nå er sånn at bunnen plutselig blir borte, masse fortsyrrelser osv.. Redigert 14.Mai.2015 av Eddiken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 http://www.seatronic.no/ekkolodd-ekkolodd-c-232_17/garmin-ekko-551dv-p-5112 er det her brukanes? Alt er relativt. :) Ser fisk ned til rundt 30 meter med nogenlunde sikkerhet. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Team Colibri Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) Bladde gjennom sidene til Airmar Tech og ser de har bra utvalg :) Uttalelsen var basert på hva de tilbydde i noen nettbutikker som tilbehør, fant stort sett kun skimmere til chirp, downvu, sidevu, downscan osv., men ser det eksisterer nå ;) Så litt på B150M, som er vel inngangsmodellen til gjennomgående svinger med chirp, ligger på rett over $300. ) B150M har det samme elementet som TM150M, som er den jeg har brukt et års tid. Den har en ulempe og det er at den har lett for å falle ut i plan. Prisforskjellen opp til B75M er ikke såååå stor, men der har jeg aldri hørt at noen har hatt problemer i plan. For min del er det ikke noe problem at TM150M mister bunnkontakten i plan, siden jeg har flere givere og bare bytter om til en av de som fungerer godt i plan ved litt lengre forflytninger. Redigert 14.Mai.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Eddiken Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Alt er relativt. :) Ser fisk ned til rundt 30 meter med nogenlunde sikkerhet. Fins det en giver som kan brukes til det som værtfall viser bunnen på 100 meter? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Ja, det finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.