karad Startet 14.Mai.2015 Del på Facebook Startet 14.Mai.2015 Heisann kjære båtfolk! Eg skal innen nær framtid klargjere en 14' Askeladden 2210 for sjøsetting. Som emnetittelen kanskje indikerer har denne stått i naustet i 6 år uten å bli brukt. Utenom det eg har lest på nettet dei siste dagane, har eg null peiling på båt. Eg ønsker (og trenger) derfor gode råd fra deg som kan dette. :) I og med at båten er såpass gammal, vil eg kun gjere det eg må for å holde den ved like. Bunnstoffet har begynt å flasse, og eg kan sjå at det er ujevnt mange plasser. I utgangspunktet tenkte eg å høgtrykksspyle båten, påføre primer/sealer og til slutt bunnstoff. Eg har sett mest på Biltema sine produkt, og har i den anledning reagert på at bunnstoffet er hardt. Spørsmål; Kva syns du om planen min? Kva ville du har gjort annleis? Gjer det noke at bunnsmøringa er hard til denne båten? Vil det føre til noke ekstraarbeid for meg? Bør eg gjere noke med båten over vannlinja? Dersom det er andre ting du meinar hadde vert fordelaktig å gjere, gi meg gjerne tips om det òg! Alle tilbakemeldinger mottas med stor takk! På forhand takk! Kurt Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Jeg ville gått over med en sparkel for å få bort løs drit, flak etc, så høytrykkspylt den, kansje en runde med litt grov sliping/stålbørst og så tatt et strøk med selvpolerende bunnstoff (f.eks Jotun eller Hempel). Ferdig. Biltema bunnstoff har jeg brukt selv, men jeg er ikke så gla i den for jeg synes at det blir så mange tjukke lag etterhvert. Selvpolerende synes jeg er bedre. Har du motor på båten? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
karad Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Tusen takk for svar, Fanafjord! Virka som at det var tilstrekkelig å gjere det eg tenkte, men eg har handla stålbørste for sikkerhets skyld. :) Motor er der ja; en 15hk 4-takter. Planen er få en service på den før sjøsetting. Med ønske om god 17. mai! Sitér dette innlegget Link to post
karad Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Hei igjen, Da fikk eg skrapt og vaska litt i går. Etterpå tok eg en runde rundt båten; i tillegg til at bunnen er ujevn såg eg en liten skade, ref. bildet under. Holder det å legge på epoksysparkel (biltema sin) før bunnstoff? Eller kva bør eg gjere? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 epoksysparkel (biltema sin) før bunnstoff er bra nokville og fått skrapt av mere gammelt bunnstoff så bunnen blir litt glattere enn på bildet (les bedre fart)...men det er ditt valg Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Mort1 Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Sjekk at skruene til kjøljernet sitter som de skal. Det kan oppstå tæringer, og i værste fall få vann inn i laminatet/dobbelbunnen. Sitér dette innlegget Link to post
karad Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Takk for gode tips, folkens. Eg har skrapt av mykje meir gammal bunnstoff no. Det ser mykje bedre ut så det var nok lurt. No kjører eg på med to strøk Antipest på enkelte områder før eg legger på i epoksysparkel på ujevnheter før bunnsmøring. Eg burde vel lagt på noke over sparkelet (og resten av det gamle bunnstoffet) etter boka, men eg tar sjansen og prøvar uten. :) Når det gjelder skurane til kjøljernet så ser dei greie ut, eg har riktignok ingen kompetanse på området, men det var heldigvis ingenting eg reagerte på.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.