Jump to content

Anbefaling av ekkolodd til 5000?

Eddiken

Recommended Posts

Fins det en giver som kan brukes til det som værtfall viser bunnen på 100 meter?

Absolutt. Giveren som følger med vil vise bunnen på 100 meter. Her er en som er mange hakk bedre:

http://www.airmartechnology.com/2009/products/marine-product.asp?prodid=48&manf=

Airmar P66 er den beste giveren for dypt vann og grunn lommebok. :) Den finnes også som gjennomgående variant dersom det er ønskelig.

Absolutt. Giveren som følger med vil vise bunnen på 100 meter. Her er en som er mange hakk bedre:

http://www.airmartechnology.com/2009/products/marine-product.asp?prodid=48&manf=

Airmar P66 er den beste giveren for dypt vann og grunn lommebok. :) Den finnes også som gjennomgående variant dersom det er ønskelig.

men hva er prisen på en sånn, er det noen steder i Norge jeg får den? Er det sånn at jeg kan bruke hvilken som helst giver til hvilket som helst lodd?

men hva er prisen på en sånn, er det noen steder i Norge jeg får den? Er det sånn at jeg kan bruke hvilken som helst giver til hvilket som helst lodd?

http://mjosservice.no/produkt/garmin/tilbehor/givere-for-ekkolodd/6-pin-hekkmonterte-givere/airmar-p66-50200khz-hekksvinger For eksempel.

Nei, du kan ikke bruke en hvilken som helst giver til et hvilket som helst ekkolodd, men det er ikke langt unna. For mange av Airmars givere er det bare et spørsmål om å ha en kontakt som passer i ekkoloddet, skulle du bytte ekkolodd men vil beholde giveren er det bare å kappe den gamle kontakten og sette på en som passer til det nye ekkoloddet. (Nå har riktignok ekkoloddgivere begrenset levetid, så man bør se litt på hvor mange driftstimer giveren har først.) Men ekkoloddet bør ha ekkoloddgiveren du ønsker som et alternativ i innstallasjonsmenyen, så ekkolodd og ekkoloddgiver "prater sammen" på en fornuftig måte. I følge Garmin.no er ekkoloddet du ser på kompatibelt med Airmar P66, så da bør saken være biff.

Vær litt obs på at downvu-funksjonen krever at du bruker Garmins egen giver.

http://mjosservice.no/produkt/garmin/tilbehor/givere-for-ekkolodd/6-pin-hekkmonterte-givere/airmar-p66-50200khz-hekksvinger For eksempel.

Nei, du kan ikke bruke en hvilken som helst giver til et hvilket som helst ekkolodd, men det er ikke langt unna. For mange av Airmars givere er det bare et spørsmål om å ha en kontakt som passer i ekkoloddet, skulle du bytte ekkolodd men vil beholde giveren er det bare å kappe den gamle kontakten og sette på en som passer til det nye ekkoloddet. (Nå har riktignok ekkoloddgivere begrenset levetid, så man bør se litt på hvor mange driftstimer giveren har først.) Men ekkoloddet bør ha ekkoloddgiveren du ønsker som et alternativ i innstallasjonsmenyen, så ekkolodd og ekkoloddgiver "prater sammen" på en fornuftig måte. I følge Garmin.no er ekkoloddet du ser på kompatibelt med Airmar P66, så da bør saken være biff.

Vær litt obs på at downvu-funksjonen krever at du bruker Garmins egen giver.

takk for hjelpen :)

FCV-627 er et glimrende ekkolodd, men du kan få forbausende like resultater med et Elite forutsatt at giverne er like. På skikkelig dypt vann (100+ meter) holder jeg dog en knapp på Furunoen. Jeg har gjort en test av Elite 5 CHIRP for Hooked.no, regner med at den kommer på nett i løpet av helgen. (Jeg testet kombienheten, altså den med både kartplotter og ekkolodd, men ekkoloddet er det samme uansett.)

Skal du se fisk med nogenlunde sikkerhet på 200 meters dyp, holder budsjettet ditt knapt til ekkoloddgiveren. Du får mange ekkolodd meg giver innenfor budsjettet ditt som kan vise bunnen på 200 meter, men fisk vil du se pent lite av. En giver som vil gjøre jobben brukbart er Airmar TM260 som du kan bruke mot både FCV-627 og Eliten, men vi er langt utenfor budsjettet. Skal du først opp i de prisklassene, er CHIRP fullstendig overlegent låst puls når vi snakker om å lete etter fisk. Da utgår i praksis både Eliten og FCV-627.

Elite har det samme ekkoloddet som HDS Gen 2, men med færre innstillingsmuligheter. Det er med andre ord alt annet enn lav kvalitet.

Det er ikke gitt at CHIRP alltid gir beste resultater. Fra samme produsent er jeg enig, men skal en sammenligne mellom forskjellige produsenter må følsomheten også inkluderes.

Jeg gjorde for to år siden sammenligninger mellom Garmin 527xs med TM150M CHIRP svinger og forrige generasjons Simrad NSS7 (Lowrance HDS vil gi identiske resulteter) med B60 svingter (gjennomgående utgave av P66).

Under har jeg kopiert det jeg skrev på forumet til Norges trollingforbund.

Her har jeg en sammenligning mellom Garmin 527xs CHIRP ekkolodd med TM150M svinger og Simrad NSS7 med B60 svinger. B60 har samme svingerelement som P66. Av praktiske grunner så er det ekkoloddmodulen i HDS-7 Touch som er brukt i stedet for NSS, men siden HDS var i vanlig bruk modus skal NSS og HDS gi helt identiske resultater. For 527xs er det vist resultater både på 155kHz puls modus og CHIRP modus. NSS og 527xs er kjørt samtidig og skjermbildene er tatt helt samtidig. Garmin 527xs har max gain, NSS har svært mye å gå på når det gjelder gain (står på +3, skalaen går til +40)

Som vi kan se her har 155kHz pulse modus bedre følsomhet enn CHIRP, men vi ser også at NSS7 med B60 har mye bedre følsomhet.

bilde

bilde

Her har vi et eksempel til som viser at et konvensjonellt lodd er bedre enn "baby" CHIRP på midlere dyp.

bilde

bilde

bilde

bilde

http://trollingfiske.org/forum/topic/2062-nye-5-og-7-kombimodeller-fra-garmin-ogsa-med-chirp/

Med en B75 svinger eller på litt grunnere vann fungerer 527xs svært bra, men følsomheten er lavere enn på Lowrance/Simrad så en dyrere svinger trengs for å gi tilsvarende resultater med 527xs.

• 4 uker senere...

Newbie-spørsmål fra en som ikke er kjent med ekkolodd :)

Jeg skal ha et ekkolodd som helst ikke bør koste så veldig mye mere enn 5000. Jeg trenger ikke GPS. Er Clas Ohlson-utgaven som det linkes til lengre opp ( http://www.clasohlson.com/no/Lowrance-Elite-5x-CHIRP-ekkolodd/31-8530) et bra valg, eller bør jeg ha en annen giver enn den som følger med? Trenger jeg noe annet enn den som følger med der?

Garmin 551dv er, såvidt jeg har skjønt fra tråden, et dårligere valg. Er det korrekt?

Redigert av jotto (see edit history)

Om 551dv er et dårligere valg enn Elite CHIRP blir mer et spørsmål om hva du vektlegger og foretrekker. Jeg vil absolutt påstå at Eliten har et mer følsomt ekkolodd, men noen synes at det er en ulempe og vil ha et "rent" bilde som bare viser bunnlinjen. Samtidig kan man absolutt diskutere om den forskjellen har noe å si på grunnere vann enn 20-30-40 meter, som tross alt er der svært mange helst fisker. Noen mener at interfacen (menyer etc) er enklere å bruke hos Garmin, andre mener noe annet.  

Om du skal velge en annen giver enn den som følger med er gitt av hva slags dyp du ønsker å se fisk på. Den som følger med viser fisk ned til 30-40 meter med rimelig presisjon.

Et gitt ekkolodd blir hverken bedre eller dårligere av om du kjøper det på Jula, Clas Ohlson eller i maritim faghandel. Hvem man så ønsker å støtte med sine penger, og hvor man får best hjelp underveis er et mer åpent spørsmål.  

Forøvrig anbefaler jeg alle som vil bli kjent med de grunnleggende funksjonene, mulighetene og begrensingene i et ekkolodd å lese Bo Halls bok "Ekolodsboken": http://havsfiske.net/

Redigert av Team Colibri (see edit history)
  • 9 måneder senere...

Hiver meg på denne tråden.

Hva er forskjellen på Lowrance Hook 5 og Hook 5x?

Og vil en av de i kombinasjon med Airmar TM150 være en god løsning? Er det riktig type svinger til en slik chirp-dings? Eller vil det være bedre å kjøpe et ekkolodd som kommer ferdig med svinger (ikke en god ide utifra hva jeg har lest her)?

Alle Lowrance med en x i navnet er rent ekkolodd. Så 5x er rent ekkolodd mens 5 er kombi ekkolodd/plotter.

Hook er ikke kompatibel med TM150M/ B150M. Hook er lik Elite CHIRP, bare navnet skiller. Disse CHIRPer kun med Navicos frekvensspekter, ikke Airmars.

50/200/455/800-HDI er slettes ikke værst, den sporer fisk godt på de dybdene de fleste fisker. Men skal man se enkeltfisk på 100+ meter kreves det både et annet ekkolodd og en annen giver. (Og et annet budsjett.)

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...