Jump to content

Volvo d6 lav spenning


naja nivi

Recommended Posts

Her ombord med D6 fra 2005 er det kun analogt voltmeter i instrumentpanelet. Dette viser omlag 0,5 volt lavere enn spenning målt direkte på batteripolene. Dvs samme avvik som du opplever.

 

Hva dette skyldes vet jeg ikke. Jeg har lært meg å legge til en halv volt når jeg ser på voltmeteret og lever godt med det.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Her ombord med D6 fra 2005 er det kun analogt voltmeter i instrumentpanelet. Dette viser omlag 0,5 volt lavere enn spenning målt direkte på batteripolene. Dvs samme avvik som du opplever.

Hva dette skyldes vet jeg ikke. Jeg har lært meg å legge til en halv volt når jeg ser på voltmeteret og lever godt med det.

Instrumentet ditt viser bare det som ECU'en sender som et digitalt signal. Det er altså ikke et voltmeter i tradisjonell forstand. Poenget er at spenningen er målt på starterens terminaler. Sense ledningen til dynamoen er også tilkoblet her. Ved irr på kabelskoene eller batteripolskoene samt ved dårlig hovedstrømbryter vil denne spenningen bli forskjellig fra batterispenningen.
Link to post

Takk for svarene!

Så det  instrumentene viser er altså ikke EVC'ens "bakgrunns spenning" (som er konstant fra DC-DC konverter), men er ment å være en måling direkte på starteren. En kontrollmåling med voltmeter på starten gir 12.7 Volt som på batteriet. Så feilen må være mellom starter (-via trimpumpe?) og elektronikkboksen i motorrommet (PCU'en) eller også måler EVC'en feil.

Det siste ville være litt rart om ikke volvo klarte å lage (kjøpe) et voltmeter som bare måler noenlunde presis (digitale voltmetre med 0,1 volt presisjon kan kjøpes på nettet til under 20 kr).   

 

Har lagt merke til at voltmeteret i dashbordet dykker kortvarig med ca. 0,5 Volt ved aktivering av trimpumpe kanskje det er en del av den samme feilen?

Link to post

Kjøpte båten brukt så jeg har ikke fulgt utviklingen fra 2008 til nå, men som det blir sagt lengre oppe; noe spenningsfall kan man regne med.

Dessuten, når jeg måler rett på batteriet så står hovedbryteren av. Når jeg leser av instrumentet står tenninga på og det er litt strøtrekk.

D6 starter veldig lett med moderat batteri. Jeg har nymontert Redtop nå. Det gamle batteriet var 7 år gammel 100 A blysyre og motoren startet mer eller mindre umiddelbart.

 

Prøvå bytt poler. Koster lite og er fort gjort.

Sushi

Link to post

Jeg konkluderte med at VP må bruke en særs rimelig A/D konverter.. Så lenge en måler 12.7V på starteren, så må i så fall spenningsfallet ligge mellom starter og A/D konverter som sikkert ligger i MCU på motoren? Kan MCU ha dårlig jording feks? Det opereres vel med andre spenninger i enkelte systemer på motoren også? Mener det står en eller annen advarsel om 80V eller noe sånt på toppdekselet. Jeg levde greit med feilen så lenge jeg fikk sjekket at ladespenning på batteriene var bra. Heller til at dette er et dårlig design... Eller for å snu på det: Hvor mange D-eiere leser av korrekt spenning på VP voltmeteret? (Og har verifisert dette ved å måle rett på batteri). Starter og startbatteri bør ha omtrent nøyaktig samme spenning da koblingen mellom er feit og det ikke går strøm der utenom i startøyeblikket. En dårlig kontakt som gir 0.5V når det nesten ikke går strøm ville ført til et katastrofalt spenningsfall i startøyeblikket - Trur eg... Kortversjon: drittsystem - lev med det ?

Link to post

Jeg konkluderte med at VP må bruke en særs rimelig A/D konverter.. Så lenge en måler 12.7V på starteren, så må i så fall spenningsfallet ligge mellom starter og A/D konverter som sikkert ligger i MCU på motoren? Kan MCU ha dårlig jording feks? Det opereres vel med andre spenninger i enkelte systemer på motoren også? Mener det står en eller annen advarsel om 80V eller noe sånt på toppdekselet. Jeg levde greit med feilen så lenge jeg fikk sjekket at ladespenning på batteriene var bra. Heller til at dette er et dårlig design... Eller for å snu på det: Hvor mange D-eiere leser av korrekt spenning på VP voltmeteret? (Og har verifisert dette ved å måle rett på batteri). Starter og startbatteri bør ha omtrent nøyaktig samme spenning da koblingen mellom er feit og det ikke går strøm der utenom i startøyeblikket. En dårlig kontakt som gir 0.5V når det nesten ikke går strøm ville ført til et katastrofalt spenningsfall i startøyeblikket - Trur eg... Kortversjon: drittsystem - lev med det ?

Link to post

Prøv å skru av hver av ledningene på hhv starter og dynamo, puss dem med sandpapir og monter tilbake igjen. Kan gjøre underverker. På mange D6er får du drypplekkasje fra ladeluftkjøler/intrtcooler  og ned på starter. På mange av installasjonene er + til motor koblet fra batteri til starter og videre til dynamo. 

 

I tillegg har du stor joringslisse fra starter minus tll blokk. Alle disse vil påvirke instrumentet ditt.

 

Konklusjon: Får du lave verdier på VP-instrument for spenning så er løsningen sannsynligvis å pusse ren diverse ledningspoler slik at systemet leser av korrekt spenning levert fra batteri eller dynamo. Har du korroderte/irret kabelsko så blir det mange ohm i motstand og tilsynelatende for lav ladespenning.

 

Skal du virkelig få glede av din 115 Amp Volvo-dynamo (fra Mitsubishi) anbefaler jeg på det sterkeste å snakke med Jørg Becker /Notodden) om å få på hans geniale Sterling PDAR laderegulator med Voltage cheater på dynamoen i kombinasjon med en PRO Split. (Sterling). Det gjør underverker sammen med renpussede kabelsko. Øker ladegleden 100 %.

Link to post

min erfaring ved testkjøring av helt nye båter med D6 350 -370 var at voltmeteret på innstrumentpanelet hadde en tendens til å vise litt lite. Spesielt med de tidligste utgavene av PCU -HCU (den med alarm instrumentet.) Senere versjoner har blitt mer riktige.  (stort display i turtelleren og HCU i gear/gass hendel PCU på blokka.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Mener min EVC er type C. Softwaren er oppgradert for 1 måned siden. Har kontrollert og pusset diverse kabelsko (men det kan være noen jeg har oversett). Med så mange med samme feil tyder meget vel på at det er "systemfeil". Skal bestille meg noen digitale voltmetre fra Kina (10 kr/stk) og montere opp så jeg har oversikt fra førerplassen. Men som Fantino skriver: skuffende at så dyrt utstyr ikke klarer jobben.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...