naja nivi Startet 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2015 Instrument (EVC) viser 12.3 volt og får gul advarsel på lav spenning. Måling på startbatteri er i midlertid 12.7. Noen som vet hvor EVC får + og - fra? ...prøver å lete etter dårlig forbindelse... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Batteriet er koblet til starteren (via hovedstrømbryteren) og herfra går det kabler ulike steder. Dynamoen er koblet til her, trimpumpen også. EVC får også spenning herfra via en DC-DC converter. Spenningen på starterterminalene overvåkes av motorens ECU og denne informasjonen sendes digitalt til instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Her ombord med D6 fra 2005 er det kun analogt voltmeter i instrumentpanelet. Dette viser omlag 0,5 volt lavere enn spenning målt direkte på batteripolene. Dvs samme avvik som du opplever. Hva dette skyldes vet jeg ikke. Jeg har lært meg å legge til en halv volt når jeg ser på voltmeteret og lever godt med det. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Har samme erfaring som Brigg. Fikk dog kun gul alarm når baugpropell var koplet til startbatteri og denne ble kjørt en del. Etter at jeg la om dette fikk jeg kun alarm når spenning på startbatteri faktisk var reelt lav (utladet batteri). Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Samme her. Instrumentet viser ca 0,3-0,4 V lavere spenning enn voltmeter målt rett på polene. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
DieselDahl Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Her ombord med D6 fra 2005 er det kun analogt voltmeter i instrumentpanelet. Dette viser omlag 0,5 volt lavere enn spenning målt direkte på batteripolene. Dvs samme avvik som du opplever. Hva dette skyldes vet jeg ikke. Jeg har lært meg å legge til en halv volt når jeg ser på voltmeteret og lever godt med det. Instrumentet ditt viser bare det som ECU'en sender som et digitalt signal. Det er altså ikke et voltmeter i tradisjonell forstand. Poenget er at spenningen er målt på starterens terminaler. Sense ledningen til dynamoen er også tilkoblet her. Ved irr på kabelskoene eller batteripolskoene samt ved dårlig hovedstrømbryter vil denne spenningen bli forskjellig fra batterispenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Hvordan ser jordingslissa ut, som går mellom starter og motor? Denne er jo fryktelig utsatt for saltvannsdrypp.. Sitér dette innlegget Link to post
naja nivi Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Takk for svarene! Så det instrumentene viser er altså ikke EVC'ens "bakgrunns spenning" (som er konstant fra DC-DC konverter), men er ment å være en måling direkte på starteren. En kontrollmåling med voltmeter på starten gir 12.7 Volt som på batteriet. Så feilen må være mellom starter (-via trimpumpe?) og elektronikkboksen i motorrommet (PCU'en) eller også måler EVC'en feil. Det siste ville være litt rart om ikke volvo klarte å lage (kjøpe) et voltmeter som bare måler noenlunde presis (digitale voltmetre med 0,1 volt presisjon kan kjøpes på nettet til under 20 kr). Har lagt merke til at voltmeteret i dashbordet dykker kortvarig med ca. 0,5 Volt ved aktivering av trimpumpe kanskje det er en del av den samme feilen? Sitér dette innlegget Link to post
naja nivi Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Eureka: jeg har demontert og polert alle forbindelser til minus på starteren da jeg tenkte at det var en jordingsfeil... Sitér dette innlegget Link to post
naja nivi Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Brigg Fantino og Billa: dere har samme feilen (og har lært å leve med den - jeg er ikke kommet ditt enda ;o). Hadde dere feilen fra dag 1 eller var det noe som oppsto senere? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Samme hos mig også,,, Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Har i alle fall vært slik siden vi kjøpte båten i 2009. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Billa Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Kjøpte båten brukt så jeg har ikke fulgt utviklingen fra 2008 til nå, men som det blir sagt lengre oppe; noe spenningsfall kan man regne med. Dessuten, når jeg måler rett på batteriet så står hovedbryteren av. Når jeg leser av instrumentet står tenninga på og det er litt strøtrekk. D6 starter veldig lett med moderat batteri. Jeg har nymontert Redtop nå. Det gamle batteriet var 7 år gammel 100 A blysyre og motoren startet mer eller mindre umiddelbart. Prøvå bytt poler. Koster lite og er fort gjort. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Fantino Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Jeg konkluderte med at VP må bruke en særs rimelig A/D konverter.. Så lenge en måler 12.7V på starteren, så må i så fall spenningsfallet ligge mellom starter og A/D konverter som sikkert ligger i MCU på motoren? Kan MCU ha dårlig jording feks? Det opereres vel med andre spenninger i enkelte systemer på motoren også? Mener det står en eller annen advarsel om 80V eller noe sånt på toppdekselet. Jeg levde greit med feilen så lenge jeg fikk sjekket at ladespenning på batteriene var bra. Heller til at dette er et dårlig design... Eller for å snu på det: Hvor mange D-eiere leser av korrekt spenning på VP voltmeteret? (Og har verifisert dette ved å måle rett på batteri). Starter og startbatteri bør ha omtrent nøyaktig samme spenning da koblingen mellom er feit og det ikke går strøm der utenom i startøyeblikket. En dårlig kontakt som gir 0.5V når det nesten ikke går strøm ville ført til et katastrofalt spenningsfall i startøyeblikket - Trur eg... Kortversjon: drittsystem - lev med det ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Jeg konkluderte med at VP må bruke en særs rimelig A/D konverter.. Så lenge en måler 12.7V på starteren, så må i så fall spenningsfallet ligge mellom starter og A/D konverter som sikkert ligger i MCU på motoren? Kan MCU ha dårlig jording feks? Det opereres vel med andre spenninger i enkelte systemer på motoren også? Mener det står en eller annen advarsel om 80V eller noe sånt på toppdekselet. Jeg levde greit med feilen så lenge jeg fikk sjekket at ladespenning på batteriene var bra. Heller til at dette er et dårlig design... Eller for å snu på det: Hvor mange D-eiere leser av korrekt spenning på VP voltmeteret? (Og har verifisert dette ved å måle rett på batteri). Starter og startbatteri bør ha omtrent nøyaktig samme spenning da koblingen mellom er feit og det ikke går strøm der utenom i startøyeblikket. En dårlig kontakt som gir 0.5V når det nesten ikke går strøm ville ført til et katastrofalt spenningsfall i startøyeblikket - Trur eg... Kortversjon: drittsystem - lev med det ? Sitér dette innlegget Link to post
naja nivi Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Akkurat tilbake fra en tur i båten med voltmeteret uten å bli klokere. Får vel lære å leve med det da som Fantino råter......men det er nu irriterende! Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Prøv å skru av hver av ledningene på hhv starter og dynamo, puss dem med sandpapir og monter tilbake igjen. Kan gjøre underverker. På mange D6er får du drypplekkasje fra ladeluftkjøler/intrtcooler og ned på starter. På mange av installasjonene er + til motor koblet fra batteri til starter og videre til dynamo. I tillegg har du stor joringslisse fra starter minus tll blokk. Alle disse vil påvirke instrumentet ditt. Konklusjon: Får du lave verdier på VP-instrument for spenning så er løsningen sannsynligvis å pusse ren diverse ledningspoler slik at systemet leser av korrekt spenning levert fra batteri eller dynamo. Har du korroderte/irret kabelsko så blir det mange ohm i motstand og tilsynelatende for lav ladespenning. Skal du virkelig få glede av din 115 Amp Volvo-dynamo (fra Mitsubishi) anbefaler jeg på det sterkeste å snakke med Jørg Becker /Notodden) om å få på hans geniale Sterling PDAR laderegulator med Voltage cheater på dynamoen i kombinasjon med en PRO Split. (Sterling). Det gjør underverker sammen med renpussede kabelsko. Øker ladegleden 100 %. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 min erfaring ved testkjøring av helt nye båter med D6 350 -370 var at voltmeteret på innstrumentpanelet hadde en tendens til å vise litt lite. Spesielt med de tidligste utgavene av PCU -HCU (den med alarm instrumentet.) Senere versjoner har blitt mer riktige. (stort display i turtelleren og HCU i gear/gass hendel PCU på blokka. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fantino Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Men er det ikke utrolig at en motorpakke til en halv mill ikke klarer å måle spenning mer nøyaktig enn et multimeter til 39 kroner fra BT? ? Jeg hadde EVC-B tror jeg. Display i turteller i alle fall, men sk alarminstrument i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
naja nivi Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Mener min EVC er type C. Softwaren er oppgradert for 1 måned siden. Har kontrollert og pusset diverse kabelsko (men det kan være noen jeg har oversett). Med så mange med samme feil tyder meget vel på at det er "systemfeil". Skal bestille meg noen digitale voltmetre fra Kina (10 kr/stk) og montere opp så jeg har oversikt fra førerplassen. Men som Fantino skriver: skuffende at så dyrt utstyr ikke klarer jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Jeg har vendt meg til tanken at det egentlig ikke er noen feil, kun feil måling og kjører videre. Mange andre ting å lure på. Som min tidligere mekanikker sa når jeg uttrykte bekymring: slapp av, det finnes ikke en feilfri båt på fjorden. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.