Jump to content

Finansiering av båt over 7meter, hvilke muligheter finnes?

snurresprett

Recommended Posts

Hei,

For et par år siden hadde en 25 foter, den var finansiert hos Santander og det var ingen problem.

Ser nå på nettsiden deres at de skiller på 7meter, under så er det ingen problem med pant i båt, men over 7 meter så snakker vi raskt skipsregisteret. Og det er ikke lett på en båt fra 1998!

Det enkleste hadde vært pant i bolig, men som mange unge så har man ikke så enormt mye sikkerhet i bolig og derfor ønsker jeg og se på andre muligheter. Har god inntekt og har bra betjeningevne, men lite sikkerhet.

Noen som har tips? kikker på båter fra sent 90tall, tidlig 2000tal, cabincruisere i størrelseorden 27-30fot.

prisklasse 300+

Det finnes også en noe forenklet måte å få båten registrert i Skipsregisteret på. Dette svaret fikk jeg når jeg sendte en mail dit:

"Dersom originale dokumenter ikke kan fremskaffes kan det likevel la seg gjøre la seg gjøre ved at Skipsregisteret kan foreta en kunngjøring av fartøyet i en riksdekkende avis. Ekstra kostnad for deg vil da ligge rundt +/- Kr. 6000.-

Du må da dokumentere 10 år tilbake i tid."

Det aller beste på dette nivået er selvsagt finansiering i fast eiendom. Er det lenge siden du tok takst på huset? Kan jo være at du nå har tilstrekkelig sikkerhet for å frigjøre 300+. Skandiabanken har nettopp lansert et nytt brukslån, der renten starter på 8,3 prosent og du kan få lånet over 10 år. Er du/blir du kunde her, har god betjeningsevne og ikke for høy gjeldsgrad, kan du ta eks halve beløpet her og resten i bolig. Da forutsetter jeg at du får den gunstigste renten. Ellers enig i at renten på vanlige forbrukslån ikke kan forsvares med tanke på å kjøpe et såpass "tapsorientert" objekt som en båt er.

https://skandiabanken.no/lan/brukslan/

Utover det så er det vel for deg som oss andre: Det må spares opp/settes til side kapital, evnt øke nedbetaling av bolig. Penger er billig nå og de siste statistikker fra Finanstilsynet for norske husholdninger viser en skremmende høy gjeldsvekst, ja, så høy at professor Ola Grytten ved NHH igjen tør åpne munnen om faren for en boligboble. Så var også advarselen gitt. Ja, jeg er også egentlig sunnmøring.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Setter pris på alle omtanke her for min gjeldsgrad.. Det behøver dere ikke være. Kan berolige med at den ikke er med på og dra Norge mot den berømte bobla:) fint om tråden kan holde seg til muligheter rundt finansiering.

Så du tenker at du skal få et usikret lån til lavere rente enn det tipset du fikk? Lykke til! Tror Sæbø sitt tips er verdt å tenke over.

Forøvrig ligger den effektive renten på et båtlån hos Santander for båt over 24 fot på mellom 8,5-9%. Skandiabankens brukslån er faktisk i beste fall rimeligere.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Beklager hvis jeg ble litt krass, men det er alltid noen som skal ha sine meninger om finansiering. Det er annerledes for de som skal inn på markedet i dag, enn det var for 10år siden. Det stilles større krav til sikkerhet enn fø, srlv om betjeningsevne er meget god. Selv har jeg ikke mere gjeld enn at jeg kan rusle på Nav med 65% av inntektene og fortsatt leve godt. Men jeg bor i et pressområde, og vi leter etter ny bolig. Noe som gjør at jeg ønsker mest mulig egenkapital i bolig. Båt registrert i Nor er nok løsningen;)

Beklager hvis jeg ble litt krass, men det er alltid noen som skal ha sine meninger om finansiering. Det er annerledes for de som skal inn på markedet i dag, enn det var for 10år siden. Det stilles større krav til sikkerhet enn fø, srlv om betjeningsevne er meget god. Selv har jeg ikke mere gjeld enn at jeg kan rusle på Nav med 65% av inntektene og fortsatt leve godt. Men jeg bor i et pressområde, og vi leter etter ny bolig. Noe som gjør at jeg ønsker mest mulig egenkapital i bolig. Båt registrert i Nor er nok løsningen;)

Har du så mange valg egentlig? Tar du det på bolig, så får du mindre egenkapital til neste bolig. Greit, så låner du mer til neste bolig da, boliglån har lav rente. Lån er lån, ei krone er ei krone. Eller så kan du ha et dyrt forbrukslån uten dekning, eller et dyrt lån med dekning i båten... Men man pleier å måtte fortelle om det til banken når man tar opp boliglån, så på sett og vis blir det trukket fra lånegrensen uansett.

Det er nå slik jeg tenker nå som jeg driver med det samme som deg (kjøper båt). Fikk under 3% rente på flexilån opp til 70% av bolig (Storebrand).

Uansett, ta en tlf til banken din og hør, min bank var i alle fall veldig ivrige etter at jeg skulle ha ny båt og hadde fler alternativer til finansiering.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...